tack tukken nu vet jag! mjo jag är lite intresserad av att testa... jag får se!Broder Tuck skrev:Nu tror inte jag att det är på moderatorerna som det vilar, om en frågande medlem får svar eller inte, på just dennes fråga. I första hand skall frågor besvaras av dem som kan svaret, eller har en aning om, var svaret kan finnas. Detta oaktat om vederbörande är moderator eller inte. En medlems fråga skall besvaras av den som kan göra det. Moderatorn har istället kanske mer en "modererande" uppgift. Klassens ordningsman, så att säga.95monye skrev:och vad menar du med det?serialsniffer skrev:Det krävs inte direkt mycket, men du måste ha känslan att du klarar av det mesta inom ubuntu, lite mer än grunderna asså:)95monye skrev:kan någon förklara hur många frågor man måste ha svarat på för att bli en assisterande moderator?
"lite mer grunderna"
var snäll och förklara , så jag vet vad som krävs...
Moderatorn, å sin sida, skall kunna göra annat, för att hjälpa en medlem. Ändra trådens rubrik, t.ex., så vi får mer precis information redan där, om vad problemet kan vara. Det medför troligen att ett svar på en riktad fråga, får ett mer precist och riktat svar. Till skillnad mot dem som skriver "Hjälp", blott och enbart, i rubriken. (Nog tusan för, att även det kan locka fram en och annan frågeställning. Men särdeles smart är det kanske inte).
Kanske flytta ett inlägg, eller tråd, dit, där den bättre hör hemma.
Så, sakkunskaper är alltid bra att ha, men avsaknad av dem, behöver inte betyda att man är en sämre moderator, för den sakens skull. Moderatorn är mer av en "värd", som tar emot, ger service och information och leder en fram, till ett mer eller mindre "dukat bord", där andra tar hand om servicen sedan.
Bara du och det sätt som du uppträder på, i detta forum, kan avgöra om du är ett moderatorämne eller inte. Du behöver inte själv besitta alla kunskaper, vare sig på hög, eller grundläggande nivå. Men du skall kunna ge var och en ny medlem, ett varmt och hjärtligt "välkomnande", så att personen känner sig väl mottagen och väl sedd. (Inte välsedd, som är något annat).
Anmäl dig du, om du tror att detta kan vara något som du vill testa.
Tukken
Nya moderatorer sökes
Re: Nya moderatorer sökes
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du lär ju vara expert på "rgba" nu! Det måste väl räknas...tack tukken nu vet jag! mjo jag är lite intresserad av att testa... jag får se!

bbauto skrev:Du lär ju vara expert på "rgba" nu! Det måste väl räknas...tack tukken nu vet jag! mjo jag är lite intresserad av att testa... jag får se!

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Dags att låsa tråden kanske?
ja, tycker också det eftersom nu har ni väl tillräckligt med moderatorer !?
- Konservburk
95monye är nu assisterande moderator
- Konservburk
Tråden är fortfarande aktuell. Alla som vill ska kunna få en chans att ställa upp och hjälpa till. Skulle det bli för många moderatorer så får de minst aktiva helt enkelt kliva åt sidan.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det tror jag är ett bra initiativ. En inaktiv moderator kan knappast räknas på plussidan, i vart fall. Paus kan vem som helst behöva ta ibland, så ingen skugga på någon.Konservburk skrev:Tråden är fortfarande aktuell. Alla som vill ska kunna få en chans att ställa upp och hjälpa till. Skulle det bli för många moderatorer så får de minst aktiva helt enkelt kliva åt sidan.
Bra jobbat, Konservburk.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
@ 95monye
Välkommen till moderatorkåren !
Vad jag förstått så behövs det nya friska krafter.
Jag är inte den "bäste moderatorn" eftersom jag har svårt att hålla tyst, med mera...
Jag ska försöka bättra mej genom att försöka hålla tyst i onödiga,oändliga debatter och koncentrera mej på support och att moderera inkomna anmälningar.
mvh Rune
Vad jag förstått så behövs det nya friska krafter.
Jag är inte den "bäste moderatorn" eftersom jag har svårt att hålla tyst, med mera...
Jag ska försöka bättra mej genom att försöka hålla tyst i onödiga,oändliga debatter och koncentrera mej på support och att moderera inkomna anmälningar.
mvh Rune
- Broder Tuck

@ RuneK skall vara RuneK och inget annat.
Hitintills har du gjort dig väl förtjänt av ditt förtroendeuppdrag.
Att du därtill är kritisk till en del av förekomsterna här, det ser inte jag som ett "handikapp",
utan snarare en tillgång.
Det är inte de starka personligheterna som "slår ihjäl budbäraren". Enbart de svaga och trångsynta.

Tumme upp, från Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
Jag ber att få gratulera!Konservburk skrev:95monye är nu assisterande moderator
Ta ett och annat "snack" med RuneK. Han har påbörjat sin bana, full av respekt för sitt förtroendeuppdrag,
gack och gör likaledes . . .

dig om det som du skall förvalta.
Gagnar det dig inte nu, så kommer det att göra det, i framtiden. Hos dem, som kan uppskatta det och se
till värdet av en ödmjuk framtoning i mötet med sina uppdragsgivare . . .

Tukken
-
- Rasmus
Jag skulle kunna ställa upp om det fortfarande behövs. Jag har en massa åsikter samt är själv ganska duktig på att gå off-topic så ni får först avgöra om jag är "passande".
tack!Rune.K skrev:@ 95monye

@brodertuck
tack så mycket!
- Konservburk
Rasmus är nu lokal moderator
tar du varannan som lokal och varannan som assisterande?Konservburk skrev:Rasmus är nu lokal moderator
nu finns det 3 lokala men en assisterande

- Rasmus
Jag är ganska duktig på att gå off-topic sen har jag även en del åsikter om sidan. Då passade jag bättre som lokal moderator.95monye skrev:tar du varannan som lokal och varannan som assisterande?Konservburk skrev:Rasmus är nu lokal moderator
hmpf...Rasmus skrev:Jag är ganska duktig på att gå off-topic sen har jag även en del åsikter om sidan. Då passade jag bättre som lokal moderator.95monye skrev:tar du varannan som lokal och varannan som assisterande?Konservburk skrev:Rasmus är nu lokal moderator
- Konservburk
Är du avundsjuk?95monye skrev:tar du varannan som lokal och varannan som assisterande?
Jag placerar er där jag tror ni kan göra mest nytta. Det betyder förstås inte att jag alltid har rätt i min bedömning.
Vem som helst får bli lokal moderator, men för att bli assisterande moderator måste man hålla till mycket i support-delen. Behovet av lokala moderatorer är dessutom större. Support-delen är förhållandevis lugn.
jo, det har jag märkt...Konservburk skrev:Support-delen är förhållandevis lugn.95monye skrev:tar du varannan som lokal och varannan som assisterande?
mja, lite... det är bara att det är kanske lite väl lungt i supportdelen..är du avundsjuk
EDIT: men jag bad faktiskt om att få bli en assisterande moderator... så ingen har gjort något fel,
det är bara så lungt...
men vid närmare eftertanke så skulle det vara lite "mer o göra" som lokal moderator...
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 29 gånger.