Tangentbordskombinationer, snabbknappar och touchpadsproblem

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Tangentbordskombinationer, snabbknappar och touchpadsproblem

Inlägg av ulftomas »

Jag har precis börjat testa Xfce och jag gillar snabbheten. Jag saknar dock en del funktioner från Gnome.

1. Var hittar jag inställningar för tangentbordskombinationer?
2. Mina snabbknappar på tangentbordet funkade i Gnome men inte i Xfce, exempel på detta är knapparna för volym.
3. Hur stänger jag av touchpadens klickfunktion? Jag vill inte att det ska gåatt klicka med touch paden (musplattan).
4. Finns det någon kom-igång-guide till Xfce på svenska (där det står hur man lägger till programstartare i panelen för Firefox och andra sådana där enkla funktioner)?
David Andersson

Re: Tangentbordskombinationer, snabbknappar och touchpadsproblem

Inlägg av David Andersson »

ulftomas skrev: 2. Mina snabbknappar på tangentbordet funkade i Gnome men inte i Xfce, exempel på detta är knapparna för volym.
Inställningar av snabbknappar finns på två ställen (minst). Inställningar > Tangentbord > Shortcuts för att definiera kommandon som ska köras för valda tangentkombinationer, och Inställningar > Fönsterhanterare > Tangentbord för att definiera tangentkombinationer för givna fönsterhanteringsfunktioner.

(Fast det står inte "Shortcuts" på svenska.)

Jag har följande kommandon för att ändra volym:

Kod: Markera allt

amixer -q sset Master Playback Volume 7%+
amixer -q sset Master Playback Volume 7%-
Man kan skriva dem i terminalen för att ändra volymen (prova i terminalen att de funkar), och man kan definiera dem som kommandon som körs när man trycker vissa knappar.
* Gå in i Inställningar > Tangentbord > Shortcuts.
* Skapa ett nytt shortcut-tema, t.ex "UlfT".
* I temat lägg till en shortcut.
* Ange kommandot för att öka volymen och OK
* Tryck på knappen som du vill ska öka volymen
Upprepa ovanstående fast med kommandot och knappen som ska minska volymen.

Om amixer-kommandona ovan inte funkar, kolla med kommandot

Kod: Markera allt

amixer controls
vad huvudvolymen kan tänkas heta. (T.ex. "Line Out" eller liknande). Ersätt "Master Playback Volume" med det namnet i kommandona ovan.

(Det kan också tänkas att amixer inte är en optimal lösning om systemet använder pulseaudio som ljudsystem.)
Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Tangentbordskombinationer, snabbknappar och touchpadsproblem

Inlägg av ulftomas »

Ok tack. Den tangentbordskombination jag försöker skapa är "visa skrivbordet" eller "minimera/maximera" alla program. Hur gör jag det?
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"