Börjar bli less på att inget någonsin fungerar!!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- ellanbellan
Börjar bli less på att inget någonsin fungerar!!
Hej igen.
Detta blir min tredje eller fjärde tråd på bara två dagar.
Jag körde in Ubuntu, batteriet fungerade inte, jag installerar eeebuntu över detta. Inget fungerar nu heller, ibland kommer Grub Error 15 igång om jag inte kör Esc i början varje gång jag startar datorn.
EeeBuntu har dessutom inte överinstallerat Ubuntu, utan ubuntu OCH eeebuntu verkar köras samtidigt. Det är iaf samma slags skrivbord som det var på Ubuntu nu. Batteriet fungerar inte heller, och när jag kör updatemanager så vägrar man dra ner eee-acpi-utilities samt några andra. Resten däremot dras ner. Jag börjar bli skitsur och skitless på att det ALLTID är något som är pajj.
Hur formaterar jag om hela skiten så jag har en nollställd dator utan massa jävla skit och så kan jag installera ett förbaskat OS som faktiskt fungerar???
Min dator är en eee PC 901.
Detta blir min tredje eller fjärde tråd på bara två dagar.
Jag körde in Ubuntu, batteriet fungerade inte, jag installerar eeebuntu över detta. Inget fungerar nu heller, ibland kommer Grub Error 15 igång om jag inte kör Esc i början varje gång jag startar datorn.
EeeBuntu har dessutom inte överinstallerat Ubuntu, utan ubuntu OCH eeebuntu verkar köras samtidigt. Det är iaf samma slags skrivbord som det var på Ubuntu nu. Batteriet fungerar inte heller, och när jag kör updatemanager så vägrar man dra ner eee-acpi-utilities samt några andra. Resten däremot dras ner. Jag börjar bli skitsur och skitless på att det ALLTID är något som är pajj.
Hur formaterar jag om hela skiten så jag har en nollställd dator utan massa jävla skit och så kan jag installera ett förbaskat OS som faktiskt fungerar???
Re: Börjar bli less på att inget någonsin fungerar!!
vilket os ska du lägga in?
Vid installationen av Eeebuntu kan du välja "använd hela hårddisken" eller liknande vid installationen - närmare bestämt partitioneringen. Då kommer hela datorn att tömmas på innehåll, och risken att operativsystemen krockar försvinner. Det låter nu som att det har blivit något fel när Eeebuntu lagt sig ovanpå Ubuntu.
-
Ellanbellans EeePC har två hårddiskar (ssd). Med "hela hårddisken" gissar jag att systemet och home hamnar på samma disk, troligen den minsta. Jag har av en annan tråd förstått att hon vill ha system och home på olika diskar vilket verkar vara en bra målsättning. Troligen krävs "manuell partitionering" under installationen, men att man bara fördelar monteringspunkter och väljer formattering av systempartitionen (inte ändrar storlek, flytta, ta bort, lägga till partitioner).Jarulf skrev:Vid installationen av Eeebuntu kan du välja "använd hela hårddisken" eller liknande vid installationen - närmare bestämt partitioneringen. Då kommer hela datorn att tömmas på innehåll, och risken att operativsystemen krockar försvinner.
Det stämmer bra förutsatt att det är två hårddiskar i maskinen. Borde kanske tänkt till innan jag svarade.David Andersson skrev:Ellanbellans EeePC har två hårddiskar (ssd). Med "hela hårddisken" gissar jag att systemet och home hamnar på samma disk, troligen den minsta. Jag har av en annan tråd förstått att hon vill ha system och home på olika diskar vilket verkar vara en bra målsättning. Troligen krävs "manuell partitionering" under installationen, men att man bara fördelar monteringspunkter och väljer formattering av systempartitionen (inte ändrar storlek, flytta, ta bort, lägga till partitioner).
-
Jag tror (inte) att varken Ubuntu 9.04 eller Eeebuntu i sig orsakar alla problem du har. Om du hade färre problem med Eeebuntu än Ubuntu men vill prova nåt annat så vill jag tipsa om EasyPeasy. Jag upplevde den som lite mer användarvänlig än Eeebuntu, och jag tror den kräver mindre inställningar än Ubuntu för optimal användning.ellanbellan skrev: Hur formaterar jag om hela skiten så jag har en nollställd dator utan massa jävla skit och så kan jag installera ett förbaskat OS som faktiskt fungerar???
Men först, svara på frågan om fdisk i den andra tråden, så att det inte är nåt allvarligt problem med partitioneringen.
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Lustigt, jag har också formaterat med Ubuntu och aldrig upplevt dessa problem. Men, jag har alltid valt "använd hela disken". Vad jag förstår har du två diskar i din mini-PC. Borde det inte gå att "blåsa" dem en och en?ellanbellan skrev: Hur formaterar jag om hela skiten så jag har en nollställd dator utan massa jävla skit och så kan jag installera ett förbaskat OS som faktiskt fungerar???
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- ellanbellan
Jo, manuell partitionering brukar jag göra. Då lägger jag swap och "ext 4 /" på den lilla partitionen, och /home ext 2 (t ex) på den andra, mycket större. Då bootar det snabbare, men ändå är det något grub error som kör igång IBLAND. vilket gör mig frustrerad, då grub error inte är konsekvent! Batteriet har inte fungerat överhuvudtaget sen ubuntu lades in.David Andersson skrev:Ellanbellans EeePC har två hårddiskar (ssd). Med "hela hårddisken" gissar jag att systemet och home hamnar på samma disk, troligen den minsta. Jag har av en annan tråd förstått att hon vill ha system och home på olika diskar vilket verkar vara en bra målsättning. Troligen krävs "manuell partitionering" under installationen, men att man bara fördelar monteringspunkter och väljer formattering av systempartitionen (inte ändrar storlek, flytta, ta bort, lägga till partitioner).Jarulf skrev:Vid installationen av Eeebuntu kan du välja "använd hela hårddisken" eller liknande vid installationen - närmare bestämt partitioneringen. Då kommer hela datorn att tömmas på innehåll, och risken att operativsystemen krockar försvinner.
Vad jag egentligen ser som lösning är att rensa datorn från allt och sen börja om på nytt, med nya installationer av Grub, batteri osv. Nu verkar de gamla felen ligga kvar och nya läggs på de gamla.
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Nu är inte jag så insatt när det gäller disksystem typerna. Men borde du inte välja samma båda och inte ext2 på ena och ext4 på andra?
Sen är väl ext2 en gammal version. Ta ext4 på båda istället.
Kan göra en inspelning när jag installerar eeebuntu om du vill ha så du kan se hur man går tillväga?
Kan göra en inspelning när jag installerar eeebuntu om du vill ha så du kan se hur man går tillväga?

-
Det spelar ingen roll om det är olika filsystem på partitionerna. Jag valde ext2 för jag tror det ger bättre prestanda och mindre sligage på SSDerna, men det ger å andra sidan oftare problem om datorn stängs av abrupt (inte värre än manuell fsck vid boot, men inte optimalt användarvänligt). Om jag fattat rätt går det att ställa in ext3 och ext4 så att de också minimerar slitage. Ext4 är troligen ett bra val.orr3bo skrev:Nu är inte jag så insatt när det gäller disksystem typerna. Men borde du inte välja samma båda och inte ext2 på ena och ext4 på andra?