Problem med program

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Nea77

Problem med program

Inlägg av Nea77 »

Ett problem jag snabbt upptäckt är egentligen hur dåligt anpassad ubuntu är när det gäller mjukvaror. Lite trist men jag stöter på problem hela tiden ett ex är nu att det såkallade cd brännar verktyget "Brasero" faktiskt suger rejällt!
Det bara vägrar fungera?

Jag har försökt installera ex Nero med programmet wine men det vill inte heller fungera!?!

Så ni därute, som kan det här.
Finns det ett pålitligt cd brännar verktyg för en stackare som mig?
Användarvisningsbild
norhager

Re: Problem med program

Inlägg av norhager »

Nea77 skrev:Ett problem jag snabbt upptäckt är egentligen hur dåligt anpassad ubuntu är när det gäller mjukvaror. Lite trist men jag stöter på problem hela tiden ett ex är nu att det såkallade cd brännar verktyget "Brasero" faktiskt suger rejällt!
Det bara vägrar fungera?

Jag har försökt installera ex Nero med programmet wine men det vill inte heller fungera!?!

Så ni därute, som kan det här.
Finns det ett pålitligt cd brännar verktyg för en stackare som mig?
K3b för Linux är ett superbra brännarprogram klart bättre än Nero, sök i Synaptic efter K3b och installera alla filer som har med K3b även libfilerna.
Om du måste ha Nero så finns det en enkel version för Linux.
Nea77

Inlägg av Nea77 »

Du har ingen färdig länk, har suttit i sex timmar och brottats med de här förbaskade programmen och snart ger jag upp!
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Nero för Linux finns här: http://www.nero.com/enu/linux3.html. Det är en testversion som så småningom kostar pengar.
K3b finns i förrådet: Program - Lägg till/Ta bort skriv in K3b i sökfältet så ska det dyka upp.
Jag håller med om att det inbyggda brännarprogramet i Ubuntu är litet struligt. K3b är bättre!
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

du kan inte säga vad som krånglar med brasero?
om du inte vill leta efter paketet k3b så klicka på denna länk k3b
Nea77

Inlägg av Nea77 »

Helt fantastiskt! Nu verkar det som att k3b har fått hela operativ systemet att krasha!!!
Jag instalerar allt med "Wine" för att inget annat fungerar! och nu bara klappade skiten ihop!
Skärmen får streck över sig och inget fungerar
Senast redigerad av 1 Nea77, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

vänta... om inget fungerar... hur kan du då skriva här?
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Nea77 skrev:Jag instalerar allt med "Wine" för att inget annat fungerar!
för mig fungerar både k3b och brasero utmärkt , nästan alla andra program också...
Nea77

Inlägg av Nea77 »

Okej här står det något om en krash report! Sorry the program Xorg closed unexpectedly!?!?

Säger det er något?
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Först och främst borde du nog ta lite kamomillté och lugna ner nerverna lite :)

Jag håller med Brasero lyder inte alltid och jag brukar alltid trilla tillbaka på k3b. Att k3b är bättre än Nero vill jag inte påstå men det är helt klart ett kompetent program som duger bra till det mesta en vanlig användare gör.

Om nu saker och ting klabbar ordentligt så beskriv vad du gjort så vi får lite grund och kan gå bakåt i händelseförloppet.
Försök att hålla dig borta från Wine så mycket du kan, inte för att det är dåligt men för att det finns bra program som motsvarar program på andra plattformar. Det enda jag kör med Wine är Theme Hospital ;D
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

kommer det upp en ruta när du startar eller kom den när du försökte starta k3b?
Nea77

Inlägg av Nea77 »

Jag ska ta en paus nu, för efter min boot så har det mesta kommit tillbaka, dock vägrar cd att läsa några skivor alls nu! Det står bara att skivorna är tomma!?!
Men jag ska försöka redogöra ikväll ungefär mina steg så får vi se om vi kan få någon rätsida på problemen.

???
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

ja... men jag är inte så jätte kunnig när det gäller program...
det är nog bättre att någon mer erfaren hjälper dig... :P
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Nea77 skrev:Jag ska ta en paus nu, för efter min boot så har det mesta kommit tillbaka, dock vägrar cd att läsa några skivor alls nu! Det står bara att skivorna är tomma!?!
Men jag ska försöka redogöra ikväll ungefär mina steg så får vi se om vi kan få någon rätsida på problemen.

???
Gör så.
Jag finns tillgänglig via den här tråden, PM och Jabber hela kvällen så jag ställer gärna upp.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Nea77

Inlägg av Nea77 »

95monye Jag har en gammal laptop som jag fortfarande har kontakt med nätet med..

Nu verkar dock det mesta med min stationära vara tillbaka som den var innan (har dock inte gjort annat än en CD boot)?

lite konstigt!

Men cd brännaren fungerar dock fortfarande inte?
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Är det problem med alla brännarprogram du provat, inklusive k3b? Kanske att det är fel i själva cd-enheten eller nån annan del av hårdvaran?

Är du bekant med terminalen? I så fall kan vi testa med så lite programvara som möjligt mellan dej och cd-brännaren: "wodim". Ladda ner en lagom liten iso-fil, vad som helst. (T.ex u-lite-0.9-mini.iso eller TinyMe-2008.0.i586.iso. Om du redan har en iso-fil liggande går det också bra). Spara den i (t.ex) mappen Skrivbord. I en terminal gå till mappen där den är sparad.

Exempel

Kod: Markera allt

cd Skrivbord
Kolla att iso-filen finns i mappen Bränn iso-filen till en tom cd

Kod: Markera allt

wodim -v -eject filnamn.iso
(Skriv inte "filnamn.iso" i kommandot ovan utan vad filen egentligen heter. Tänk på att små och stora bokstäver spelar roll.)

Det kommer att rulla fram en massa text med info om brännaren och skivan och om bränningen startar visas hur den håller på och hur långt den kommit. Om det går fel, så kopiera texten och posta den här.

Om du inte är bekant med terminalen, strunta i allt detta och svara bara på första frågan i detta inlägg.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Nea77 skrev:Helt fantastiskt! Nu verkar det som att k3b har fått hela operativ systemet att krasha!!!
Jag instalerar allt med "Wine" för att inget annat fungerar! och nu bara klappade skiten ihop!
Skärmen får streck över sig och inget fungerar
Du försöker väl inte installera program som är gjord för Linux genom att använda Wine på de. K3b och program som finns i Synaptic finns oftast i programmenyn.Annars kan du starta de genom en terminal.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"