Liftarens Guide Till Galaxen
Liftarens Guide Till Galaxen
Det gick en otroligt bra radioteater i 12 delar i slutet på 80 talet som hette Liftarens Guide till Galaxen. Har i sett filmen eller lyssnat på den engelska motsvarigheten "The Hitchhikers Guide To The Galaxy" så är det dags att lyssna på den bästa av dem alla..........
http://geobay.com/ecee4a
SV: Liftarens Guide Till Galaxen
men men... Du måste väl läst Boken?!DimensionX skrev: Det gick en otroligt bra radioteater i 12 delar i slutet på 80 talet som hette Liftarens Guide till Galaxen. Har i sett filmen eller lyssnat på den engelska motsvarigheten "The Hitchhikers Guide To The Galaxy" så är det dags att lyssna på den bästa av dem alla..........
//Lobo
FTWEmil.s skrev: Boken FTW!![]()

Bok

förlåt.. kunde inte låta bli

förlåt.. kunde inte låta bli

blogg @ Gargamel.NU
Jajamensan, det har jag. Men radioteatern var ändå enastående bra tycker jag. Så passa på att ladda ned och njut. 
Jag gillar allt av Douglas Adams......
Dirk Gentlys Holistiska Detektivbyrå
Stjärnskeppet Titanic
Tedags för dystra själar
etc
Har till och med spelat Infocoms gamla klassiker The Hitchhikers Guide to the Galaxy för Atari 800 (textadventure).

Jag gillar allt av Douglas Adams......
Dirk Gentlys Holistiska Detektivbyrå
Stjärnskeppet Titanic
Tedags för dystra själar
etc
Har till och med spelat Infocoms gamla klassiker The Hitchhikers Guide to the Galaxy för Atari 800 (textadventure).
- DeepThought
Haha, det är ju sjukt svårt, även om man så råkar vara den mest inbitne H2G2-nörden i världen, och dessutom sitter med boken i handenDimensionX skrev: Har till och med spelat Infocoms gamla klassiker The Hitchhikers Guide to the Galaxy för Atari 800 (textadventure).

F.ö. kan jag meddela att jag har dubbla (hm?) uppsättningar av den gamla filmatiseringen av boken. Kanske dyker upp på Köp/Byt/Sälj om inte min familj klagar.. vilket de iofs lär göra

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Jag håller med, inte var det enkelt direkt.
Det finns tydligen många Liftarens Guide Till Galaxen freaks.
Som en kompis sade till mig, - Det är inte en bok, eller en film, det är en livsstil.
Mitt största problem med filmen som kom var, - VA?, är den redan slut?
Jag hade gärna sett att den varit cirka 8 timmar längre, för det var på något sätt bara en glimt av vad som SKULLE vara THGTTG. Annars så var den inte dålig alls, men på tok för kort. Men jag gissar att de följer upp med restaurangen i slutet av universum mm.
Som en kompis sade till mig, - Det är inte en bok, eller en film, det är en livsstil.

Jag hade gärna sett att den varit cirka 8 timmar längre, för det var på något sätt bara en glimt av vad som SKULLE vara THGTTG. Annars så var den inte dålig alls, men på tok för kort. Men jag gissar att de följer upp med restaurangen i slutet av universum mm.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 17 gånger.
Skulle nog inte tro att det blir mer filmer. Då Douglas Adams är död så tror jag ingen vågar sig på att skriva ett manus till en fortsättning.
//Lobo
//Lobo
DimensionX skrev: Jag håller med, inte var det enkelt direkt.
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nja, Liftarens guide till galaxen blev ju en triologi i fem delar så det går nog att klämma ut några filmer till om den första gick bra (har inte sett den själv).
När det gäller hhgttg så får man inte heller missa tvserien!
När det gäller hhgttg så får man inte heller missa tvserien!
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
Jag har tv-serien också. 

- weaver73
Filmen som kom för ett par år sedan var för mig som fanatisk fan av böckerna en ren och skär besvikelse. Det kändes som den inte var trogen originalet på särskilt många ställen i filmen och humorn kändes mer som den man möter i sit coms. Däremot är den gamla BBC-serien väl värd att se.
Radioteatern med Ernst-Hugo som berättare är iaf helt underbar. Må både han och Douglas vila i frid.
/weaver73
Radioteatern med Ernst-Hugo som berättare är iaf helt underbar. Må både han och Douglas vila i frid.
/weaver73
- Ubuntu User # 9002 -
- Linux User # 435415 -
- Linux User # 435415 -
Håller med. Ett litet tillägg bara. I de första 6 delarna så var det Sven Wollter som var berättare. Sen tog Ernst-Hugo vid och var berättare i de sista 6 delarna.Radioteatern med Ernst-Hugo som berättare är iaf helt underbar

- weaver73
Just ja! Inget ont om Wollter, men Ernst-Hugo rockade fett, eller vad det heter på ungdomska.DimensionX skrev:Håller med. Ett litet tillägg bara. I de första 6 delarna så var det Sven Wollter som var berättare. Sen tog Ernst-Hugo vid och var berättare i de sista 6 delarna.Radioteatern med Ernst-Hugo som berättare är iaf helt underbar

- Ubuntu User # 9002 -
- Linux User # 435415 -
- Linux User # 435415 -
he he
Jo, det lät hippt

Jo, det lät hippt

För de som inte har koll på allt kanske vi borde förtydliga att radioteatern kom först, alltså före böckerna. Den täcker ungefär innehållet i bok 1 och 2. När böckerna skrevs så fick Douglas Adams redigera vissa saker som tydligen inte var så politiskt korrekta (som att till exempel så är Universums sämsta poet i radioserien en person som faktiskt existerar...)
BBCs TV-serie täcker också ungefär samma böcker, är bra med tanke på den låga budget den måste haft (specialeffekterna är inte speciellt bra om man uttrycker det milt). Men skådisarna och manus är givetvis bra.
Själv har jag aldrig hört radioteatern på svenska, endast engelska. Var får man tag på den svenska versionen?
BBCs TV-serie täcker också ungefär samma böcker, är bra med tanke på den låga budget den måste haft (specialeffekterna är inte speciellt bra om man uttrycker det milt). Men skådisarna och manus är givetvis bra.
Själv har jag aldrig hört radioteatern på svenska, endast engelska. Var får man tag på den svenska versionen?
Kolla första inlägget på den här tråden. 

- HenrikAn
Gillar man Douglas Adams får man inte heller missa biografin Wish You Were Here.
Mycket bra!
Mycket bra!
- John Gilmore
- John Gilmore
Douglas skrev inte Starship Titanic. Han var fullt upptagen med att hjälpa till att skapa spelet med samma namn. Det var Terry Jones som skrev boken. (Men tvivlar inte att Douglas haft åtminstone lite ideer och synpunkter.)
Filmen var ok. Jag var rädd att bli besviken, men den var så olik så det kändes som en helt annan historia.
H2G2 boken (böckerna) har jag läst 10 gånger.
Infocom spelet körde jag lite också. Kom in i vogonernas skepp men fastnade där.
Filmen var ok. Jag var rädd att bli besviken, men den var så olik så det kändes som en helt annan historia.

H2G2 boken (böckerna) har jag läst 10 gånger.

Infocom spelet körde jag lite också. Kom in i vogonernas skepp men fastnade där.
- HenrikAn
Ta en liten paus och spela Infocoms HHGTTU online!
Ahhhh, vilka minnen!
(Jag kom inte speciellt långt "back then" heller...)
Ahhhh, vilka minnen!
(Jag kom inte speciellt långt "back then" heller...)
- John Gilmore
- John Gilmore