partionering (LÖST)
partionering (LÖST)
hej jag undrar om man kan partionera mellan ex:ubuntu och kubuntu ?
Och om man kan det hur?
Och om man kan det hur?
Senast redigerad av 1 lucfor276, redigerad totalt 3 gånger.

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: partionering
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men försöker svara ändå.
Man kan ha många partitioner (jag har 11 (12 med den logiska)) men max fyra primära. För att få tillgång till fler än fyra måste du skapa en logisk partition och partitionera i den.
Och ja du kan ha flera olika win/lin jag har tex två ubuntu, en arch och windows på denna disken.
För att göra det använder du gparted.
Man kan ha många partitioner (jag har 11 (12 med den logiska)) men max fyra primära. För att få tillgång till fler än fyra måste du skapa en logisk partition och partitionera i den.
Och ja du kan ha flera olika win/lin jag har tex två ubuntu, en arch och windows på denna disken.
För att göra det använder du gparted.
- Rasmus
Så bra
Det du ska göra är alltså att starta med en live cd och öppna gparted (System>Administration>Partion Editor) Med hjälp av den kan du flytta/förminska/förstora partioner, du kan även ta bort och skapa nya. Du bör skapa en logisk partion för att komma undan "4 partitions gränsen". Något du ska tänka på är att det finns en liten risk att en partition går sönder när du gör ändringar på den, så säkerhetskopiera all data är ett tips.

Det du ska göra är alltså att starta med en live cd och öppna gparted (System>Administration>Partion Editor) Med hjälp av den kan du flytta/förminska/förstora partioner, du kan även ta bort och skapa nya. Du bör skapa en logisk partion för att komma undan "4 partitions gränsen". Något du ska tänka på är att det finns en liten risk att en partition går sönder när du gör ändringar på den, så säkerhetskopiera all data är ett tips.
- Rasmus
live skiva, du startar hela systemet från en skiva.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Live_CD
http://sv.wikipedia.org/wiki/Live_CD
- Rasmus
ja, om du installerade med live skivan (fick du använda musen, så ja)lucfor276 skrev:Den skivan som jag har innstallerat ubuntu med?
- Rasmus
Re: partionering (LÖST)
Inga problem 
Har du hunnit titta på det än?

Har du hunnit titta på det än?
- Rasmus
Re: partionering (LÖST)
okej
Kan vara kul att veta hur det går, du brukar bara säga tack och vara nöjd. Och jag sitter där i min stilla undran "fungerade det?"

Kan vara kul att veta hur det går, du brukar bara säga tack och vara nöjd. Och jag sitter där i min stilla undran "fungerade det?"