Senaste Firefox?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
upnorth

Senaste Firefox?

Inlägg av upnorth »

Måste jag ladda ner en "boll" från länken och meckla om den till .deb med Alien eller vad det nu hette för att kunna uppgradera eller måste jag gå in i sources.lst och ändra nedladdningsställe (och till vad isf?) eller finns det faktiskt ett enkelt/automagiskt sätt att göra det på - typ att dubbelklicka nånstans? :P

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all.html
basudan

Re: Senaste Firefox?

Inlägg av basudan »

Jag tror och hoppas att det kommer som en automatisk uppdatering. :P Men först måste väl den stabila versionen släppas sen kommer den nog innom någon dag. Är väl bara rc3 ännu. :-[
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

basudan skrev:Jag tror och hoppas att det kommer som en automatisk uppdatering. :P Men först måste väl den stabila versionen släppas sen kommer den nog innom någon dag. Är väl bara rc3 ännu. :-[
Nej. http://download.mozilla.org/?product=fi ... lang=en-US
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Meerkat

Inlägg av Meerkat »

Jag laddade ner den svenska versionen men jag har ingen aning om hur man installerar. Jag har provat att köra filen firefox men den startar bara Firefox 3.5, ingen installation påbörjas. Det här verkar överdrivet krångligt. Windowsanvändarna får ju en simpel exe. :/
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Dynamite skrev:
Jag laddade ner den svenska versionen men jag har ingen aning om hur man installerar. Jag har provat att köra filen firefox men den startar bara Firefox 3.5, ingen installation påbörjas. Det här verkar överdrivet krångligt. Windowsanvändarna får ju en simpel exe. :/
Då har du tankat ned binären. Mosa in den på lämplig plats i din PATH.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

dmz skrev:Mosa in den på lämplig plats i din PATH.
Förslagsvis då /usr/local/bin eller /usr/bin
Meerkat

Inlägg av Meerkat »

dmz skrev:
Dynamite skrev:
Då har du tankat ned binären. Mosa in den på lämplig plats i din PATH.
Jag laddade ner samma version som du länkar fast med Svenskt språk. Hur jag mosar in den i min PATH har jag ingen aning om. Vad betyder det? :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rasmus skrev:
dmz skrev:Mosa in den på lämplig plats i din PATH.
Förslagsvis då /usr/local/bin eller /usr/bin
Inget dubbelklickande alltså? :P
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Senaste firefox 3.5 rc3 finns packat och klart som paket på min repo för jaunty om inte annat för den som föredrar att installera så.

[red. rc3 ska det ju stå och inget annat]
Senast redigerad av 2 philip5, redigerad totalt 30 gång.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

upnorth skrev: Inget dubbelklickande alltså? :P
Nej, antigen kan det göras grafiskt med högerklick kopiera, klistra in (med ett fönster som har startats med root-rättigheter) eller terminal

Kod: Markera allt

sudo cp firefox/fil /usr/local/bin/
O0
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urk, inte nog med att man måste ladda ner skiten och kopiera runt det på datorn, man måste veta att det ska till "/usr/local/bin" också?

Vadå smidigt :P
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Du måste inte lägga det i /usr/local/bin, det går bra med /bin, /sbin, /usr/bin, /usr/sbin eller vad du nu kan få för dig också. Dock är det i just /usr/local/bin man brukar lägga egeninstallerade filer, men /usr/bin är också ett bra val. :D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rasmus skrev:Du måste inte lägga det i /usr/local/bin, det går bra med /bin, /sbin, /usr/bin, /usr/sbin eller vad du nu kan få för dig också. Dock är det i just /usr/local/bin man brukar lägga egeninstallerade filer, men /usr/bin är också ett bra val. :D
"Klicka här för att installera" på utvecklarens hemsida, tack.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

upnorth skrev:Urk, inte nog med att man måste ladda ner skiten och kopiera runt det på datorn, man måste veta att det ska till "/usr/local/bin" också?

Vem har sagt att du måste ladda ner skiten? Det enkla och automatiska sättet kallas tålamod. Det kan ta ett tag, men förr eller senare sitter du med den uppdaterade versionen utan att veta riktigt hur det gick till.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Konservburk skrev:
upnorth skrev:Urk, inte nog med att man måste ladda ner skiten och kopiera runt det på datorn, man måste veta att det ska till "/usr/local/bin" också?

Vem har sagt att du måste ladda ner skiten? Det enkla och automatiska sättet kallas tålamod. Det kan ta ett tag, men förr eller senare sitter du med den uppdaterade versionen utan att veta riktigt hur det gick till.
Men säg det då! ;)

Har 3.0.11 nu, borde jag inte ha fått nåt mellan det och 3.5?
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Finns inget där mellan :P
Meerkat

Inlägg av Meerkat »

philip5 skrev:Senaste firefox 3.5 rc3 finns packat och klart som paket på min repo för jaunty om inte annat för den som föredrar att installera så.

[red. rc3 ska det ju stå och inget annat]
Jag får följande felmeddelande när jag lägger till din repo i Programvarukällor. Missade jag något?

"GPG-fel: http://philip.magicalforest.se intrepid Release: Följande signaturer kunde inte verifieras för att den öppna nyckeln inte är tillgänglig: NO_PUBKEY A078FBD295CC1732Misslyckades med att hämta http://philip.magicalforest.se/dists/in ... ackages.gz 404 Not Found
Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället."
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Dynamite skrev: Jag får följande felmeddelande när jag lägger till din repo i Programvarukällor. Missade jag något?

"GPG-fel: http://philip.magicalforest.se intrepid Release: Följande signaturer kunde inte verifieras för att den öppna nyckeln inte är tillgänglig: NO_PUBKEY A078FBD295CC1732Misslyckades med att hämta http://philip.magicalforest.se/dists/in ... ackages.gz 404 Not Found
Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället."
Ja du har missat vad som står i instruktionen på min sidan. Ingen av mina repokomponenter heter "main" utan om det inte är någon av de andra så heter min repo "extra". Ändrar du det så ska du se att det funkar. Notera dock att jag inte portat firefox 3.5 till intrepid utan bara till jaunty.

Du ser i min F.A.Q på min sajt hur du lägger till min nyckel för att verifiera mina paket så att de verkligen är mina etc.

Jag såg också nu när jag tittade att firefox 3.5 final är släppt så jag drar ner källkoden lite senare när jag kommer hem ikväll och bygger den och lägger upp på min repo. Just nu finns alltså "bara" firefox 3.5 rc3 uppe.
Senast redigerad av 1 philip5, redigerad totalt 30 gånger.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Rasmus skrev:Dock är det i just /usr/local/bin man brukar lägga egeninstallerade filer, men /usr/bin är också ett bra val. :D
Det där råder det delade meningar om. Med tanke på hur firefox är packat så tycker jag att det passar bäst att lägga den under /opt.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Konservburk skrev:
Rasmus skrev:Dock är det i just /usr/local/bin man brukar lägga egeninstallerade filer, men /usr/bin är också ett bra val. :D
Det där råder det delade meningar om. Med tanke på hur firefox är packat så tycker jag att det passar bäst att lägga den under /opt.
Men /opt är ju inte med i $PATH (som standard då) :-\
Personligen tycker jag det är bättre att ha körbara filer under någon typ av bin.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"