Vissa program fryser

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
jaansson
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Vissa program fryser

Inlägg av jaansson »

Hejsan, jag har stött på lite patrull här i mitt utforskande av Ubuntu ;) Vissa program som t ex firefox, Spotify, vlc och min poker klient fryser av någon anledning ibland. Det blir liksom gråa rutor och hela burken blir skit seg, kan inte starta några nya program osv. Iaf inte snabbt, tar nån minut för dom att starta. Grejen är att det släpper efter mellan kanske 3 och 8 minuter, sen fungerar det som vanligt.

Under tiden som datorn är as seg så kunde man ju tro att åtminstone processorn går på för fullt, men nej då, den där dioden som lyser när han tänker är helt släckt och det känns som om datorn kanske bara gått på siesta. Det här blir ju lite extra jobbigt om det är när man har pokern igång, blir några nervösa minuter där. Igår missade jag t ex att sätta nöt färgen på floppen när jag kom tillbaks och auto foldade en bra hand.

Jag har sökt runt som en tok på både det här forumet och googlat problemet men inte hittat någonting som riktigt är som det här.

Kan säga att jag haft datorn i ca 3 månader, och även om det inte är en super laptop så borde den ju hänga med än.

Har ett Radeon HD 3200 grafikkort med Catalyst drivers.
Processorn ligger på ca 2ghz, kanske lite mer, är lite osäker. Men vi säger 2.

Vore kanon om någon kunde hjälpa mig här!
Tack på förhand

Edit: ATI Radeon HD 3200 ska det stå

Edit2: RS780M/RS780MN står det före kortet också, kanske värt att lägga till.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Vissa program fryser

Inlägg av ycc »

Hej,

Det är ju ett rejält problem som jag hoppas någon kan ge bra tips om.

Oberoende hur datorn beter sig så tror jag man skall skriva in kommandot "top" i terminalen. Skriv sedan ett inlägg till och beskriv vilka processer som använder mest resurser (hamnar överst i listan från top).

Började problemet i smb med att du installerade något speciellt pgm? Är det några speciella proram som du kör samtidigt när det strular?

Kul att du är med i forum. Bra att ge fler ledtrådar så hoppas vi att någon kan komma på vad som strular.

mvh /ycc
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
freddie
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av freddie »

Hejsan.

jag har det så också.
Men jag tror att det beror på för lite minne i burken (jag har 4 och ska köpa 4 till nu.
Jag har alltid mycket grejer som jobbar på datorn och när jag gör mycket på en gång blir det som för dig. Och när det blir en grå skugga/dimma över skärmen brukar jag lungna ner mig lite så funkar det bättre.
Men nu spelar du poker då är väl nerverna på utsidan förstås ;-).

Fredda
jaansson

Inlägg av jaansson »

Okej, då ska jag försöka skriva in det nästa gång det händer :) Vet inte om det är något speciellt program så, mer än att det ofta händer när jag kör spotify, men kan lika gärna hända när jag bara sitter med firefox uppe.

Jag har tänkt på det där med minnet jag med, men samtidigt så körde jag ju vista förut med 2gb ram. Det fungerade ju, och Ubuntu är väl bra mkt resurssnålare?

Men en av huvudanledningarna till att jag installerade Ubuntu, glömde jag skriva, var ju iofs att explorer.exe började slöa ner hela burken, och jag var nästintill tvungen att avsluta den processen för att kunna göra någonting. Det känns nästan något liknande här när det blir super segt bara att i ubuntu så börjar det fungera normalt igen efter en stund.

Tack för era tips och spekulationer, det här ska lösas ;)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

jag har kört ubuntu på en burk med 192MiB minne, med compiz igång. Så minnet är inte för lite, jag kör själv med 2GiB utan problem.
jaansson

Inlägg av jaansson »

Okej, tänkte väl det. Då kan vi räkna bort det problemet iaf.

Men nu hände det precis igen, hade redan terminalen uppe och hade skrivit in top. Bara det att terminalen frös ju också, så det gick inte att kopiera från den. Men grejen var att allt jag hade uppe var Firefox, terminalen, Pidgin och Evolution Mail. Och ALLT droppade till 0.0 eller 0.1% processoranvändning. Firefox och Xorg låg på 0.1. Och firefox och xorg tog 10% memory var, ingenting annat tog upp mer än typ 0.5%.

Men nu märkte jag en till sak under frysningen. Jag försökte starta Systemövervakaren. Det gick som vanligt skitsegt att manöverera sig fram i menyerna och man fick räkna hur många steg man hade klickar sig ner under System -> Admin menyn. Sen när jag tryckt enter vid övervakarn så satt jag och rörde på musen fram och tillbaks. Då vart det som om per pixel som musen rörde sig så arbetade processorn, och tillslut så hade övervakarn startat och allting fungerade som vanligt igen. Det fungerade också om man höll in någon tangent, då blev det som för varje "klick" det blir av att hålla in den så jobbade datorn ett steg till.

Märkligt det här ???
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

jaansson skrev:Det fungerade också om man höll in någon tangent, då blev det som för varje "klick" det blir av att hålla in den så jobbade datorn ett steg till.
Här rang en klocka. Nån hade ett liknande problem vid boot. Kan det finnas ledtrådar här? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 93&start=0 "Skum uppstart i 8.10"
jaansson

Inlägg av jaansson »

Tack för det tipset, testade och trodde faktiskt att det fungerade, men nej. Tillslut så stannade det upp ändå, men löste det ganska snabbt genom att hålla ner en tangent.

Men nu upptäckte jag ytterligare en grej! Jag fick upp Systemövervakarn och stängde ner Wine-Device eller vad den nu hette. Då ploppade allting igång igen. Så någonting med Wine verkar det vara. Ska in och kolla runt lite buggrapporter och grejer där nu, men kom jätte gärna med tips här med om ni har någonting.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"