Convertera gamla VHS-band till DVD

Problem med att spela musik, film osv.
peter.ahs
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Convertera gamla VHS-band till DVD

Inlägg av peter.ahs »

Hejsan!
Sitter som säkert många andra med en hel hög VHS-band med semesterfilmer, film på barnen med mera, skulle nu vilja göra om dessa till DVD. Jag har i datorn ett TV-kort "WinTVExpress" från Hauppauge (har suttit där sedan Windowstiden) och fick sitta kvar när jag uppgraderade till Ubuntu 8.10, men vad behöver jag för programvara? Har letat men blir inte riktigt klok på vad jag behöver. ???
Senast redigerad av 1 peter.ahs, redigerad totalt 25 gånger.
Med vänliga hälsningar
en vilsen wärmlänning
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Convertera gamla VHS-band till DVD

Inlägg av Hans Linde »

Jag tror att du klara dig med Nero. Det är allt jag behövde.
Du behöver den versionen som innehåller Nero Vision, men det har nog alla.

Där emot är det ju massor av jobb att videoredigera och det tar tid. Därför föreslår jag att du tittar på Pinacle Studie eller Adobe Premiere. Jag har använt Premiere och är mycket nöjd med det. Du ska idag finna en konsumet version av Premiere.
Du kommer dessutom att eventuellt ha ett problem med att ljud och bild inte synkar riktigt med det där kortet. Det beror på att du tar inte ljudet via audiokortet (tror jag). Det problemet löste jag genom att använda en miniDVkamera som har inspelningsfunktion via RCA kontakterna (finns flera som har det)och på det viset blev kameran omvanldaren. Signalen kommer då via Firewire till PCn.

Som du nu förstått så är det här lösningar för XP-miljö. Forumet får ursäkta, men jag tror inte verktygen för Ubuntu håller måttet. Iaf inte för att konvertera och redigera 50-100timmar familjevideo.

Annars förespråkas Kino som finns i synaptic.
Du kan också installera hela UbuntuStudio http://ubuntustudio.org/home

Mitt sista råd blir att du inte gör DVDer, för då har du inte vunnit så mycket.
Du ska gör DVD-foldrar som du lägger på HDDn.
Du har ju redan en PlasmaTV med VGA eller HDMI ingång. Mao en bildskärm.
Du ställer en enkelPC och skaffar trådlös tangentbord, så kan du se alla fotografier och video bekvämt. :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Enligt http://wiki.ubuntu.org.cn/index.php?tit ... nt=zh-hant så går det nog att få igång tv-kortet i Ubuntu, men lite mockel
Tuner detected incorrectly. Fix the problem by using commands "sudo rmmod bttv" and "sudo modprobe bttv tuner=51". To make settings permanent, add lines "alias video0 bttv" and "options bttv tuner=51" into file /etc/modprobe.d/bttv and run "update-modules" while being root (or use sudo)
Informationen är visserligen daterad så långt tillbaka som 2005 (3 år är en evighet inom IT) men det kan mycket väl funka ändå.

Förutom Kino som Hans nämnt, så finns även kdenlive som lär vara ett bra videoredigeringsprogram, men man får lägga till ett förråd för att få en stabil version (den är under utveckling).
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
peter.ahs

Inlägg av peter.ahs »

kdenlive fungerade bra.

Bugar och tackar
Med vänliga hälsningar
en vilsen wärmlänning
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"