Allvarligt strul med internetuppkoppling

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
eyjolfsson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Allvarligt strul med internetuppkoppling

Inlägg av eyjolfsson »

Hej!
Jag är ny här, och jag har ett ganska allvarligt problem med internetuppkopplingen. Ska försöka förklara det så förenklat som möjligt.
Vi har Com Hem som internetleverantör (något jag inte rekommenderar), och deras "service" är helt hopplös, så jag litar inte riktigt på deras påståenden att det skulle vara något fel på datorn. Är det fel på datorn, så är det ett hårdvarufel, då jag provat med Ubuntu, XP och en testversion av Windows 7 (inte heller något jag rekommenderar, då den kringgår GRUB och startar Windows automatiskt). Men men. Tillbaka till ämnet. Felet består i (och det kommer periodvis - LÅNGA perioder, men ändå) att trots att jag har kopplat in allt rätt, och alla inställningar är rätt (får till och med rätt DNS-servrar, eller brukade göra det) så får jag ingen uppkoppling. Nu senast är det värst. Datorn hittar inte en enda DNS-server, trots att allt annat är rätt. Nu till det allra konstigaste, och anledningen till att Com Hem skyller ifrån sig - vi har ytterligare en dator, en gammal skit-laptop som egentligen borde skrotats för flera år sedan. Den fungerar, till och med såpass att jag kan flytta Ethernet-kabeln mellan datorerna utan att behöva starta om modemet. Så fort den kopplas in går datorn igång. Underligt, då Com Hem konsekvent har sagt att man måste start om modemet varje gång man byter dator...tills jag ringde dem om detta igår naturligtvis. Då förnekar de att de någonsin sagt något i den stilen. Mummel.
Någon som har något förslag? Några kommandon jag kan testa? Jag är öppen för förslag.
Tack på förhand! Ubuntu ftw!
/Johannes
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Allvarligt strul med internetuppkoppling

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har också com hem och ditt problem låter som att det kan ha vissa likheter med det problem som jag har sedan några veckor tillbaka. Problemet yttrar sig så att på min "Windows-dator" fungerar allt men på mina båda "Ubuntu-datorer" så hänger sig tidvis Google-tjänster (Gmail, Blogger och Youtube) om man är inloggad på dessa tjänster (man får ingen kontakt med Googles servrar). Jag har inte lyckats få grepp om var problemet ligger. Först trodde jag att det var DNS-relaterat för gick jag in och rotade i DNS-inställningarna så fick jag det ofta att fungera ett tag igen (lyckades dock inte hitta något mönster, att explicit lägga till com hems servrar eller OpenDNS-servrarna löste inte problemet mer än tillfälligt). Att ladda ner inställningar på nytt i min router verkar också kunna tillfälligt lösa problemet ibland. De nyss nämnda lösningarna behöver oftast kombineras med att radera alla cookies i webbläsaren.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Byt ISP. ;)

Haft telia sedan de började med adsl, aldrig haft några problem överhuvudtaget.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Kattskrället skrev:Byt ISP. ;)

Jo, men i mitt fall har jag inget fast teleabonnemang så då måste man väl betala en avgift utöver avgiften för Internet-abonnemanget vilket gör att det blir dyrare än comhem via kabel-TV-nätet.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Christian Johansson skrev:
Kattskrället skrev:Byt ISP. ;)

Jo, men i mitt fall har jag inget fast teleabonnemang så då måste man väl betala en avgift utöver avgiften för Internet-abonnemanget vilket gör att det blir dyrare än comhem via kabel-TV-nätet.
Man måste inte ha ett teleabb om man har ADSL, däremot undanhåller Telia det. Ingen aning om man kan tjata på dom men.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Internet"