Öka skärmupplösningen, bärbar Fujitsu Amilo [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Öka skärmupplösningen, bärbar Fujitsu Amilo [LÖST]

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Ny här på forumet. Jag fick nyligen en bärbar Amilo (tack farsan!). Eftersom jag alltid använt Mac (Windows bara när jag är tvungen), så installerade jag givetvis Ubuntu direkt. Det fungerade finfint. Men jag är säker på att när farsan använde den så hade han en högre skärmupplösning än 1024x768, men det är maxupplösningen nu. Finns det något sätt att komma runt detta?

Jag är såpass ny på det här att jag inte ens vet var jag hittar det som vi på Macspråk kallar för "systeminformation". Det vill säga information om RAM, grafikkort med mera.

Bästa hälsningar

SK
Senast redigerad av 1 SlamsornasKung, redigerad totalt 28 gånger.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Ulsak

Re: Öka skärmupplösningen, bärbar Fujitsu Amilo

Inlägg av Ulsak »

i Terminalen som du hittar i Program->Tillbehör kan du skriva in sudo lspci -C
Jag har en Amili li 1718 och kan köra på 1280x800 ..
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Ulsak skrev:i Terminalen som du hittar i Program->Tillbehör kan du skriva in sudo lspci -C
Jag har en Amili li 1718 och kan köra på 1280x800 ..
Hej!

Tack för svar. Jag gjorde som du sa. Jag fick fram en herrans massa text som jag inte förstår, det börjar med:

xBasic display modes:
-mm Produce machine-readable output (single -m for an obsolete format)
-t Show bus tree

Display options:
-v Be verbose (-vv for very verbose)
-k Show kernel drivers handling each device
-x Show hex-dump of the standard part of the config space
-xxx Show hex-dump of the whole config space (dangerous; root only)
-xxxx Show hex-dump of the 4096-byte extended config space (root only)
-b Bus-centric view (addresses and IRQ's as seen by the bus)
-D Always show domain numbers

Och fortsätter i en halv evighet. Jag missar säkert något, ledsen, men jag är som sagt helt ny på Ubuntu. Hittar inget i terminalfönstret som hjälper mig med skärmupplösningen.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
virus91
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av virus91 »

hmm, jag tror att man igentligen ska ta och skriva lspci | grep VGA eller sudo lshw -c display, båda funkar för att få fram grafikkortets namn.
Vet du möjligtvis vad datorn heter mera än Amilo?
Annars så kanske man kan få fram det om man installerar lshw-gtk som du gör genom att i terminalen skriva

Kod: Markera allt

sudo apt-get install lshw-gtk
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

virus91 skrev:hmm, jag tror att man igentligen ska ta och skriva lspci | grep VGA eller sudo lshw -c display, båda funkar för att få fram grafikkortets namn.
Vet du möjligtvis vad datorn heter mera än Amilo?
Annars så kanske man kan få fram det om man installerar lshw-gtk som du gör genom att i terminalen skriva

Kod: Markera allt

sudo apt-get install lshw-gtk
Hej!

Ja, jag hittade på undersidan att datorn heter Amilo M7400. Nu fungerade det bättre i terminalen, se nedan:

*-display:0 UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list
configuration: latency=0
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2.1
bus info: pci@0000:00:02.1
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: cap_list
configuration: latency=0

Så, nu är frågan, går det att öka upplösningen?

Tack för svar!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

SlamsornasKung skrev:Hej!

Ny här på forumet. Jag fick nyligen en bärbar Amilo (tack farsan!). Eftersom jag alltid använt Mac (Windows bara när jag är tvungen), så installerade jag givetvis Ubuntu direkt. Det fungerade finfint. Men jag är säker på att när farsan använde den så hade han en högre skärmupplösning än 1024x768, men det är maxupplösningen nu. Finns det något sätt att komma runt detta?

Jag är såpass ny på det här att jag inte ens vet var jag hittar det som vi på Macspråk kallar för "systeminformation". Det vill säga information om RAM, grafikkort med mera.
Hej du och välkommen till oss. ;D
Vi börjar med din sista, underförstådda fråga: Jag är såpass ny på det här att jag inte ens vet var jag hittar det som vi på Macspråk kallar för "systeminformation". Det mesta, av det bästa, som du kan tänkas behöva, det finner du i Ubuntu under System i den övre panelen. Din fråga om skärmupplösning, t.ex., kan kanske fixas under System -> Inställningar -> Skärm. Börja där, funkar det inte, finns det fler alternativ. ;)

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Broder Tuck skrev:
SlamsornasKung skrev:Hej!

Hej du och välkommen till oss. ;D
Vi börjar med din sista, underförstådda fråga: Jag är såpass ny på det här att jag inte ens vet var jag hittar det som vi på Macspråk kallar för "systeminformation". Det mesta, av det bästa, som du kan tänkas behöva, det finner du i Ubuntu under System i den övre panelen. Din fråga om skärmupplösning, t.ex., kan kanske fixas under System -> Inställningar -> Skärm. Börja där, funkar det inte, finns det fler alternativ. ;)

Tukken
Hej och tack!

Jag har redan provat System -> Inställningar -> Skärm, men maxupplösningen är 1024x768. Därav mitt bekymmer.

Hittade nedanstående på nätet:
The first thing I had to do once I got to my Ubuntu desktop (after login, of course!) was to reconfigure my display settings. The maximum resolution allowed was 1024×768 with a refresh rate of 60Hz. My default is usually 1280×1024 @ 75Hz. So my screen was too small and flickered at such a low refresh rate.

To fix this screen resolution issue, I did a sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.

I also had to Google my monitor’s specs so I can correctly tell the xserver what my horizontal and vertical frequency ranges are. When I ran that command in terminal and followed the steps, I noticed that Ubuntu had set my X Server Driver to “vesa” for some reason. I changed that to ATI, my video card manufacturer. I continued with the other steps and mostly hit Enter throughout unless I knew what to change. I got to the frequency range and inputted the correct numbers.

After finishing the reconfiguration of my display settings, I did a CTRL+BACKSPACE to restart the xserver and make the settings go into effect.

My display was finally normal again.
Är det värt ett försök tror ni? Nu vet jag ju i alla fall att Intel har tillverkat grafikkortet.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Hallå igen!

Har snokat runt lite mer och fått fram följande information, säger inte mig särskilt mycket, men kanske er:
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Hoppsan... det verkar som att det är kört. Hittade ytterligare information om Amilo M7400 på nätet, ser ut som följer:
Display Type 15" TFT active matrix
Max Resolution 1024 x 768 ( XGA )
Widescreen Display No Video
Graphics Processor / Vendor Intel 855GM
Så jag antar att jag sitter fast med den här upplösningen. Attans!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"