går det att ändra i programvara som inte är fri?
går det att ändra i programvara som inte är fri?
ja rubriken säger allt.
- Exry
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: går det att ändra i programvara som inte är fri?
Ja, det går om du har källkoden. Eller hur menar du ändra?
Man kan väl ha tillgång till ett programs källkod utan att det per definition är fritt.
Man kan väl ha tillgång till ett programs källkod utan att det per definition är fritt.
Frågan kan ju tolkas på många sätt. Vad menas med "går" och "ändra"? Självklart "kan" man ändra om man har tillgång till källkoden (men man kanske inte får). Finns det någon form av plugin-interface så går det ju att lägga till funktioner i ett existerande program. Vill man bara sabba ett program så borde det inte vara så svårt. Crackade program och virus är väl exempel på att program kan ändras i någon mening.
I teorin åtminstone antar jag att det alltid är möjligt att ändra vilket program som helst hur man vill. Om det är praktiskt möjligt är ju en annan sak.
I teorin åtminstone antar jag att det alltid är möjligt att ändra vilket program som helst hur man vill. Om det är praktiskt möjligt är ju en annan sak.
i windows så har jag ett spel installerat, och bläddrar jag mig till källmappen så kan jag ju byta ut vilken fil jag vill...
t.ex. musiken har jag bytt ut
och ljuden.
t.ex. musiken har jag bytt ut

-
*Tråd flyttad från För nybörjaren till Ubuntu Café*
Fråga skaparna av Wine, det har skapats genom att gissa sig fram hur windows fungerar om jag förstått det rätt?
- Osprey
- Kontakt:
Det går givetvis också bra att patcha ett program man inte har källkoden till. I princip kan man ändra vad man vill både vad gäller utseende och funktion, men det blir oftast en hel del mer jobb än om man hade haft källkoden.
För att göra detta använder man t.ex en disassemblator och någon form av patchprogram där man kan skriva assemblerinstruktioner. Ibland men inte alltid är dessa två sammanbyggda i ett program.
För att göra detta använder man t.ex en disassemblator och någon form av patchprogram där man kan skriva assemblerinstruktioner. Ibland men inte alltid är dessa två sammanbyggda i ett program.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...