Jag har precis börjat testa Xfce och jag gillar snabbheten. Jag saknar dock en del funktioner från Gnome.
1. Var hittar jag inställningar för tangentbordskombinationer?
2. Mina snabbknappar på tangentbordet funkade i Gnome men inte i Xfce, exempel på detta är knapparna för volym.
3. Hur stänger jag av touchpadens klickfunktion? Jag vill inte att det ska gåatt klicka med touch paden (musplattan).
4. Finns det någon kom-igång-guide till Xfce på svenska (där det står hur man lägger till programstartare i panelen för Firefox och andra sådana där enkla funktioner)?
Tangentbordskombinationer, snabbknappar och touchpadsproblem
-
Re: Tangentbordskombinationer, snabbknappar och touchpadsproblem
Inställningar av snabbknappar finns på två ställen (minst). Inställningar > Tangentbord > Shortcuts för att definiera kommandon som ska köras för valda tangentkombinationer, och Inställningar > Fönsterhanterare > Tangentbord för att definiera tangentkombinationer för givna fönsterhanteringsfunktioner.ulftomas skrev: 2. Mina snabbknappar på tangentbordet funkade i Gnome men inte i Xfce, exempel på detta är knapparna för volym.
(Fast det står inte "Shortcuts" på svenska.)
Jag har följande kommandon för att ändra volym:
Kod: Markera allt
amixer -q sset Master Playback Volume 7%+
amixer -q sset Master Playback Volume 7%-
* Gå in i Inställningar > Tangentbord > Shortcuts.
* Skapa ett nytt shortcut-tema, t.ex "UlfT".
* I temat lägg till en shortcut.
* Ange kommandot för att öka volymen och OK
* Tryck på knappen som du vill ska öka volymen
Upprepa ovanstående fast med kommandot och knappen som ska minska volymen.
Om amixer-kommandona ovan inte funkar, kolla med kommandot
Kod: Markera allt
amixer controls
(Det kan också tänkas att amixer inte är en optimal lösning om systemet använder pulseaudio som ljudsystem.)
- ulftomas
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Tangentbordskombinationer, snabbknappar och touchpadsproblem
Ok tack. Den tangentbordskombination jag försöker skapa är "visa skrivbordet" eller "minimera/maximera" alla program. Hur gör jag det?