Begriper inte Wine
Begriper inte Wine
Kör Ubuntu 8.04. Hur fungerar Wine egentligen? Om jag vill köra ett spel från windows som består av 2 mappar. Kan jag bara kopiera över dom til Ubuntu? Eller hur funkar det hela? F**n att man ska vara så okunnig 

Re: Begriper inte Wine
Om du sätter i skivan med spelet på så borde du få upp skivan på skrivbordet. Om du får det så är det bara att öppna mappen och klicka på setup filen . Då borde wine starta upp spelet.
Det brukar iallafal funka för mig.

lucfor276 skrev:Om du sätter i skivan med spelet på så borde du få upp skivan på skrivbordet. Om du får det så är det bara att öppna mappen och klicka på setup filen . Då borde wine starta upp spelet.
Na är detta spel inte på någon skiva. Jag har ärligt stulit det från en server på internet

Sedan skulle jag vilja veta varför det står "Program Files" i Wine. Är det samma sketna hårdkodning som en del Windowsprogram har så dom bara kan installeras i mappan "Program Files" och inte i "Program"?
Du kan ju alltid testa med att kopiera det installerade spelet från windows till ubuntu.
Förutsatt att din windows-partition är monterad på /windows. Kan också vara /media/disk eller nåt liknande. Det värsta som kan hända är att spelet helt enkelt inte startar 
Kod: Markera allt
cp -r /windows/Program/spelet ~/.wine/drive_c/Program\ Files

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Add: Och ja, det ska bara vara att kopiera över. Har funkat för min del i vissa fallLilo skrev:Na är detta spel inte på någon skiva. Jag har ärligt stulit det från en server på internetlucfor276 skrev:Om du sätter i skivan med spelet på så borde du få upp skivan på skrivbordet. Om du får det så är det bara att öppna mappen och klicka på setup filen . Då borde wine starta upp spelet.
Det brukar iallafal funka för mig.Så det finns bara en exe-fil för installation eller de 2 mappar som existerar i Windows.
Sedan skulle jag vilja veta varför det står "Program Files" i Wine. Är det samma sketna hårdkodning som en del Windowsprogram har så dom bara kan installeras i mappan "Program Files" och inte i "Program"?

Japp så är det, men om du kollat en Windowshårddisk så märker du att Programkatalogen egentligen heter Program Files xD i alla fall är det så i Windows 7. Antingen Program Files(x86) eller Program Files, men när man kör OSet för Svenskar så heter det ju Program/Program(x86) plötsligt. Kanske gör dom så nu för att förebygga att mappar hoppar upp mitt i allt.
Du kör Wine i terminalen såhär iaf. Inget sudo skall användas någonsin för det OBS!
Några exempel då:
wine "c:\program\spel\spel.exe"
eller
env WINEPREFIX="/home/user/.wine" wine "C:\Program Files\Steam\Steam.exe"
eller helt enkelt bara
wine namnpå.exe
funkar det inte så pröva med winedbg och next next (quit vid stop) tills du får något felmeddelande. Alternativt kanske du behöver VCx2008 eller NetFramework för att det skall kunna köras. Beror helt på vad wine säger genom terminalen.