"*File system check failed" vid uppstart
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: "*File system check failed" vid uppstart
Du måste välja sda1 som /
samt sd6/8 som /home
samt sd6/8 som /home
Just det. Nu jävlar!
Okej, det funkade inte. Tillbaka på ruta ett igen.
FAAAAAAAAAN!
FAAAAAAAAAN!
- Rasmus
Ruta ett?
?
Kod: Markera allt
*File system check failed.
A log is being saved in /var/log/fsck/checkfs if that location is writable.
Please repair the file system manually.
*A maintenance shell will now be started.
CONTROL-D will now be started.
CONTROL-D will terminate this shell and resume system boot.
bash: no job control in this shell.
vad händer om jag installerar om ubuntu helt? försvinner /home då?
- Rasmus
jasolgul skrev:vad händer om jag installerar om ubuntu helt? försvinner /home då?
edit: du installerade om ubuntu "helt" nu, förutom att du sparade dina inställningar
När jag försöker göra om det jag nyss gjort så står det så här:
"Avmontera partitioner som används?
Installationsprogrammet har upptäckt att följande diskar har monterade partitioner:
/dev/sda
Vill du att installationsprogrammet ska försöka att avmontera partitionerna på dessa diskar innan det fortsätter? Om du länjar dem monterade så kommer du inte att kunna skapa, ta bort eller ändra storlek på partitionerna på dessa diskar, men du kommer att kunna installera på befintliga partitioner där."
"Avmontera partitioner som används?
Installationsprogrammet har upptäckt att följande diskar har monterade partitioner:
/dev/sda
Vill du att installationsprogrammet ska försöka att avmontera partitionerna på dessa diskar innan det fortsätter? Om du länjar dem monterade så kommer du inte att kunna skapa, ta bort eller ändra storlek på partitionerna på dessa diskar, men du kommer att kunna installera på befintliga partitioner där."
- Rasmus
Du får ej ha en mapp öppen/gparted igång. Stäng dem sen kan du välja att avmontera.
Det enklaste sättet för dig att komma igång är att installera hela Ubuntu på din sda1-partition.
Alltså du startar upp din LiveCd och gör som du tidigare gjort, dvs väljer manuell installation.
Där gör du följande:
- välj sda1
- välj filsystemet ext3, dvs Journalförande filsystemet ext3
- välj monteringspunkt /
- bocka i att sda1 ska formateras
Låt resten vara som det är och starta nu installationen.
Nu kommer även /home att ligga på sda1 men det är relativt enkelt att styra om den till sda6 när du väl fått ordning på den partitionen om det nu lyckas. Annars återstår tyvärr bara att formatera om sda6 senare.
Alltså du startar upp din LiveCd och gör som du tidigare gjort, dvs väljer manuell installation.
Där gör du följande:
- välj sda1
- välj filsystemet ext3, dvs Journalförande filsystemet ext3
- välj monteringspunkt /
- bocka i att sda1 ska formateras
Låt resten vara som det är och starta nu installationen.
Nu kommer även /home att ligga på sda1 men det är relativt enkelt att styra om den till sda6 när du väl fått ordning på den partitionen om det nu lyckas. Annars återstår tyvärr bara att formatera om sda6 senare.
Sitter i liknande situation.. Vill reparera en installation som inte går att starta med. Men saknar alternativet "Reparera befintlig installation" på jaunty-skivan.
Har 4 användare som jag hoppades skulle finnas kvar. Men väljer jag att installera och anger partitioner manuellt så får jag bara välja vad datorn ska heta och min användare med lösen.
Så här är disken fördelad.
/dev/sda1 15GB där jag antar att Jaunty ligger
/dev/sda2/ 1GB swap
/dev/sda3/304GB som jag antar kallas för home.
Så det finns inget sätt att reparera en befintlig med trasig installation?
Edit:
Väljer jag att inte formatera sda1 i förhoppningen om att det blir som att reparera installationen. Så frågar den ,
Mina kritiska data (dokument) ligger ju i sda3. De kommer jag väl åt? eller vad är det för något som ryker?
Har 4 användare som jag hoppades skulle finnas kvar. Men väljer jag att installera och anger partitioner manuellt så får jag bara välja vad datorn ska heta och min användare med lösen.
Så här är disken fördelad.
/dev/sda1 15GB där jag antar att Jaunty ligger
/dev/sda2/ 1GB swap
/dev/sda3/304GB som jag antar kallas för home.
Så det finns inget sätt att reparera en befintlig med trasig installation?
Edit:
Väljer jag att inte formatera sda1 i förhoppningen om att det blir som att reparera installationen. Så frågar den ,
Kod: Markera allt
Vill du vill återvända till partitioneraren?
Då Filsystemet på /dev/sda1 som tilldelats till / har inte markerats för formatering. Kataloger som innehåller
systemfiler (/etc, /lib, /usr, /var, ...) som redan finns under definierade monteringspunkter kommer att tas bort under installationen.
Försäkra dig om att du gjort säkerhetskopior av eventuella kritiska data innan installationen
Jag installerade enligt föregående post och det blev en reparation av den tidigare installationen, men en hel del program som jag hade installerat försvann. Men Firefox, minns var jag senast var och undrade om jag vill dit igen..
Hej allihop. NU har jag fått ordning på min dator! Det var inte ubuntu som svek mig, utan en hårddisk som helt enkel kraschat. Det var bara att byta ut den och börja om från noll med allt. Gött att vara igång igen! Mot nya problem! 

- Rasmus
Hårvarafel är jobbiga, spec eftersom mjukvarufel kan visa sig på samma sätt.
Men kul att det löste sig. Mot nya lösningar!
Men kul att det löste sig. Mot nya lösningar!