Hej!
Har problem med att få igång trådlösa nätverkskortet på min laptop.
Det fungerar om jag använder wifi-radar och kör med helt öppet nät på routern. (måste dock starta wifi-radar som root)
Vill inte köra med öppet nät och kommer inte längre. Har lagt in essid samt key i /etc/network/intefaces men kommer inte längre.
Säg till vad ni behöver veta så postar jag.
Hälsningar
d
Problem med att få igång trådlöst
- virus91
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Problem med att få igång trådlöst
Jag vet ej vad som behövs, men börja med att ta reda på vad nätverkskoretet heter
Det dära skriver du i terminalen för att få upp en del text om nätverkskort. Sen får vi se om jag eller någon annan kan hitta något om det eller om någon annan har liknande hårdvara och kan hjälpa dig
Kod: Markera allt
sudo lwhw -c network
antar att det var lshw du menade för lwhf funkade inte.
Här kommer infon
Här kommer infon
*-network:0
description: Wireless interface
product: Atheros AR5001X+ Wireless Network Adapter
vendor: Atheros Communications Inc.
physical id: 9
bus info: pci@0000:00:09.0
logical name: wmaster0
version: 01
serial: 00:11:0a:80:7c:b7
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list logical ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=ath5k_pci latency=168 maxlatency=28 mingnt=10 module=ath5k multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg
- virus91
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Japp, det var lshw jag menade (vad jag ser så skrev jag lshw också, utan EDIT). Då vet vi i alla fall lite mera om det trådlösa nätverkskortet nu iaf, det är ett Atheros AR5001X+ (som jag antar du redan läst dig till genom infon du skickade)dama skrev:antar att det var lshw du menade för lwhf funkade inte.
Här kommer infon
*-network:0 description: Wireless interface product: Atheros AR5001X+ Wireless Network Adapter vendor: Atheros Communications Inc. physical id: 9 bus info: pci@0000:00:09.0 logical name: wmaster0 version: 01 serial: 00:11:0a:80:7c:b7 width: 32 bits clock: 33MHz capabilities: pm bus_master cap_list logical ethernet physical wireless configuration: broadcast=yes driver=ath5k_pci latency=168 maxlatency=28 mingnt=10 module=ath5k multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg
EDIT: Kan kolla mera imorgon om ingen annan hjälper dig, ska sova nu
Nån som har nån ide på hur jag ska börja felsöka. vad som kan vara värt att säga att det fungerade innan jag uppgraderade till version 9.04. Datorn har dock legat i ca 1,5 år så jag minns inte hur jag fick till det sist, har dock för mig att det inte var några problem den gången.