ubuntu hänger sig ibland
ubuntu hänger sig ibland
Hej
Har en färsk ubuntuinstallation. Det händer ibland att den hänger sig rätt så rejält. X fryser sig totalt och man kan inte göra någonting alls som att växla till konsoll, helt enkelt stendöd.
Finns det några bra ställen att leta i för att hitta vad det sista var som hände för att kunna finna vad som orsakar tokhängningen?
Eller finns det några kända problem som hänger hela systemet?
Har en färsk ubuntuinstallation. Det händer ibland att den hänger sig rätt så rejält. X fryser sig totalt och man kan inte göra någonting alls som att växla till konsoll, helt enkelt stendöd.
Finns det några bra ställen att leta i för att hitta vad det sista var som hände för att kunna finna vad som orsakar tokhängningen?
Eller finns det några kända problem som hänger hela systemet?
SV: ubuntu hänger sig ibland
Jag skulle väl leta efter grafikproblem för att börja med.
Du kan ju under uppstart välja med hjälp av olika F- knappar, tex upplösning.
Kanske kolla där först.
Du kan ju under uppstart välja med hjälp av olika F- knappar, tex upplösning.
Kanske kolla där först.
Finns det inga loggfiler där man kan hitta bra grejer? Och se vad det sista va som hände?
Sen kanske jag va otydlig genom att säga att X hänger sig, vet inte exakt vad som hänger sig, men allt fryser sig och det enda som råder bot är omstart.
Sen kanske jag va otydlig genom att säga att X hänger sig, vet inte exakt vad som hänger sig, men allt fryser sig och det enda som råder bot är omstart.
Kolla under System>Adminstration>systemlog
Kanske det står nånting.
Kanske det står nånting.
Nån aning om va det första som händer i loggen vid uppstart är så man kan hoppa upp en rad o se vad det sista var innan helvetet brakade lös?
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Kanske kolla klockslag där, efter det har hänt. ( Bra fråga
)

Inkluderar detta att muspekaren fryser också, eller går den att röra?slacker skrev: X fryser sig totalt och man kan inte göra någonting alls som att växla till konsoll, helt enkelt stendöd.
allt inklusive pekare, tidigare då jag kört fedora har jag alltid lyckats flippa över till konsoll o döda lite processer, men här är det stendött.voidoom skrev:Inkluderar detta att muspekaren fryser också, eller går den att röra?slacker skrev: X fryser sig totalt och man kan inte göra någonting alls som att växla till konsoll, helt enkelt stendöd.
Om det händer när du surfar -
Jag hade problem med flash-pluginen i Firefox. Ungefär samma symptom.
/ Lars
Jag hade problem med flash-pluginen i Firefox. Ungefär samma symptom.
/ Lars
-
Har samma problem jag med, är en riktig noob för övrigt. Men jag läste system loggen och det ända som jag såg som återkom varje gång det hängde sig var att det stod, sky2 eth0: rx error. Någon som vet det kan betyda?
Du har tydligen nätverksfel.Skullgrinder skrev: Har samma problem jag med, är en riktig noob för övrigt. Men jag läste system loggen och det ända som jag såg som återkom varje gång det hängde sig var att det stod, sky2 eth0: rx error. Någon som vet det kan betyda?
Men starta ny tråd med fråga under nätverk och servrar

Det är tydligen en bug. Googla t.ex. på - sky2 eth0: rx error - och se om du kan hitta nå't.
verkar ha hittat vad som ligger bakom hos mig, dessutom väcks systemet till liv efter ett tag om man har tålamod 
när någon skickar sitt första meddelande på skype till mig verkar det balla ur.....
undra va fan det är, någon ide?

när någon skickar sitt första meddelande på skype till mig verkar det balla ur.....
undra va fan det är, någon ide?
Har haft liknande problem. Bytte drivrutinen på mitt nätverks kort Marvell gigabyte (Yukon) från sky2 till sk98lin. sedan dess har det fungerat. Något att pröva kanske??