Du får gärna ta bort "LÖST"jag vill bara ha ditt godkännande så jag inte gör något fel... jag är helt grön på det här med moderator...

Du får gärna ta bort "LÖST"jag vill bara ha ditt godkännande så jag inte gör något fel... jag är helt grön på det här med moderator...
ja, men jag tog bort trådikonen, eftersom du hade tagit bort texten löstjonasalvunger skrev:Du får gärna ta bort "LÖST"jag vill bara ha ditt godkännande så jag inte gör något fel... jag är helt grön på det här med moderator...(trodde jag hade gjort det själv
) - tråden tog ju en vändning där med när det strulade med mirror, den biten löste ju sig iaf
ja det skulle kunna vara bättre stöd i nästa version (vad jag vet)jonasalvunger skrev:Ok, tack för att du kollade. Vad rekommenderar du om man skulle köra något annat kort? Och vet du om det är en väldigt dyr historia att byta ut det? Om man säger så.., så är ju inte grafikkort min starka sida, och är ju ny på Ubuntu och har mycket att lära, men Compiz tyckte jag var en riktigt cool grej som jag gärna vill ska funka.
Kan det vara så att det blir bättre stöd i nästa version av Ubuntu till hösten? Eller har det inte med det att göra alls?
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge xorg-driver-fglrx
sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak
gksu gedit /etc/X11/xorg.conf
Section "Device"
Identifier "Radeon"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Option "DPMS"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Radeon"
Monitor "Generic Monitor"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768" #om din display klarar högra upplösningar lägg till dem framför, exempel: "1440x900" "1024x768"
EndSubSection
EndSection
Section "DRI"
Mode 0666
EndSection
Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection
Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
EndSection
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.bak /etc/X11/xorg.conf
Härlig inställning!Trams, visst är det problem med ati, med problem är ju till för att lösas
Testa dem öppna drivrutinerna, funkar för mig utan prob (dock ett annat kort)
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
EDIT: Om du vill kan jag skriva en kortfattad guide på svenska. Det är en del moment som är "onödiga"
Och jag ser längre ner på sidan att det fanns en WIKI för ATI-buggar, dock inte för 9.04.01:05.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc RS780M/RS780MN [Radeon HD 3200 Graphics] [1002:9612]
Ok, jag får väl se mig omkring- vill inte lägga för mycket då jag som sagt i övrigt inte har så många "grafiska behov", och kanske det finns någon lösning med mitt nuvarande kort. Tack för tipsetjag har ett nivida geforce kort med 512mb (skulle man nu köra windows så skulle man kunna köra nyaste spelen...)
och dom korten är inte så jättedyra , det var någon som sa att dom bara kostade 600:-
i en annan tråd...
Din serie finns med där, 3xxx.jonasalvunger skrev: Härlig inställning!Men jag hittar inte mitt kort där. Det här får jag upp när jag kör det första kommandot i Terminalen
01:05.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc RS780M/RS780MN [Radeon HD 3200 Graphics] [1002:9612]
Jag meande inte att du var dålig på engelska (förmodligen är du bättre än mig), utan att göra en steg för steg guide (du har den i mitt inlägg ovan).jonasalvunger skrev: Jag har inga problem med engelska, men visst är det alltid bra med information på svenskaSärskilt när det gäller funktioner man inte berör så ofta, så är det ju bra för att vara säker på vad man klickar på i menyerna...
Warning: Screen isn't composited. Please run compiz (-fusion) or another compositing manage
En krasch och måste starta om datorn95monye skrev:vad får du för något om du kör compiz --replace?