Boota från usbminne till partition på hårddisk
Boota från usbminne till partition på hårddisk
Hej!
Det var några år sedan jag körde linux och blev aldrig så jättebra på det (slackware 9.1 tror jag det var), men jag tänkte försöka mig på det igen. Nu är saken den att jag kör Windows (jaja, buu, buu - jag stinker, jag vet) och jag vill fortsätta göra det (ännu mera bu). Men, och här kommer mitt problem, jag vill inte ha någon bootloader som går igång när jag startar datorn.
Min ideallösning är att om jag startar datorn med en usb-pinne insatt så startar datorn linux, men om jag tar ut den och startar om så bootar Windows. Jag är villig att ge linux en egen partition på hårddisken, det är just bootloadern jag vill slippa.
Jag tror ganska säkert att det ska gå eftersom det ju går att skapa räddningsdisketter som går att boota till hårddisken med, men jag har totalt glömt bort hur man gör för att skapa sådana. Har något minne av att man i bootfilerna måste mounta hårddiskens partition och peka på kärnan som ligger där, men där tar mitt minne stopp. Och starta från diskett går inte eftersom jag inte har någon diskettstation. Däremot kan min dator boota från USB.
Ja jag har sökt på google och här på forumet efter svar, men hittar bara hur man gör för att installera hela linux på usbminne, och det är inte alls vad jag vill.
Hoppas att ni stora Masters of the Linuxuniverse kan ha överseende med en noob (jag vägrar skriva siffror inuti ord) och ge tips på var man kan hitta svaret (och snälla, svara inte med att ge mig adressen till en 480 sidor lång manual för hela linux, jag har varken tid eller lust att lära mig försöka använda program såsom VI när det finns alternativ som är hundra gånger mer användarvänliga).
Tack på förhand!
Det var några år sedan jag körde linux och blev aldrig så jättebra på det (slackware 9.1 tror jag det var), men jag tänkte försöka mig på det igen. Nu är saken den att jag kör Windows (jaja, buu, buu - jag stinker, jag vet) och jag vill fortsätta göra det (ännu mera bu). Men, och här kommer mitt problem, jag vill inte ha någon bootloader som går igång när jag startar datorn.
Min ideallösning är att om jag startar datorn med en usb-pinne insatt så startar datorn linux, men om jag tar ut den och startar om så bootar Windows. Jag är villig att ge linux en egen partition på hårddisken, det är just bootloadern jag vill slippa.
Jag tror ganska säkert att det ska gå eftersom det ju går att skapa räddningsdisketter som går att boota till hårddisken med, men jag har totalt glömt bort hur man gör för att skapa sådana. Har något minne av att man i bootfilerna måste mounta hårddiskens partition och peka på kärnan som ligger där, men där tar mitt minne stopp. Och starta från diskett går inte eftersom jag inte har någon diskettstation. Däremot kan min dator boota från USB.
Ja jag har sökt på google och här på forumet efter svar, men hittar bara hur man gör för att installera hela linux på usbminne, och det är inte alls vad jag vill.
Hoppas att ni stora Masters of the Linuxuniverse kan ha överseende med en noob (jag vägrar skriva siffror inuti ord) och ge tips på var man kan hitta svaret (och snälla, svara inte med att ge mig adressen till en 480 sidor lång manual för hela linux, jag har varken tid eller lust att lära mig försöka använda program såsom VI när det finns alternativ som är hundra gånger mer användarvänliga).
Tack på förhand!
Pentium 4 670 3.8 Ghz
Asus P5GDC Deluxe
Corsair 2x1024 MB DDR3200
Maxtor Diamondmax 10 S-ATA 250GB
(+ Seagate Barracuda S-ATA 250GB)
Asus Nvidia 7600gt 256MB
Creative Soundblaster X-Fi
Seasonic 450w
- DeepThought
SV: Boota från usbminne till partition på hårddisk
Hej och välkommen till Ubuntu! Hoppas du skall trivas!
Bara en liten försiktig fråga:
Om man har en bootloader (säg GRUB), som i stort sett inte märks - d.v.s. den startar, men väljer automagiskt Windows på ca 1 sekund, och då trycker du bara på någon knapp (Esc vill jag minnas) vid rätt tillfälle under uppstarten för att få fram en meny där du kan välja Ubuntu, när du vill det.
Skulle det vara ok?
Eller vill du helst slippa bootloader helt?
Bara kollar..
Bara en liten försiktig fråga:
Om man har en bootloader (säg GRUB), som i stort sett inte märks - d.v.s. den startar, men väljer automagiskt Windows på ca 1 sekund, och då trycker du bara på någon knapp (Esc vill jag minnas) vid rätt tillfälle under uppstarten för att få fram en meny där du kan välja Ubuntu, när du vill det.
Skulle det vara ok?
Eller vill du helst slippa bootloader helt?
Bara kollar..

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Vill slippa den helt. Har precis installerat ubuntu nu och kör nu med Grub, men tycker ärligt talat att det suger. Ja inte ubuntu alltså, det verkar vara bra. Stor omställning bara... det är liksom varken Windows eller Linux. Inte menat i någon negativ mening. Det är bara väldigt annorlunda.
Pentium 4 670 3.8 Ghz
Asus P5GDC Deluxe
Asus Nvidia 7600gt 256MB
Seasonic 450w
Windows kör också med bootloader, bara så du vet (denna kommer fram om du installerar ännu ett Windows). Den märks dock inte med standardinställningar, samma med GRUB om du bara kör med Ubuntu (som DeepThought skriver är det förbi på en sekund). Som med allt annat handlar det om inställningar.freda77 skrev: Vill slippa den helt. Har precis installerat ubuntu nu och kör nu med Grub, men tycker ärligt talat att det suger. Ja inte ubuntu alltså, det verkar vara bra. Stor omställning bara... det är liksom varken Windows eller Linux. Inte menat i någon negativ mening. Det är bara väldigt annorlunda.
∓quot;freda77"\ skrev: jag kör Windows (jaja, buu, buu - jag stinker, jag vet) och jag vill fortsätta göra det (ännu mera bu).
För övrigt är det många på forumet som dualbootar, inget konstigt med det.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Ja jag vet att Windows också använder sig av en bootloader. Annars skulle det aldrig kunna starta (eftersom kärnan är för stor har jag för mig), och man skulle inte kunna installera flera versioner av Windows på samma dator. Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Vad jag inte vill är att datorn ska ha dual-boot med boot-meny när den startar. Liten förklaring: Oftast när jag startar min dator så trycker jag igång den i förbifarten när jag håller på med annat. Jag startar oftast inte ens skärmen med ens och det kan ta lång tid innan jag sätter mig vid den. När jag väl sitter där vill jag att den ska vara igång, och jag vill inte behöva sitta och vakta på den för att kunna välja operativsystem. Just därför tyckte jag att det var en bra ide att starta den med boot-disk. Man bara trycker in usbminnet om man vill ha linux och kör utan för Windows. Är väl lite rastlös av mig antar jag. 

Pentium 4 670 3.8 Ghz
Asus P5GDC Deluxe
Asus Nvidia 7600gt 256MB
Seasonic 450w
Jag körde en sådan variant för massa år sedan fast jag använde en floppy istället för usbpinne när jag ville boota linux. Jag angav att lilo (som jag använde på den tiden) skulle skrivas till floppyn vid installation. Borde väl fungera att göra "manuellt" med grub på en usbpinne? grub-install --help ? (Ingen aning. Har aldrig kört grub-install manuellt)
freda77:
Det skall gå att ange vid installationen vart GRUB skall installeras. Då skulle du kunna välja en floppy eller USB disk.
Vet dock inte om den vanliga Desktop CD'n ger det alternativet, eller om du måste installera med alternetive CD.
Det skall gå att ange vid installationen vart GRUB skall installeras. Då skulle du kunna välja en floppy eller USB disk.
Vet dock inte om den vanliga Desktop CD'n ger det alternativet, eller om du måste installera med alternetive CD.
blogg @ Gargamel.NU
för att under installationen få välja vart bootloadern ska ligga så behöver man använda en alternate install cd. det var iallafall det svaret jag fick, och jag hittade inget alternativ med live cdn.
nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut, men om man kör en räddning med alternate-skivan så ska man få fram alternativ för att installera grub på nytt, och borde även där kunna få välja vart det ska ligga. om det räcker för att åstakomma det du vill är jag inte helt säker på, för längre än så sträcker sig inte mina kunskaper.
sen måste datorn också kunna boota från usb, men det kan nog de flesta nya, antar du kollat det?
förstår jag rätt så har du nu grub installerat på hårddisken iallafall, så du behöver även återställa windows bootloader när grub väl hamnat på rätt ställe.
jag försökte mig på en liknande lösning som du, installerade hela ubuntu på en extern usbhårddisk för jag ville inte ha med linux bootloader att göra då det orsakat mig problem förut när jag fått för mig att prova nån linux-distro. fick det dock inte att fungera eftersom usbhårddisken inte ville boota från kallstart, så gav upp och installerade grub på hårddisken istället. känner mig dock säkrare nu på att även om nåt skulle fela så kan jag tillräckligt för att återställa allt.
nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut, men om man kör en räddning med alternate-skivan så ska man få fram alternativ för att installera grub på nytt, och borde även där kunna få välja vart det ska ligga. om det räcker för att åstakomma det du vill är jag inte helt säker på, för längre än så sträcker sig inte mina kunskaper.
sen måste datorn också kunna boota från usb, men det kan nog de flesta nya, antar du kollat det?
förstår jag rätt så har du nu grub installerat på hårddisken iallafall, så du behöver även återställa windows bootloader när grub väl hamnat på rätt ställe.
jag försökte mig på en liknande lösning som du, installerade hela ubuntu på en extern usbhårddisk för jag ville inte ha med linux bootloader att göra då det orsakat mig problem förut när jag fått för mig att prova nån linux-distro. fick det dock inte att fungera eftersom usbhårddisken inte ville boota från kallstart, så gav upp och installerade grub på hårddisken istället. känner mig dock säkrare nu på att även om nåt skulle fela så kan jag tillräckligt för att återställa allt.
Jag har också kört med diskett när jag körde zipslack (linux installeras i en mapp på en FAT32-partition, om någon mot förmodan inte vet vad det är) på en Win98-dator, men det är sju-åtta år sedan så jag har totalt glömt hur man gjorde. Har inte testat Grub-install --help. Tack för tipset!voidoom skrev: Jag körde en sådan variant för massa år sedan fast jag använde en floppy istället för usbpinne när jag ville boota linux. Jag angav att lilo (som jag använde på den tiden) skulle skrivas till floppyn vid installation. Borde väl fungera att göra "manuellt" med grub på en usbpinne? grub-install --help ? (Ingen aning. Har aldrig kört grub-install manuellt)
Pentium 4 670 3.8 Ghz
Asus P5GDC Deluxe
Asus Nvidia 7600gt 256MB
Seasonic 450w
Nej Desktop-CDn gav inte det alternativet. Jag körde installationen med hopp om att det skulle komma upp ett val var eller om man ville installera grub, (eller möjligen erbjudande om att skapa en räddningsdiskett) men inget. Det enda valet jag kunde göra var hur hårddisken skulle partioneras. Får väl försöka ladda ned den alternativa cd:n.Barre skrev: freda77:
Pentium 4 670 3.8 Ghz
Asus P5GDC Deluxe
Asus Nvidia 7600gt 256MB
Seasonic 450w
linus skrev: för att under installationen få välja vart bootloadern ska ligga så behöver man använda en alternate install cd. det var iallafall det svaret jag fick, och jag hittade inget alternativ med live cdn.
Jag får testa att ladda ned alternative-cdn.
linus skrev: sen måste datorn också kunna boota från usb, men det kan nog de flesta nya, antar du kollat det?
Jepp!

linus skrev: förstår jag rätt så har du nu grub installerat på hårddisken iallafall, så du behöver även återställa windows bootloader när grub väl hamnat på rätt ställe.
Jo, men det ska nog inte bli något problem. Har gjort det förut och då gick det iaf bra.
Pentium 4 670 3.8 Ghz
Asus P5GDC Deluxe
Asus Nvidia 7600gt 256MB
Seasonic 450w
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Lite knölig omväg, men DSL går att installera på ett USB-minne, och vid boot kan man t.ex välja:
eller annan valfri partition.
Kod: Markera allt
dsl fromhd=/dev/hda1
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore