..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Smält gränsen lär ju ligga på runt 900 grader, men den går sönder långt innan dess.
Du bör hålla cpun under 60 grader, men den går bra även runt 70 grader (fast möjligtvis inte lika länge) och ska helst inte passera 90 grader. Men det skiljer från modell till modell...
to wonder skrev: ganska lugnt, om man inte har 80 grader i sitt rum då.
Inte riktigt.
Sök på cpu temperatures. Första träffen listar olika cpuer och kritiska tempraturer mellan 55 och 100 C. Eftersom det är en slumpvis sida på internet så kan man vara säker på att siffrorna är korrekta. Och med tanke på att luften i datorlådan är några grader varmare än rummet, att cpun blir varmare än luften i lådan, samt att normal cpu-tempratur bör vara mycket lägre än kritisk tempratur, så tycker jag 80 i rummet är i högsta laget.
Utanför ämnet: (Jag vet att det stavas temperatur, men visst uttalas det tempratur?)
Jag har googlat lite och en del säger att man ska smörja fläkten med Litiumfett med teflon som finns på sprayburk om fläkten börjar låta som ett tröskverk?!
Jag ställer mig frågande till om litiumfett är att rek!?
Andra säger att man kan testa ta bort klistermärket på CPU-fläkten framsida och smörja i hålet i mitten av fläkten...men i mitt fall när jag prövade så kan jag inte smörja den vägen för det finns inget hål att smörja i.
Harlekin33 skrev:Jag har googlat lite och en del säger att man ska smörja fläkten med Litiumfett med teflon som finns på sprayburk om fläkten börjar låta som ett tröskverk?!
Jag ställer mig frågande till om litiumfett är att rek!?
Andra säger att man kan testa ta bort klistermärket på CPU-fläkten framsida och smörja i hålet i mitten av fläkten...men i mitt fall när jag prövade så kan jag inte smörja den vägen för det finns inget hål att smörja i.
Hmmm?
Köp ny fläkt. Det är bättre samt är fläktar billiga idag. Smörja en fläkt i datorn känns lite osäkert på nå vis.
Sådärja, nu har min laptop haft sommarens första värmeslag :) En saftig laddning konverteringar från flac till ogg blev visst droppen som fick bägaren att rinna över...
Passiv kylning, 120mm fläkt kan köpas till. Bakplåt för AM2 system medföljer inte, så om ditt moderkort är tillverkat av gigabyte eller asrock och använder push-pin metoden måste man köpa en separat bakplåt.
Bakplåt? baka kakor? snålt att bakplåten inte medföljer! och om den nu är så kall som du säger rasmus, vad ska man då med bakplåt till?