gällande era installationer

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

gällande era installationer

Inlägg av to wonder »

När man har räknat på en höft under ett par år å era nicks med era "så kallade installationer"

kom man fram till att ni sitter på cirka 80 burkar där hemma.
Säger sig självt att nu får de vara nog, inget pall i världen skulle orka/ha lust med det.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: gällande era installationer

Inlägg av Grön Göling »

Aj farao! Här sitter vi med 2 burkar,plus en pannkaka och plus en plätt och trodde vi var välutrustade............

EDIT. Pannkakan är husbandets laptop och plätten är min eee-pc som jag släpar runt på.
Senast redigerad av 2 Grön Göling, redigerad totalt 2 gång.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tänk dig den som hade 80 datorer hemma, vad avis jag skulle bli. ;D 4 datorer skulle vara lagomt för min del dock.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag har bara tre datorer uppkopplade personligen. men jag har väl gjort runt tjugo nyinstallationer av ubuntu och debian på de fyra datorer vi har hemma.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ulsak skrev:[...] tjugo nyinstallationer av ubuntu och debian på de fyra datorer vi har hemma.
Går det sönder så ofta? :P
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Jag har 4 st, 1 egen burk + 2 bärbara och 1 stationär som ska lagas. Håller på med en jätte långsam virtuell Open Solaris installation i den komprimerade ramdisken samtidigt som jag solar. Open Solaris kräver tydligen 3gb vid installation!, men jag har bara ca 2,75 att ge den.

Men i det här vädret så känner jag för 24 burkar, gärna fläktkylda eller kanske 12 st. Bara fem burkar räcker det med om dom är iskalla.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

to wonder skrev:När man har räknat på en höft under ett par år å era nicks med era "så kallade installationer"

Säger sig självt att nu får de vara nog, inget pall i världen skulle orka/ha lust med det.
Hur räknade du ?
LJ
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

dmz skrev:
Ulsak skrev:[...] tjugo nyinstallationer av ubuntu och debian på de fyra datorer vi har hemma.
Går det sönder så ofta? :P
jag experimenterar ofta..men min dotters xp maskin fick en ubuntu för ett år sen som tuffar på och min produktionsdator har gått ett halvår utan haveri.
Den stationära har haft ett orört system i tre månader, dags att göra nåt åt det?
Den som jag kör i detta nu har en färsking; Ubuntu.se Remix ( med Bossiemans famösa alfaskript som vi provade på bl a Dreamhack) . Jag börja känna en osund tillgivenhet till den, dags att bryta med även denna darling?
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av to wonder »

Little John skrev:
to wonder skrev:När man har räknat på en höft under ett par år å era nicks med era "så kallade installationer"

Hur räknade du ?
LJ
Tappade den så kallade höft räkningen vid 25-30.
Och det va en tid sen.

Med tanke på de "tunga" forumsnicks som svarat så var de väl någon substans i det hela.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Vad använder ni alla datorer till? Jag har en main-pc och en server och tycker att det räcker alldeles utmärkt.
Eller kör ni kluster med distcc och sådana spännande grejer kanske?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

ja, det räcker egentligen med två.
Jag gör spännande saker med de andra, "tråkiga" saker med en.
Jag vet inte varför det blir så..västerländsk överkonsumtion?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Om du inte har något bättre för dig så kan du ju få låna ut lite klockcykler till mig nu, tar en evighet att kompilera Firefox. ;)
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

har en som hanterar en väderstation, givetvis duger bara Debian till det :)
en som jag strular med och för det mesta är obootbar :P
och en surfdator.
dmz skrev:Vad använder ni alla datorer till? Jag har en main-pc och en server och tycker att det räcker alldeles utmärkt.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Det var väl någon hög datorföretagschef som en gång i tiden sade att alla skulle ha en dator hemma. Det var nog en djärv vision på den tiden när hemdatorer var något som ännu inte fanns. Han hade nog knappast kunnat drömma om att många skulle komma att ha inte bara en utan två eller tre datorer hemma.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

@Janne; Väderstation? Utveckla, låter intressant.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

har en enkel väderstation som skickar data mha usbtoserial till PC:n (32 mb ram 266 mhz :) ) som oxå tar emot ipkamerabilder där datan (temp mm) skrivs in i bilden enkelt uttryckt, förutom att göra en bild till med imagemagick till en annan sida. bilderna uppdateras var 5:e minut.
väderdata skickas också till wheatherunderground och findu.
en kille här hjälpte mig med ett pyhonscript för att uppdatera och sortera bilderna :)
det tråkiga är att det funkar så bra så att det finns inget meck kvar att göra
vad jag kan komma nu på iaf.
dmz skrev:@Janne; Väderstation? Utveckla, låter intressant.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

dmz skrev:Vad använder ni alla datorer till? Jag har en main-pc och en server och tycker att det räcker alldeles utmärkt.
Desktop och server. Skulle gärna vilja ha en HTPC och en laptop med. 4 datorer är väl egentligen inget anmärkningsvärt antal idag?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Christian Johansson skrev:Det var väl någon hög datorföretagschef som en gång i tiden sade att alla skulle ha en dator hemma. Det var nog en djärv vision på den tiden när hemdatorer var något som ännu inte fanns. Han hade nog knappast kunnat drömma om att många skulle komma att ha inte bara en utan två eller tre datorer hemma.
Det var också någon hög företagschef (IBM?) som i hem-pc's barndom kläckte ur sig att folk skulle aldrig komma att behöva mer än 64kB på en hemdator........
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Grön Göling skrev:
Christian Johansson skrev:Det var väl någon hög datorföretagschef som en gång i tiden sade att alla skulle ha en dator hemma. Det var nog en djärv vision på den tiden när hemdatorer var något som ännu inte fanns. Han hade nog knappast kunnat drömma om att många skulle komma att ha inte bara en utan två eller tre datorer hemma.
Det var också någon hög företagschef (IBM?) som i hem-pc's barndom kläckte ur sig att folk skulle aldrig komma att behöva mer än 64kB på en hemdator........
Jag tror faktiskt att han menade 64 Kg ;D ;D
LJ
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Grön Göling skrev:
Det med 64kB var det väl Bill Gates som sa, chefen på IBM sa (betydligt tidigare) något i stil med att "Det kommer aldrig att behövas mer än högst 5 datorer i hela världen"...

Fast utifrån dåtidens perspektiv var väl inget av uttalandena fel, utifrån vad man kunde se då... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"