Ändra storlek på patrition! [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ändra storlek på patrition! [LÖST]

Inlägg av krassegrand »

Jag har gjort en ominstallering av 9.04 sisa vid sida med tidigare 9.04 vilket har fått mig att förstå vad jag har gjort för fel när det gäller ljudet men jag har tydligen valt en storlek på partitionen för den nya som är så liten att jag inte kan göra någonting med den.
Jag startar Ubuntu med CDn och öppnar partitioneringsverktyget och kan ändra storlek på den stora partitioneringen men när jag ska använda det frigjorda utrymmet till den 2,5GB stora partitioneringen så står där samma min-storlek som max-storlek och jag kan inte ändra den. Jag kan inte heller ta bort den.

Jörgen
Senast redigerad av 1 krassegrand, redigerad totalt 15 gånger.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Ändra storlek på patrition!

Inlägg av bbauto »

krassegrand skrev:Jag har gjort en ominstallering av 9.04 sisa vid sida med tidigare 9.04 vilket har fått mig att förstå vad jag har gjort för fel när det gäller ljudet men jag har tydligen valt en storlek på partitionen för den nya som är så liten att jag inte kan göra någonting med den.
Jag startar Ubuntu med CDn och öppnar partitioneringsverktyget och kan ändra storlek på den stora partitioneringen men när jag ska använda det frigjorda utrymmet till den 2,5GB stora partitioneringen så står där samma min-storlek som max-storlek och jag kan inte ändra den. Jag kan inte heller ta bort den.

Jörgen
Du ska förstora partitionen eller? Har du gjort "Verkställ" efter?? Normalt gör du så här Högerklicka->Avmontera->Ändra storlek->Verkställ... Funkar inte detta så bör du kanske göra en fsck på berörda partitioner?
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Måste jag först minska storlek på "den stora" paritionen och trycka verkställ innan jag får möjlighet att förstora "den lilla" paritonen?
Jag trodde att man kunde välja alla ändringarna innan man väljer apply, (min är på engelska när jag startar med CDn).
Förresten hittar jag inte parttioneringsverktyget i min vanliga 9.04.
Jörgen
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

krassegrand skrev:Måste jag först minska storlek på "den stora" paritionen och trycka verkställ innan jag får möjlighet att förstora "den lilla" paritonen?
Jag trodde att man kunde välja alla ändringarna innan man väljer apply, (min är på engelska när jag startar med CDn).
Förresten hittar jag inte parttioneringsverktyget i min vanliga 9.04.
Jörgen
Partitioneditor (gparted) installeras inte default, men kan väljas till från System->Administration->Pakethanteraren synaptic sök på gparted
Ja språkstödet är inte uppdaterat för programmen på LiveCDn, men du kan uppdatera det från System->Administration->Språkstöd
Anledningen att gparted finns på LiveCDn men inte i den installerade versionen, beror nog på att det är smidigast att göra detta från LiveCDn. Du kan ex. inte avmontera/ändra det aktiva systemet, har du fler bootbara partitioner så kan du däremot andra dom som inte är aktiva. Ja i vissa fall måste du göra en "Apply" innan du går vidare med nästa steg, förminskning är nog ett sådant fall... att lägga till flera nya på en gång går däremot bra.
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Jag tror att det ska fixa sig nu. Jag har läst http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ub ... itionering och ska praktisera det imorgon bitti.
Nu ska jag slöa!
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

jag ökade storleken på den ytökade partitionen med Partition magic (i Windows) men den kunde inte ändra de partitioner som låg i den utökade, deswsutom skadades GUB-filen så jag kunde inte starta varken Windows eller Ubuntu förrän jag hade återinstallerat. Partitioneringsverktyget som fungerar när man startat med CDn kunde skapa de partitioner som jag behövde för att installera om så detta kan väl anses löst nu!
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ändra storlek på patrition! [LÖST]

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag läste lite här...
det är så att jag har några GB som inte är "allokerat" (13GB)
Jag har flera partioner i en utökad partition.
Måste jag först göra den utökade partitionen större för att kunna använda de 13GB som inte är allokerat?
I Gparted kan jag inte ändra storleken på någon partiton. Beror det på att jag använde hårddisken och att jag isåfall kan ändra fårn live-cd:n
Kan jag göra partitionerna större utan att nåt tråkigt händer? Eller göra den utökade större och lägga till en till där?'
En fråga till.. i Gparted står det att jag har 1,31 GiB outnyttjad plats på den partition jag sitter på nu.. Men systemhanteraren står det under system "tillgängligt diskutrymme 626,2 MiB, och under filsystem 1,3 GiB.
Varför står det inte samma under system som under filsystem? (Ubuntu 8.04, allt ligger i en partition, dvs inte separat home eller så..)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"