Ubuntu 9.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Lilo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ubuntu 9.04

Inlägg av Lilo »

Är den versionen lika konstig att installera som 8.04? Jag får installerar Gutsy Gibbon 7.10 för att den ska begripa vilken som är min första disk. Jag upptäckte att för att kunna köra 8.04 måste jag först installera 7.10, annars får jag error 17 vid boot. Ubuntu kan inte skilja på IDE, SATA eller SCSI-diskar sedan version 8.04 vid installation. Vad dom har gjort om vid installationen är en fråga som man kan undra över. Vad har dom tänkt med? Hur har dom tänkt? Har dom tänkt över huvud taget är min fråga? Tycker det luktar lite att man har en SATA-disk och inget mer. Men om man nu har både IDE och SCSI-diskar. HUr löser man då problemet att få in Ubuntu 9.04 på en dator med Ubuntu 8.04 med långa supportvillkor.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av Rasmus »

I 8.04 byttes ide drivrutinen ut, det kan vara det som skapar dina problem.För att uppgradera en datorm med 8.04 trycker du alt + f2 och skriver

Kod: Markera allt

gksu update-manager -c
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 3 gånger.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Enda informationen jag kan ge är att Ubuntu verkar ha "övergivit" ordentligt stöd för IDE-diskar, jag hade själv stora problem innan jag bytte till en SATA-disk.
Mitt råd, är att om ditt moderkort stöder SATA-diskar och att du har råd så köp en ny SATA-disk.
Dessutom vinner du mycket i prestanda med en ny hårddisk.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Rune.K skrev:Enda informationen jag kan ge är att Ubuntu verkar ha "övergivit" ordentligt stöd för IDE-diskar, jag hade själv stora problem innan jag bytte till en SATA-disk.
Mitt råd, är att om ditt moderkort stöder SATA-diskar och att du har råd så köp en ny SATA-disk.
Dessutom vinner du mycket i prestanda med en ny hårddisk.
Jag har installerat 9.04 i en rad olika maskiner med antingen IDE eller S-ATA diskar utan några som helst problem eller strul med detta och har inte märkt att det skulle vara något annorlunda bara för att det är en IDE disk i maskinen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"