Jag har stooora problem att få drivrutiner till mitt ATI Radeon HD 4850 kort att funka i Ubuntu (och jag har 2 skärmar kopplade till datorn). Ok, jag har än så länge "bara" jobbat med de proprietära drivrutinerna, men hur jag än gör så blir nånting konstigt, Jag har testat installerat dem genom att ladda ner dem från ATis hemsida och jag har testat från "Hardware Drivers".
Första gången så blev bägge skärmarna mirrored och den högra skärmen hade svarta kanter runt skrivbordet (den är större än vänstra skärmen). Det gick absolut inte att ändra dessa inställningar även efter jag ändrat dem och startat om datorn ett flertal gånger + Ubuntu kände inte igen skärmarna - något den gjorde tidigare. Detta är det mest uppenbara, lade inte märke till något mer. Detta hände när jag installerade genom att hämta drivrutinerna från ATIs hemsida.
Andra gången så installerade jag från "Hardware Deivers" och det gick smärtfritt tills jag startade om datorn. Allt gick långsamt som tusan och det gick knappt att göra något och jag ska nämna att vänsta skärmen flimrade.
Kan någon hjälpa mig? Är det någor jag missat eller har jag bara väldigt mycket otur? Märkte nyss när jag kollade igenom Add/remove att det finns något som heter "ATI binary X.Org driver" och " ATI Catalyst Control Center" - är detta något som jag skulle ha haft från början för att slippa dessa problem?
Tack på förhand!