[LÖST]Går inte att installera operativsytem på hårddisk
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
[LÖST]Går inte att installera operativsytem på hårddisk
Som rubriken säger så kan jag inte installera nått opertivsystem på en hårddisk. Datorn slår ifrån och startar om efter en stund in i installationen. Dock går det att använda hårddisken som lagringsdisk och lägga saker på.
Det är en kompis mammas hårddisk och den funkar fint i min dator att använda som lagringsmedia men direkt jag försöker installera t.ex. windows eller ubuntu på den så slår datorn ifrån och startar om.
Det är inget fel på datorn för jag har provat med att installera på en annan hårddisk och då var det inga som helst problem.
Nån som vet vad det kan vara för fel? Har känt att hårddisken blir riktigt het men om det vore det så borde den väl inte fungera i min dator heller?
Det är en kompis mammas hårddisk och den funkar fint i min dator att använda som lagringsmedia men direkt jag försöker installera t.ex. windows eller ubuntu på den så slår datorn ifrån och startar om.
Det är inget fel på datorn för jag har provat med att installera på en annan hårddisk och då var det inga som helst problem.
Nån som vet vad det kan vara för fel? Har känt att hårddisken blir riktigt het men om det vore det så borde den väl inte fungera i min dator heller?
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 10 gånger.

- Rasmus
Re: Går inte att installera operativsytem på hårddisk
Förstod inte riktigt, gick det att installera på hårdisken från din dator?
Skulle du kunna övervaka temperaturer på cpu, mb samt hårdisken under installation? Du skulle även kunna läsa av smart värdet på disken.
Exempel på program du kan använda är lm-sensors, hddtemp och smartmon
Skulle du kunna övervaka temperaturer på cpu, mb samt hårdisken under installation? Du skulle även kunna läsa av smart värdet på disken.
Exempel på program du kan använda är lm-sensors, hddtemp och smartmon
- xtr3m3
Jag kan inte installera t.ex. windows på den när jag stoppar i den i orginal datorn för att datorn bara startar om.
Jag kan däremot stoppa in den i min dator och ha den som en vanlig hårddisk att förvara saker på som t.ex. musik, filmer m.m.
Ska testa att installera nått av programmen du skrev om.
Det står att disken är 72 grader! Det är väl för varmt för en disk va? Mina andra två ligger på 60 och 63 grader.
Jag kan däremot stoppa in den i min dator och ha den som en vanlig hårddisk att förvara saker på som t.ex. musik, filmer m.m.
Hur menar du då? Tror inte det går om man installerar windows. Går det att göra det under en ubuntuinstallation?Skulle du kunna övervaka temperaturer på cpu, mb samt hårdisken under installation?
Det står att disken är 72 grader! Det är väl för varmt för en disk va? Mina andra två ligger på 60 och 63 grader.

72 låter sjukt högt!orr3bo skrev:Jag kan inte installera t.ex. windows på den när jag stoppar i den i orginal datorn för att datorn bara startar om.
Hur menar du då? Tror inte det går om man installerar windows. Går det att göra det under en ubuntuinstallation?Skulle du kunna övervaka temperaturer på cpu, mb samt hårdisken under installation?
Diskar kan börja ta skada redan vid 60.
Har för mig att både Segate och WD har max temperature på 60°C
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- xtr3m3
Ok. Det är en maxtor. Kollade på en hårddiskkylare men den kostade 250 kronor så då kan man ju lika gärna lägga till några hundralappar och köpa en ny.

Oj, är du säker på att det är hårddisken, och inte t.ex grafikkortet?
Mina diskar ligger mellan 24-29 grader.
Mina diskar ligger mellan 24-29 grader.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- xtr3m3
Jo. Installerade hddtemp. Sen körde jag hddtemp /dev/sdc1 i terminalen. Kollade upp normaltempen för just den modellen och det var 5-60 grader.

Redan där var vi en stor anledning att köpa ny, och förmodligen lösningen på en massa problem du har, eller som du inte tänkt på...orr3bo skrev:Ok. Det är en maxtor. Kollade på en hårddiskkylare men den kostade 250 kronor så då kan man ju lika gärna lägga till några hundralappar och köpa en ny.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- xtr3m3
Jo. Får säga till min kompis att det bara är att köpa en ny hårddisk.
Men varför fungerar den smärtfritt i min dator trots att den är så varm? Mina andra två är ju bara 10 grader kallare.
Men varför fungerar den smärtfritt i min dator trots att den är så varm? Mina andra två är ju bara 10 grader kallare.