Hej!
har en äldre Fujitsu Siemens PA 1510 liggandes med 8,10 på (Siemens sida för gammla burkar.). Där kan man klicka sig till infobladet om datorn och där står det att man kan ha "Up to 2GB with two DDR2 SO-DIMM 1GB modules (533/667 MHz)", men om man söker på t ex. Prisjakt.nu så hittar man en drös olika.
Vilken är rätt eg?
Jag har köpt en som heter Kingston 1024MB DDR2 PC-4200 533MHz, men får bara ut drygt 500 MB ändå (512MB från start).
Nån som har nån aning om vad som är fel?
Vad är de olika PC-4200 / PC-5300 för nåt? är det det som gör det?
Tackar
DDR2 SO-DIMM [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: DDR2 SO-DIMM
Ledsen att jag inte kan svara på frågan men jag har också en Fujitsu Siemens PA 1510 som jag kör Windows XP på. Har det fungerat bra med Ubuntu för dig på den datorn? Fungerade allt utan vidare eller behövde du installera någon extra drivrutin? Jag har nämligen funderat lite på att installera Ubuntu på min.
Så länge du väljer minne med rätt hastighet från denna kategori på Prisjakt så skall det vara lugnt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
tre ord till dig:Christian Johansson skrev:Ledsen att jag inte kan svara på frågan men jag har också en Fujitsu Siemens PA 1510 som jag kör Windows XP på. Har det fungerat bra med Ubuntu för dig på den datorn? Fungerade allt utan vidare eller behövde du installera någon extra drivrutin? Jag har nämligen funderat lite på att installera Ubuntu på min.
Det bästa nånsin!
Jag vart super överraskad hur pass bra det gick på den gamla burken. Har även ubuntu på "ordinarie" datorn. Men labbar mest på 1510.
Datorn blev betydligt snabbare och den känns som ny om man har lite tålamod ibland - och speciellt i jämförelse med XP. Vad jag minns så var det inga konstigheter. Grafikkort och trådlösa gick per automatik. Kör dock 8.10, men det borde vara stabilt med 9an nu tycker jag.
Har Cairo-docka, kör Kompozer och QCad på den utan större bekymmer. Och så Opera så klart! Då fick man det sagt med!
Senast redigerad av 1 ennepop, redigerad totalt 24 gånger.
/yours truly Mr Pop
-
ayay captain!fno skrev:Så länge du väljer minne med rätt hastighet från denna kategori på Prisjakt så skall det vara lugnt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503
tackar!
/yours truly Mr Pop
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tack för svaret! Jag får se hur jag gör. Jag har redan Ubuntu/Xubuntu installerat på två andra datorer. (Lite ledsen blir jag förresten över att du redan betraktar datorn som gammal för det är faktiskt den mest kraftfulla datorn jag har.)ennepop skrev:tre ord till dig:Christian Johansson skrev:Ledsen att jag inte kan svara på frågan men jag har också en Fujitsu Siemens PA 1510 som jag kör Windows XP på. Har det fungerat bra med Ubuntu för dig på den datorn? Fungerade allt utan vidare eller behövde du installera någon extra drivrutin? Jag har nämligen funderat lite på att installera Ubuntu på min.
Det bästa nånsin!
Jag vart super överraskad hur pass bra det gick på den gamla burken. Har även ubuntu på "ordinarie" datorn. Men labbar mest på 1510.
Datorn blev betydligt snabbare och den känns som ny om man har lite tålamod ibland - och speciellt i jämförelse med XP. Vad jag minns så var det inga konstigheter. Grafikkort och trådlösa gick per automatik. Kör dock 8.10, men det borde vara stabilt med 9an nu tycker jag.
Har Cairo-docka, kör Kompozer och QCad på den utan större bekymmer. Och så Opera så klart! Då fick man det sagt med!
-
Hoppsan, inte meningen att trampa dig på tårna. Hoppas inte nån moderator kick/bannar mig nuChristian Johansson skrev:
Tack för svaret! Jag får se hur jag gör. Jag har redan Ubuntu/Xubuntu installerat på två andra datorer. (Lite ledsen blir jag förresten över att du redan betraktar datorn som gammal för det är faktiskt den mest kraftfulla datorn jag har.)

/yours truly Mr Pop