zsh i vi läge?
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
zsh i vi läge?
Jag använder zsh i vi läget. Jag skulle vilja att på varje ny rad, skalet ställer sig i normal mode. Går det att ordna på något sätt?
Mvh
Mvh
- Dimi
Re: zsh i vi läge?
Jag undrar dessutom hur man ändrar condigen så att när man exempelvis kör ls så visas automatiskt färger som när man skriver
mvh
Kod: Markera allt
ls --color=always
- Osprey
- Kontakt:
I bash fixar du det där genom att lägga in:Dimi skrev:Jag undrar dessutom hur man ändrar condigen så att när man exempelvis kör ls så visas automatiskt färger som när man skriverKod: Markera allt
ls --color=always
alias ls='ls --color=auto'
(På samma sätt är alias grep='grep --color=auto' också ganska trevligt...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar, kan du utveckla lite?Dimi skrev:Jag använder zsh i vi läget. Jag skulle vilja att på varje ny rad, skalet ställer sig i normal mode. Går det att ordna på något sätt?
Och precis som Osprey säger så slänger du in det som ett alias i .zshrc... jag föredrar;
alias ls='ls --color=always --group-directories-first -aFclh --indicator-style=classify'
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Dimi
Men naturligtvis. Klart att jag skulle göra ett alias.dmz skrev:Nu är jag inte riktigt med på vad du menar, kan du utveckla lite?Dimi skrev:Jag använder zsh i vi läget. Jag skulle vilja att på varje ny rad, skalet ställer sig i normal mode. Går det att ordna på något sätt?
Och precis som Osprey säger så slänger du in det som ett alias i .zshrc... jag föredrar;Kod: Markera allt
alias ls='ls --color=always --group-directories-first -aFclh --indicator-style=classify'
Angående den första frågan, om vi läget.
När man installerar zsh och sedan konfigurerar, så får man en fråga, minns inte exakt hur den är formulerad men något liknande, vill du använda konfigurering för
1, normal mode
2, emacs
3, vi
4 något annat som jag inte minns,
Hoppas att jag förklarade lite bättre nu?
Mvh
Ps. Jädrans vad nice det ser när jag ls:ar nu för tiden! Ds.
Aha. Det var en lite klurigare fråga som jag inte har något direkt svar på faktiskt. Det du kan göra är ju att mappa om esc till caps lock (som aldrig används) eller någon annan tangent, så slipper dina fingrar lämna homerow (om det är vad du anser jobbigast). Bara ett tips i brist på lösning på ditt problem. 

Lägg till detta så blir det ännu finare;Dimi skrev: Ps. Jädrans vad nice det ser när jag ls:ar nu för tiden! Ds.
LS_COLORS='no=00:fi=00:di=01;34:ln=01;36:pi=40;33:so=01;35:do=01;35:bd=40;33;01:cd=40;33;01:or=40;31;01:ex=01;32:*.tar=01;31:*.tgz=01;31:*.arj=01;31:*.taz=01;31:*.lzh=01;31:*.zip=01;31:*.z=01;31:*.Z=01;31:*.gz=01;31:*.bz2=01;31:*.deb=01;31:*.rpm=01;31:*.jar=01;31:*.jpg=01;35:*.jpeg=01;35:*.gif=01;35:*.bmp=01;35:*.pbm=01;35:*.pgm=01;35:*.ppm=01;35:*.tga=01;35:*.xbm=01;35:*.xpm=01;35:*.tif=01;35:*.tiff=01;35:*.png=01;35:*.mpg=01;35:*.mpeg=01;35:*.avi=01;35:*.fli=01;35:*.gl=01;35:*.dl=01;35:*.xcf=01;35:*.xwd=01;35:*.ogg=01;35:*.mp3=01;35:*.wav=01;35:
- Dimi
Jag har skapat filen .Xmodmap i den har jag kluttat in:dmz skrev:Aha. Det var en lite klurigare fråga som jag inte har något direkt svar på faktiskt. Det du kan göra är ju att mappa om esc till caps lock (som aldrig används) eller någon annan tangent, så slipper dina fingrar lämna homerow (om det är vad du anser jobbigast). Bara ett tips i brist på lösning på ditt problem.
keycode 9 = Caps_Lock
keycode 66 = Escape
Problemet som kvarstår är fortfarande att när jag trycker Caps lock så får jag fortfarande stora bokstävers läget. jag måste helt sonika dubbeltrycka caps lock för att det ska bli som vanligt. Om jag lägger till raden
remove = Caps_Lock
Mvh
remove Lock = Caps_Lock
keysym Caps_Lock = Escape
- Dimi
Man tackar. Så enkelt det var löst då. Riktigt fint att escapa från caps lock :-). Tur att tangentbordet är fullt med knappar man inte använder, så att man kan få användning för dem ;-).dmz skrev:Kod: Markera allt
remove Lock = Caps_Lock keysym Caps_Lock = Escape
Jag har mer det problemet att jag inte har så många tangenter kvar att mappa... 

- Konservburk
Jag kom fram till detta med hjälp av manualbladet:Dimi skrev:Angående den första frågan, om vi läget.
När man installerar zsh och sedan konfigurerar, så får man en fråga, minns inte exakt hur den är formulerad men något liknande, vill du använda konfigurering förJag valde naturligtvis vi, för att allt som är viiskt är braiskt. Saken är den att jag vill gärna att för varje gång jag kommer till en ny inmatningsrad så skulle jag vilja att jag hamnar i vi:s normal mode inte insert mode. Vilket för tillfället är default. För min del känns det som jag är snabbare på att trycka på i istället för esc. i trycker jag dessutom ofta på i bara farten, medans esc kräver lite mer fokusering.Kod: Markera allt
1, normal mode 2, emacs 3, vi 4 något annat som jag inte minns,
vi-insert() zle -K viins; zle -N vi-insert; bindkey -A vicmd main

- Dimi
Det verkar fungera alldeles precis som det ska. Jag märker inga problem i alla fall. har dock bara kört i några minuter.Konservburk skrev:Jag kom fram till detta med hjälp av manualbladet:Dimi skrev:Angående den första frågan, om vi läget.
När man installerar zsh och sedan konfigurerar, så får man en fråga, minns inte exakt hur den är formulerad men något liknande, vill du använda konfigurering förJag valde naturligtvis vi, för att allt som är viiskt är braiskt. Saken är den att jag vill gärna att för varje gång jag kommer till en ny inmatningsrad så skulle jag vilja att jag hamnar i vi:s normal mode inte insert mode. Vilket för tillfället är default. För min del känns det som jag är snabbare på att trycka på i istället för esc. i trycker jag dessutom ofta på i bara farten, medans esc kräver lite mer fokusering.Kod: Markera allt
1, normal mode 2, emacs 3, vi 4 något annat som jag inte minns,
Jag tror det ska bli som du vill, men det är mycket möjligt att det även får andra oönskade effekter. Jag är inte direkt någon expert på zsh.Kod: Markera allt
vi-insert() zle -K viins; zle -N vi-insert; bindkey -A vicmd main
Börjar bli lite stil på den här burken nu. folk som ser den mummlar saker om stenålder och använd skrivmaskin istället. Men men vad fan vet folk egentligen :-).