zsh i vi läge?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

zsh i vi läge?

Inlägg av Dimi »

Jag använder zsh i vi läget. Jag skulle vilja att på varje ny rad, skalet ställer sig i normal mode. Går det att ordna på något sätt?

Mvh
Användarvisningsbild
Dimi

Re: zsh i vi läge?

Inlägg av Dimi »

Jag undrar dessutom hur man ändrar condigen så att när man exempelvis kör ls så visas automatiskt färger som när man skriver

Kod: Markera allt

ls --color=always 
mvh
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Dimi skrev:Jag undrar dessutom hur man ändrar condigen så att när man exempelvis kör ls så visas automatiskt färger som när man skriver

ls --color=always 
I bash fixar du det där genom att lägga in:

alias ls='ls --color=auto'
i ~/.bashrc, det borde gå att fixa på något liknande sätt i zsh...

(På samma sätt är alias grep='grep --color=auto' också ganska trevligt... :))
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Dimi skrev:Jag använder zsh i vi läget. Jag skulle vilja att på varje ny rad, skalet ställer sig i normal mode. Går det att ordna på något sätt?
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar, kan du utveckla lite?

Och precis som Osprey säger så slänger du in det som ett alias i .zshrc... jag föredrar;

alias ls='ls --color=always --group-directories-first -aFclh --indicator-style=classify'
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

dmz skrev:
Dimi skrev:Jag använder zsh i vi läget. Jag skulle vilja att på varje ny rad, skalet ställer sig i normal mode. Går det att ordna på något sätt?
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar, kan du utveckla lite?

Och precis som Osprey säger så slänger du in det som ett alias i .zshrc... jag föredrar;

alias ls='ls --color=always --group-directories-first -aFclh --indicator-style=classify'
Men naturligtvis. Klart att jag skulle göra ett alias.

Angående den första frågan, om vi läget.

När man installerar zsh och sedan konfigurerar, så får man en fråga, minns inte exakt hur den är formulerad men något liknande, vill du använda konfigurering för

1, normal mode
2, emacs
3, vi
4 något annat som jag inte minns,

Jag valde naturligtvis vi, för att allt som är viiskt är braiskt. Saken är den att jag vill gärna att för varje gång jag kommer till en ny inmatningsrad så skulle jag vilja att jag hamnar i vi:s normal mode inte insert mode. Vilket för tillfället är default. För min del känns det som jag är snabbare på att trycka på i istället för esc. i trycker jag dessutom ofta på i bara farten, medans esc kräver lite mer fokusering.

Hoppas att jag förklarade lite bättre nu?

Mvh

Ps. Jädrans vad nice det ser när jag ls:ar nu för tiden! Ds.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Aha. Det var en lite klurigare fråga som jag inte har något direkt svar på faktiskt. Det du kan göra är ju att mappa om esc till caps lock (som aldrig används) eller någon annan tangent, så slipper dina fingrar lämna homerow (om det är vad du anser jobbigast). Bara ett tips i brist på lösning på ditt problem. :)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Dimi skrev: Ps. Jädrans vad nice det ser när jag ls:ar nu för tiden! Ds.
Lägg till detta så blir det ännu finare;

LS_COLORS='no=00:fi=00:di=01;34:ln=01;36:pi=40;33:so=01;35:do=01;35:bd=40;33;01:cd=40;33;01:or=40;31;01:ex=01;32:*.tar=01;31:*.tgz=01;31:*.arj=01;31:*.taz=01;31:*.lzh=01;31:*.zip=01;31:*.z=01;31:*.Z=01;31:*.gz=01;31:*.bz2=01;31:*.deb=01;31:*.rpm=01;31:*.jar=01;31:*.jpg=01;35:*.jpeg=01;35:*.gif=01;35:*.bmp=01;35:*.pbm=01;35:*.pgm=01;35:*.ppm=01;35:*.tga=01;35:*.xbm=01;35:*.xpm=01;35:*.tif=01;35:*.tiff=01;35:*.png=01;35:*.mpg=01;35:*.mpeg=01;35:*.avi=01;35:*.fli=01;35:*.gl=01;35:*.dl=01;35:*.xcf=01;35:*.xwd=01;35:*.ogg=01;35:*.mp3=01;35:*.wav=01;35:
'
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

dmz skrev:Aha. Det var en lite klurigare fråga som jag inte har något direkt svar på faktiskt. Det du kan göra är ju att mappa om esc till caps lock (som aldrig används) eller någon annan tangent, så slipper dina fingrar lämna homerow (om det är vad du anser jobbigast). Bara ett tips i brist på lösning på ditt problem. :)
Jag har skapat filen .Xmodmap i den har jag kluttat in:

keycode 9 = Caps_Lock
keycode 66 = Escape

Problemet som kvarstår är fortfarande att när jag trycker Caps lock så får jag fortfarande stora bokstävers läget. jag måste helt sonika dubbeltrycka caps lock för att det ska bli som vanligt. Om jag lägger till raden

remove = Caps_Lock 
så verkar det som om caps lock tangentens funktionallitet försvinner överhuvudtaget. Hur ska jag lösa detta?

Mvh
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

remove Lock = Caps_Lock
keysym Caps_Lock = Escape
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

dmz skrev:

remove Lock = Caps_Lock
keysym Caps_Lock = Escape
Man tackar. Så enkelt det var löst då. Riktigt fint att escapa från caps lock :-). Tur att tangentbordet är fullt med knappar man inte använder, så att man kan få användning för dem ;-).
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag har mer det problemet att jag inte har så många tangenter kvar att mappa... :(
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Dimi skrev:Angående den första frågan, om vi läget.

När man installerar zsh och sedan konfigurerar, så får man en fråga, minns inte exakt hur den är formulerad men något liknande, vill du använda konfigurering för

1, normal mode
2, emacs
3, vi

Jag valde naturligtvis vi, för att allt som är viiskt är braiskt. Saken är den att jag vill gärna att för varje gång jag kommer till en ny inmatningsrad så skulle jag vilja att jag hamnar i vi:s normal mode inte insert mode. Vilket för tillfället är default. För min del känns det som jag är snabbare på att trycka på i istället för esc. i trycker jag dessutom ofta på i bara farten, medans esc kräver lite mer fokusering.

Jag kom fram till detta med hjälp av manualbladet:

vi-insert() zle -K viins; zle -N vi-insert; bindkey -A vicmd main
Jag tror det ska bli som du vill, men det är mycket möjligt att det även får andra oönskade effekter. Jag är inte direkt någon expert på zsh. :P
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

Konservburk skrev:
Dimi skrev:Angående den första frågan, om vi läget.

1, normal mode
2, emacs
3, vi

Jag kom fram till detta med hjälp av manualbladet:

vi-insert() zle -K viins; zle -N vi-insert; bindkey -A vicmd main
Jag tror det ska bli som du vill, men det är mycket möjligt att det även får andra oönskade effekter. Jag är inte direkt någon expert på zsh. :P
Det verkar fungera alldeles precis som det ska. Jag märker inga problem i alla fall. har dock bara kört i några minuter.

Börjar bli lite stil på den här burken nu. folk som ser den mummlar saker om stenålder och använd skrivmaskin istället. Men men vad fan vet folk egentligen :-).
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"