Vilka regler använder moderatorerna?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Vilka regler använder moderatorerna?

Inlägg av janne-5011 »

jo det vill jag ha svar på VARFÖR ban 24h. och inte i PM utan publikt.
tack på förhand. :)
Rasmus skrev:
Blir någon bannad, om så bara för 24 timmar så borde detta sättas ut så att alla hålls informerade.

1.Själva avstängningen
2.Vem som utförde den
@Xcore detta ska redovisas under den semi-publika tavlan "varningar och bannlysninar" http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=198 Dock gjordes det inte i fallet janne, VARFÖR???
I övrigt håller jag med dig fullständigt.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag har en känsla av att den här tråden börjat gå offtopic.
Åter till frågan: >>>>>>>>> Vilken regelbok använder moderatorerna?
Det skriver jag i egenskap av trådskapare och "lokal moderator".

Läs gärna mitt första inlägg igen, som jag skerv långt innan jag blev "lokal moderator".
Jag har själv varit väldigt irriterad på att jag blivit bortmodererad utan att moderatorn skrivit ut sitt nick, s.k. anonym moderering.
Anonym moderering är ett väldigt bra sätt att reta upp vanliga medlemmar, det finns mängder med exempel på det.
Och vad jag vet så är det väl inte en moderators uppgift att reta upp medlemmarna, eller hur?
Det måste vara tillåtet att komma med kritik gentemot nuvarande ledning utan att behöva bli kallad troll med mera.

Tack för alla positiva omdömen jag fått i den här tråden!
Min agenda, är att vi måste göra det här LoCot betydligt öppnare och trevligare att vistas i, för att kunna sprida Ubuntu och GNU/Linux till alltfler datoranvändare.
mvh Rune.K
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Reglerna och sunt förnuft är det som gäller idag. Men vi ska ordna mer konkreka riktlinjer eftersom det tydligen inte är lika klart för alla. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

jag vill bara ha svar på frågan. Det kan väl inte vara så svårt? ::)
vem, på vilken grund ban_24h?
Rasmus skrev:
Blir någon bannad, om så bara för 24 timmar så borde detta sättas ut så att alla hålls informerade.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:Reglerna och sunt förnuft är det som gäller idag. Men vi ska ordna mer konkreka riktlinjer eftersom det tydligen inte är lika klart för alla. :)
En självklar regel för en moderator är att aldrig behandla en anmälan mot honom själv.
Det tillhör förhoppningvis vanligt sunt förnuft, men jag har sett mer än en gång att så faktiskt är fallet att en moderator handlägger ett anmält ärende som angår honom själv.

Och vad jag vet, om man har vanligt "sunt förnuft" så handlägger man absolut inte anmälningar mot sej själv i egenskap av admin/moderator.
Min kritik gäller framförallt en moderator med "lång erfarenhet".... :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

janne-5011 skrev:jo det vill jag ha svar på VARFÖR ban 24h. och inte i PM utan publikt.
Rasmus skrev:

1.Själva avstängningen
2.Vem som utförde den
@Xcore detta ska redovisas under den semi-publika tavlan "varningar och bannlysninar" http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=198 Dock gjordes det inte i fallet janne, VARFÖR???
I övrigt håller jag med dig fullständigt.
Det är tveklöst så att du fick ban 24h, för att stöttade mig. Jag har en del sunda åsikter, men är orden skrivna av mig. Är det inget värt. Men tack för du stöttade mig. Men personligen tycker jag att du fått betala ett allt för högt pris. Men du är i allfall rakryggad tillskilnad från många andra fega krakar som gömer sig bakom en funktion/titel på ett forum.

Ett stort tack janne-5011.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

janne-5011 skrev:jag vill bara ha svar på frågan. Det kan väl inte vara så svårt? ::)
vem, på vilken grund ban_24h?
Rasmus skrev:
Det var iallafall inte jag som bannade dej i 24 timmar, jag är endast "lokal moderator" och jag har inte behörighet att banna någon.
Vad jag är ute efter i egenskap av trådskapare är att moderatorernas interna regelbok inte ska vara någon hemlighet.
Du får ursäkta mej janne-5011, men har du klagomål på hur en enskild moderator agerat gentemot dej så skapa en ny tråd.

Den här tråden är avsedd för att försöka komma underfund med vilka riktlinjer en moderator använder sej av.
Tråden skapade jag långt innan jag själv blev "lokal moderator"...
Vad jag vet så finns det återkommande klagomål på hur moderatorerna sköter sitt uppdrag.
Min nuvarande tanke hur jag ska själv ska agera som moderator, det är att ta tillvara alla medlemmarns synpunkter på ett objektivt sätt.
Ett skräckexempel som jag själv upplevt är när en moderator modererar utan att underteckna med sitt nick...
Det vill jag införa i "regelboken" att kan man inte stå för hur man modererar så hör man inte hemma i moderatorkåren på ett ubuntuforum.
mvh Rune.K
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

ok Rune.K. Jag anser det dokumenterat och klart med detta att administratörer bannar folk utan att redovisa det i trådar där dom själva triggar igång bråket.
Hoppas du får ordning på detta maktmissbruk.
Tack själv Pink Panther.
Skriv svar

Återgå till "Forum"