Lyckas inte ansluta med mobilt bredband

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lyckas inte ansluta med mobilt bredband

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har genom mitt jobb ett data-SIM-kort från Tre för mobilt bredband. Jag har en Sony Ericsson W880i-mobiltelefon som jag har satt SIM-kortet i och jag har lyckats göra inställningar på telefonen (datakonto med APN bredband.tre.se osv) så att jag kan surfa på Internet på mobiltelefonen (men det går ju inte att ringa eftersom det är ett rent data-SIM-kort).

Nu vill jag koppla mobiltelefonen till min dator via USB och använda den som modem. Jag kör Ubuntu 8.04 med Network-Manager 0.7.1 (installerat genom ett PPA). När jag pluggar in mobiltelefonen så känner Network-Manager av att det finns en mobil bredbandsanslutning men när jag försöker ansluta fungerar det inte. Det står på mobiltelefonen "Ansluter" och sedan omedelbart "Anslutningen misslyckades". Network-Manager försöker ansluta för evigt. Det står "Användarautentisering krävs för mobila bredbandsanslutningen "Automatisk mobil bredbandsanslutning (GSM)"...

Är det någon som har en idé om varför det inte fungerar? Jag har försökt leka runt med inställningar i Network-Manager 0.7.1 men har inte lyckats ansluta.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Re: Lyckas inte ansluta med mobilt bredband

Inlägg av CryingFreeman »

Har du kod på SIM-kortet?

Prova att ta bort den isf, och se om det går runt problemet. :)
Christian Johansson

Nej, jag har tagit bort PIN-koden så det är inte det som är problemet.
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Har du testat med apn: data.tre.se ?
Christian Johansson

ipix skrev:Har du testat med apn: data.tre.se ?
Ska testa det när jag kommer hem men tror inte att det är det som är problemet. När jag surfar på mobilen så är det nämligen bredband.tre.se jag måste ställa in för att det ska fungera så det borde det vara även när jag kopplar mobilen till datorn för att använda mobilen som modem tycker jag.
Christian Johansson

Nej, spelar ingen roll om jag skriver APN bredband.tre.se eller data.tre.se eller lämnar APN-fältet helt tomt. Jag får samma beteende ändå.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"