Framtiden filsystem?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Harlekin33

Framtiden filsystem?

Inlägg av Harlekin33 »

Flytta gärna denna tråd om den är felplacerad!

Men detta är fruktansvärt viktigt!

http://www.idg.se/2.1085/1.226929/har-a ... -for-linux
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Framtiden filsystem?

Inlägg av andol »

Jorå, visst är det viktigt att Linux får sig ett modernt filsystem, såsom exempelvis Btrfs.

Däremot är jag väl inte riktigt lika övertygad om att det är fruktansvärt viktigt att diskutera det här och nu.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Varför inte?

Detta handlar ju om hela Gnu/Linux framtid!

Så...Jo jag tycker det är mycket viktigt att diskutera detta här och nu!

Jag kräver majoritet bland medeldatoranvändare som använder Gnu/Linux!

8)
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 6 gånger.
andol

Inlägg av andol »

Grejjen är väl mest den att jag, liksom många andra här inne, helt enkelt saknar tillräckligt med kunnande och förståelse inom området. Själv vet jag inte ens var man ska börja för att kunna föra en konstruktiv diskussion kring utvecklandet utav nya filsystem.

Fast då du uppenbarligen tycker det är viktigt att diskutera ämnet här och nu så kanske du har några idéer kring var och hur vi kan bidra till utvecklingen?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jepp!

Till och börja med ska vi (Ubuntu) implementera ext4 fullt ut som jag själv hjälpt till med att utveckla och kämpat hårt för!

I ett andra steg så ska vi försöka utvecka Btrfs som du själv nämnde!

Vi måste utveckla mer och mer!

:D
Senast redigerad av 2 Harlekin33, redigerad totalt 6 gång.
andol

Inlägg av andol »

Harlekin33 skrev:Till och börja med ska vi (Ubuntu) implementera ext4 fullt som jag själv hjälp till med att utveckla och kämpat djävlva hårt för!
Är väl i och för sig redan spikat att ext4 kommer användas som standard i Ubuntu 9.10? Vad mer tycker du det finns att diskutera på den fronten? Skulle förövrigt vara intressant att höra om dina nu nämda bidrag till den utveckligen?
Harlekin33 skrev:I ett andra steg så ska vi försöka utvecka btrfs som du själv nämnde!
Förslag på hur vi kan göra det rent konkret?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

andol skrev:
Harlekin33 skrev:Till och börja med ska vi (Ubuntu) implementera ext4 fullt som jag själv hjälp till med att utveckla och kämpat djävlva hårt för!
Är väl i och för sig redan spikat att ext4 kommer användas som standard i Ubuntu 9.10? Vad mer tycker du det finns att diskutera på den fronten? Skulle förövrigt vara intressant att höra om dina nu nämda bidrag till den utveckligen?
Harlekin33 skrev:I ett andra steg så ska vi försöka utvecka btrfs som du själv nämnde!
Förslag på hur vi kan göra det rent konkret?
Bra fråga där på fråga nr:2 men jag håller på att lösa det!

;D
Användarvisningsbild
Erikw
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Erikw »

Intressant artikel ja. Btrfs visste jag inte mycket om tidigare.

OT
Harlekin33 skrev:Varför inte?

Detta handlar ju om hela Gnu/Linux framtid!!!

Så...Jo jag tycker det är mycket viktigt att diskutera detta här och nu!!!

Ska vi krossa MS ska vi krossa dom här och nu!!!

Jag KRÄVER majoritet bland medeldatoranvändare som använder Gnu/Linux!!!!

8)
Snälla; skriv meningar i stycken, använd inte mer än två utropstecken per post, sluta med ditt ständiga trams om att krossa Microsoft. Dessutom skrivs det 'GNU' med kapitäler :-)
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Skulle vara bättre med ett filsystem som gjorde att det blev lättare att göra spel till linux. :D
Användarvisningsbild
virus91
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av virus91 »

95monye skrev:Skulle vara bättre med ett filsystem som gjorde att det blev lättare att göra spel till Linux. :D
Jag skulle inte klaga, enda anledningen till att man har kvar Windows på datorn.

På tal om artikeln så hade det varit lite roligt att se skillnaden på Linux filsystemen och Windows filsystemen, även om vad jag ser efter att kollat wikipedia om FAT och NTFS att de flesta verkar bättre (skummade igenom mest, kollade iaf inte så jätte noga)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"