Installation Ubuntu 9.04 [LÖST]
Installation Ubuntu 9.04 [LÖST]
Jag har en dator med Vista Home Premium och en hårddisk på 500G uppdelad på 250+250.När jag installerar har jag valt ange partioner manuellt sedan väljer jag/dev/sda5 och klickar jag redigera partionen.Där står det anvaänd som vad ska jag välja.Tacksam för hjälp Blixtrar
-
Re: Installation Ubuntu 9.04
Använd som "/" 

kan inte välja detta i rullisten.
-
Det var sjukt konstigt. Kolla att det inte är ntfs, tvivlar på att det funkar
vilka alternativ har du?

- Osprey
- Kontakt:
Antagligen ska du bara välja filsystem som "ext3" eller "ext4" (som jag själv har), och sedan välja att det ska monteras som root "/". Bra kan också vara att skapa en swap-partition på 1-2G som du sedan iofs kan kombinera med ramzswap dvs. direkt swap i RAM....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hej på er nu har jag valt "ext3" samt rot"/" och tryckt framåt då får jag upp att jag inte har valt någon partion att använda som växlingsutrymme sen står det aktivera ? Hur gör jag?Blixtrar
-
Egentligen behöver du inget växlingsutrymme, men kan vara bra att ha. Gå tillbaka ett steg, förminska din Ubuntupartition med lika mycket utrymme som du har ramminne, skapa en ny partition och montera den som växlingsutrymme. Svårare än så är det inte 

Tack för hjälpen nu funkar det,inte lätt att vara nybörjare.Ha en bra helg Blixtrar.
-
Fint att det fungerar! Hör bara av dig om det är nåt mer du undrar över. Tack och tack detsamma!