Ubuntu 9.04 i LG E300? [Stängd]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Headbanger
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ubuntu 9.04 i LG E300? [Stängd]

Inlägg av Headbanger »

Hej!

Är det någon som har någon djupare erfarenhet av att köra Ubuntu 9.04 i en LG E300?

Min är en av de enklare modellerna med inbyggt Ericsson 3G-modem & Trådlöst nätverk, men utan Blåtand. Det verkade gå alldeles utmärkt när jag körde från CD - men bara med 9.04, 8.xx vägrade att gå igång.

Tacksam för tips innan jag kastar mig över detta, för det är en Vista-maskin, så jag har på känn att om jag ger upp så är det "Full System Recovery" som gäller.

mvh Pelle
Senast redigerad av 1 Headbanger, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
sacredeagle

Re: Ubuntu 9.04 i LG E300?

Inlägg av sacredeagle »

Kanske du skall börja med Ubuntu Wubi om du inte är säker på vad du vill:

http://wubi-installer.org/

"Full System Recovery" skall inte behövas även om du gör en standard installation men vill sedan tillbaka.
42
Headbanger

Inlägg av Headbanger »

Tack för tipset. Det är dessvärre helt omöjligt att få Wubi att fungera på min maskin. Till att börja med sprutar det ut flera sidor felmeddelanden under re-booten, som sedan inte hittar installationsfilen - jag landar i INTRAMFS. En "cat casper.log" säger just detta. Jag misstänker att det beror på det finns en 'systempartiotion' först på hårddisken, C: kommer först som andra partition...

Klurar på att offra en del av min D: till en nativ Ubuntu-install, men är inte så såld på att ha både GRUB och Vista Boot Manager i burken på en gång...

Pelle
Användarvisningsbild
sacredeagle

Inlägg av sacredeagle »

Har du provat och bara köra Live-skivan för att kolla att allting fungerar ordentligt?

Varför skulle du köra både Grub och Vistas boot hanterare?
Om du väljer att bara använda Grub och vill sedan ta bort Ubuntu då är det ganska enkelt att återställa MBR med Windows skivan.
Microsoft hemsida om återställning av MBR:
http://support.microsoft.com/?scid=kb%3 ... &x=14&y=14
42
Headbanger

Re: Ubuntu 9.04 i LG E300? [Stängd]

Inlägg av Headbanger »

Lägger ned detta tills vidare. Det visade sig att min HDD inte är åtkomlig över huvud taget - och de tips jag hittar på nätet hänvisar till BIOS-inställningar som inte finns i ELBRS13 - den Bios som min dator är laddad med - och Bios-uppgradering har jag ingen lust att ge mig in på just nu.

Tack till alla.

Pelle
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"