Installera/avinstallera program?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
imax
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Installera/avinstallera program?

Inlägg av imax »

Jag undrar vad det är för skillnad mellan att lägga in program via program -> lägg till/ta bort och sen metoden när man installerar dem via Synaptic?

Varför finns de två alternativen överhuvudtaget?

Att avinstallera program, är det alltid via 'lägg till/ta bort' som gäller?
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Installera/avinstallera program?

Inlägg av TweekiE »

lägg till , ta bort är mycket enklare , och så finns det bara populära program där...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

"Lägg till/ta bort" är bara ett enkelt GUI så att även min farmor ska enkelt kunna installera program. Synaptic gör samma sak och mycket annat, mer möjligheter. Det spelar ingen roll vilket du använder. Andra gillar ju även att sköta det via terminalen helt textbaserat. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
imax

Inlägg av imax »

Hund skrev:"Lägg till/ta bort" är bara ett enkelt GUI så att även min farmor ska enkelt kunna installera program. Synaptic gör samma sak och mycket annat, mer möjligheter. Det spelar ingen roll vilket du använder. Andra gillar ju även att sköta det via terminalen helt textbaserat. :)
Tack för era snabba svar!
Jag installerade aTunes och den installerades i Synaptic, filen hade filändelse .tar.gz.
Nu finner inte jag programmet nånstans! Inte under någon av kategorierna såsom Internet eller ljud och media

Hur kan man finna programmen i såna fall?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

imax skrev:
Hund skrev:"Lägg till/ta bort" är bara ett enkelt GUI så att även min farmor ska enkelt kunna installera program. Synaptic gör samma sak och mycket annat, mer möjligheter. Det spelar ingen roll vilket du använder. Andra gillar ju även att sköta det via terminalen helt textbaserat. :)
Jag installerade aTunes och den installerades i Synaptic, filen hade filändelse .tar.gz.
Nu finner inte jag programmet nånstans! Inte under någon av kategorierna såsom Internet eller ljud och media

Du har lyckas att installera ett program med Synaptic packat i en tarfil dessutom finns det programmet inte med i listan över program som finns för Ubuntu, beskriv gärna hur du har lyckas med det.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

imax skrev: Jag installerade aTunes och den installerades i Synaptic, filen hade filändelse .tar.gz.
Förtydligande. Med "lägg till/ta bort", "Synaptic" och "apt-get" så installerar man program som finns i förråden. Alla tillgängliga program visas i en lista och laddas ner automatiskt när man väljer att installera dem. Att själv ladda ner en fil från internet för att installera är mindre vanligt. (Oftast en ovana från tidigare Windows-användande.)

Men i det här fallet finns tydligen inte aTunes i förråden och du bara måste ha det. Då är nog enklast att ladda ner .deb-paketet från deras sajt. Den ska man sedan kunna installera genom att dubbelklicka den. (Det går nog att installera från .tar.gz-arkivet, men det verkar innehålla källkod, så det kan bli att läsa instruktionsfiler om hur kompilera och installera. Deb-paketet är nog enklare.)
imax

Inlägg av imax »

norhager skrev:
imax skrev:

Du har lyckas att installera ett program med Synaptic packat i en tarfil dessutom finns det programmet inte med i listan över program som finns för Ubuntu, beskriv gärna hur du har lyckas med det.
Jag gick in på atunes.orgs hemsida och där fanns det för nerladdning filer, dels för Win, sen "Multi-plattform installer" med Java-symbol före och sen en "multi plattform-package" och slutligen "deb package". Jag valde då multiplattform package och då hämtades filen som installerades i Synaptic.

Men tydligen var det helt fel, eller hur?

Jag är ute efter ett program som gör att jag kan använda min iPod med Ubuntu, därför började jag med det hela.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

imax skrev: Jag gick in på atunes.orgs hemsida och där fanns det för nerladdning filer, dels för Win, sen "Multi-plattform installer" med Java-symbol före och sen en "multi plattform-package" och slutligen "deb package". Jag valde då multiplattform package och då hämtades filen som installerades i Synaptic.

Men tydligen var det helt fel, eller hur?
Nej, inte fel. Det går nog att installera multi plattform-package, men deb-package är mycket enklare (i debian, ubuntu och liknande system).
imax skrev: Jag är ute efter ett program som gör att jag kan använda min iPod med Ubuntu, därför började jag med det hela.
I denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=40406 nämns paketet gtkpod. Det finns i förråden och kan installeras med lägg till/ta bort eller Synaptic (eller apt-get i terminalen, eller bara klicka på ordet gtkpod här). (ej testat)
peter.ahs
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av peter.ahs »

Kan kanske vara lite sent men varför inte bara använda Rythmbox, den supportar ipod utan problem
Med vänliga hälsningar
en vilsen wärmlänning
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"