Projektgrupp Webbgrafik söker folk

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Projektgrupp Webbgrafik söker folk

Inlägg av CryingFreeman »

ycc skrev:Jag tror att om någon/några bara är villig att börja titta på frågan så får de arbeta som passar dem, vare sig man utgår från funktion och går mot utseende eller har utseendet mer fastlagt från början.
Visst, jag bara delar med mig av mina egna erfarenheter. :) Det som är fördelen med att först ta fram policydokument om vilka fonter som ska användas, hur den övergripande designen ser ut och så vidare är att alla har samma gemensamma mål att jobba mot. Jag tror att det är ett enklare sätt att visualisera slutresultatet än att jobba förutsättningslöst.

Men hur man än gör så kan det nog inte bli sämre samordnat än vad det är nu. :) Det räcker med att se på fonterna som används i de olika delarna:

Forumet: Trebuchet MS, 13px
Portalen: Tahoma 13px
Bloggar: Verdana 12.8px
Wikin: Sans-serif 12.7px
Chatt: Sans-serif 16px
Sändlistan: Serif 16px

Och då har jag inte ens börjat prata om färgerna. :)

Jag vet att jag har lagt ett designförslag i en annan tråd, men det var bara för att få igång diskussionen. Jag blir absolut inte ledsen om inte mitt förslag (som mer är en arbetshypotes) tas upp till vidare bearbetning. Jag hoppas bara att det ska sporra andra till att öppna gimpen och göra egna förslag. :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev:

Då finns det ju också en konkret sak som borde kunna ensas väldigt snabbt antar jag. Jag vet andra webbprojekt där man jobbar en månad i taget och fixar det mest akuta som kan fixas på en månad, sen visar man upp det och kommer överens om en ny månadsfixlista. Säger inte att ni måste jobba på det sättet, men det kan vara en idé.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Här är en platsannons för användande när omröstningsdebaclet tar slut.

Och som vanligt går det bra att göra en egen om den här inte passar herrskapet. ;)
Bilagor
webdev-ad.png
webdev-ad.png (13.98 KiB) Visad 4865 gånger
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

CryingFreeman skrev:Här är en platsannons för användande när omröstningsdebaclet tar slut.

Och som vanligt går det bra att göra en egen om den här inte passar herrskapet. ;)
jo! den där var mycket snyggare än omröstningsprylen! :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev: Grundläggande krav för de som ska vara med i gruppen är att de är någorlunda stilsäkra, har hyfsad koll på användbarhet och accessibility, vet hur man skriver för webben och kan CSS bra nog för att anpassa ett färdigt koncept.
Är inte själva skrivandet något som borde in i separata grupper? Marknad och dokumentation har jag kallat det för, men namnen är inte det viktiga. tror bara det är bra att separera form och innehåll lite
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Att samordna typsnitten verkar ju vara ett bra första steg.

Portalen ser ju snygg ut numera tycker jag, men att ligga "ett steg före" med nya idéer bör man ju göra.

CFs annons är ju bra. (Men jag som tror vi skall minska på titlarna skulle kanske formulera mig mer som denna trådens titel. Men det är ju bara en detalj.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

ycc skrev:Att samordna typsnitten verkar ju vara ett bra första steg.

Portalen ser ju snygg ut numera tycker jag, men att ligga "ett steg före" med nya idéer bör man ju göra.

CFs annons är ju bra. (Men jag som tror vi skall minska på titlarna skulle kanske formulera mig mer som denna trådens titel. Men det är ju bara en detalj.)
pardus.nu är också rätt snyggt,
men CF:s förslag i andra tråden viewtopic.php?f=22&t=41011 slår båda...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Bra med många synpunkter.
Så då återgår vi till trådens ämne:

Vilka är intresserade av att vara med och bidra med sin kunskap och/eller tid?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:Jag tror att om någon/några bara är villig att börja titta på frågan så får de arbeta som passar dem, vare sig man utgår från funktion och går mot utseende eller har utseendet mer fastlagt från början.
Håller med, gruppen måste få bestämma hur dom ska jobba. Fast tips från personer med erfarenhet av arbetsuppgifterna är ju aldrig fel, fast dessa borde allra helst ingå i gruppen.

Vi måste givetvis också fila på en text till annonsen, eller ska vi bara låta den peka till denna tråden?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
CryingFreeman skrev:

Då finns det ju också en konkret sak som borde kunna ensas väldigt snabbt antar jag. Jag vet andra webbprojekt där man jobbar en månad i taget och fixar det mest akuta som kan fixas på en månad, sen visar man upp det och kommer överens om en ny månadsfixlista. Säger inte att ni måste jobba på det sättet, men det kan vara en idé.
Hur ska man kunna få till en snygg grafisk profil om man hanterar varje enkel del för sig? Sånt här tar tid för att det finns begränsningar just i vilka kombinationer av färg, form och storlek mm som passar.

Jag tror också att uppgifter/månad kan vara smart, men det borde vara mycket mer av ett helhetstänk kring det här.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Jag skulle gärna hjälpa till, om jag bara hade haft kunskapen. Jag har ingen koll på varken css, php eller html. Samt suger även på gimp.
HakanS skrev:Bra med många synpunkter.
Så då återgår vi till trådens ämne:

Vilka är intresserade av att vara med och bidra med sin kunskap och/eller tid?
Flytta all diskussion till en ny tråd tex. Projektgrupp Webbgrafik söker folk [disskusion] samt kör med stenhård moderering i denna tråd. Ta även bort detta inlägg.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Jag kan hjälpa till om jag får tid över :)

kunskapsområden: HTML, CSS, JS, grafik, webdesign, och lite PHP :P
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:
CryingFreeman skrev:

Hur ska man kunna få till en snygg grafisk profil om man hanterar varje enkel del för sig? Sånt här tar tid för att det finns begränsningar just i vilka kombinationer av färg, form och storlek mm som passar.

Jag tror också att uppgifter/månad kan vara smart, men det borde vara mycket mer av ett helhetstänk kring det här.
Helhetstänk låter långdraget i mina öron och jag tror att saker behöver hända relativt snabbt. Kanske behöver man städa då och då i det gamla huset även fast man bygger på ett nytt fint? Jag tror man kan jobba på två fronter, både underhålla det gamla medan man i lugn och ro i bakgrunden diskuterar sig fram till en helt ny design. Tror också det kan vara bra för en ny grupp att börja med lite enkla praktiska uppgifter och sedan gå in i lite djupare och "flummigare" diskussioner.

Även när man bygger det nya kan man göra det i månadsportioner, så att vi hela tiden kan se hur arbetet flyter på. Har man en månad på sig borde man i alla fall kunna få fram skisser på ungefär hur den nya sidan ska kunna se ut. Men som sagt detta får diskuteras av och med dem som åtar sig jobbet.

@AntonPetts Välkommen ombord!
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Urban Anjar skrev: Helhetstänk låter långdraget i mina öron och jag tror att saker behöver hända relativt snabbt. Kanske behöver man städa då och då i det gamla huset även fast man bygger på ett nytt fint? Jag tror man kan jobba på två fronter, både underhålla det gamla medan man i lugn och ro i bakgrunden diskuterar sig fram till en helt ny design. Tror också det kan vara bra för en ny grupp att börja med lite enkla praktiska uppgifter och sedan gå in i lite djupare och "flummigare" diskussioner.

Även när man bygger det nya kan man göra det i månadsportioner, så att vi hela tiden kan se hur arbetet flyter på. Har man en månad på sig borde man i alla fall kunna få fram skisser på ungefär hur den nya sidan ska kunna se ut. Men som sagt detta får diskuteras av och med dem som åtar sig jobbet.
Håller inte med, vi har ju grunden kvar (phpBB, Drupal, mediawiki). Så att designa om är inte som att riva ner det gamla huset och bygga ett nytt. utan att byta tapeter istället för att måla över dem gamla :).
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

låt det vara som det är tills nya huset är färdigt och då kan man riva det gamla... ;)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Har man synpunkter på hur gruppen jobbar så får man gå med i gruppen.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

HakanS skrev:Har man synpunkter på hur gruppen jobbar så får man gå med i gruppen.
men jaja , förlåt :'(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
Helhetstänk låter långdraget i mina öron och jag tror att saker behöver hända relativt snabbt. Kanske behöver man städa då och då i det gamla huset även fast man bygger på ett nytt fint? Jag tror man kan jobba på två fronter, både underhålla det gamla medan man i lugn och ro i bakgrunden diskuterar sig fram till en helt ny design. Tror också det kan vara bra för en ny grupp att börja med lite enkla praktiska uppgifter och sedan gå in i lite djupare och "flummigare" diskussioner.
Det är väl så dom jobbar som tar fram nya versioner av tex ubuntu? Man fixar och underhåller och förbättrar lite samtidigt som man i bakgrunden jobbar med det nya. :) Verkar som en bra arbetsmodell IMO. Och precis som att man vid ubuntuutvecklingen låter intresserade testa dom nya utvecklingsversionerna så kan man låta intresserade besökare här kolla och komma med synpunkter på webbplatsens genom att ge lästillgång till sandlådan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Nån moderator får gärna dela den här diskussionen så att vi kan få bolla lite idéer kring hur en webbplats bäst utvecklas.

Jag förstår ju tänket kring de små men regelbundna och ständigt belönande förändringarna, men jag hade gärna sett ett mer grundläggande arbete. Jag pratar damsugning av befintliga idéer i forumet, sätta ihop en kravspecifikation utifrån det, kolla vilka program och system som motsvarar detta och vilka som fungerar ihop och till sist hur man kan sätta ihop allt snyggt och enhetligt.

Nu kanske det bara är jag som är intresserad av ett sådant projekt, men oavsett borde vi ha någon med erfarenhet av det här att leda projektet så att vi slipper spekulera oss fram till ett alltför spretigt resultat.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

AntonPetts skrev:
Urban Anjar skrev: Helhetstänk låter långdraget i mina öron och jag tror att saker behöver hända relativt snabbt. Kanske behöver man städa då och då i det gamla huset även fast man bygger på ett nytt fint? Jag tror man kan jobba på två fronter, både underhålla det gamla medan man i lugn och ro i bakgrunden diskuterar sig fram till en helt ny design. Tror också det kan vara bra för en ny grupp att börja med lite enkla praktiska uppgifter och sedan gå in i lite djupare och "flummigare" diskussioner.

Håller inte med, vi har ju grunden kvar (phpBB, Drupal, mediawiki). Så att designa om är inte som att riva ner det gamla huset och bygga ett nytt. utan att byta tapeter istället för att måla över dem gamla :).
Jo, men man kan behöva städa kök och badrum även medan man väljer tapeter, mattor och gardiner ;D

Tror ändå det tar tid att få fram en helt ny design, komma överens om den och koda den.

Men som sagt, hur arbetet organiseras avgörs av gruppen själv, vi andra kan bara bidra med tips och önskemål.

Själv skulle jag gärna se att det här arbetet aldrig blir färdigt ;D

Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att bromsa, tvärt om, men jag vill att det hela tiden syns nya saker, gärna med wow-faktor på våra sidor och att de hela tiden anpassas efter varierande behov.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"