Vilka regler använder moderatorerna?

Diskussion gällande forumet
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vilka regler använder moderatorerna?

Inlägg av Rune.K »

Rune.K skrev:Jag undrar vilken "regelbok" moderatorerna använder?
Enligt min personliga uppfattning verkar det vara väldigt godtyckligt hur inlägg modereras både tidsmässigt och innehållsmässigt, eller kanske är det så att vissa medlemmar modereras på ett annat sätt än andra medlemmar.
@Hund och vulfgar
Jag måste tyvärr bli tjatig här eftersom jag upprepar min fråga från första inlägget, se citatet ovanför och läs gärna alla inläggen.
Det är tråkigt att ZX Spectrum tydligen lämnat ubuntu-se.org han är annars en av de moderatorer som hade förstått vad jag försöker säga...

Och varför ska jag skicka PM, jag vill tala om det här öppet och ärligt.
Vad jag vet så är det tillräckligt med hemligheter på den webbplatsen
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har redan läst alla inlägg.

Har du funderingar så får du höra av dig till den som det gäller.

Hemligheter?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:Jag har redan läst alla inlägg.

Har du funderingar så får du höra av dig till den som det gäller.

Hemligheter?
Jag avvaktar tillsvidare med min fråga "Vilka regler använder moderatorerna?"...
Men jag tycker fortfarande att det är ett intressant ämne, det är nog så att det inte rätt tidpunkt just nu.
Förhoppningvis blir det enklare att diskutera det aktuella ämnet någon gång sent i höst.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Den har du fått svar på ju?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Som medlem utan epåletter så skulle jag vilja veta om det är rätt att det moddas helt anonymt.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

anmäl till förtroenderådet . eventuellt blir du ej bannad
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Ulsak skrev:anmäl till förtroenderådet . eventuellt blir du ej bannad
Bättre ta upp det med moderatorerna själva. :)

Som medlem helt utan epåletter tycker jag att flyttande av trådar ska lämna en hänvisning i ursprungstavlan, med tillhängande motivering.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Ulsak skrev:anmäl till förtroenderådet . eventuellt blir du ej bannad
Been there - done that. Bannad, menar jag.
Då jag letade runt så såg jag att FR (som jag i sanningens namn inte har så stort förtroende för just nu) tydligen ligger nere.
Och förresten, vem ska jag anmäla i så fall? Vi har ju medlemmen Anon, men den stackaren ska vi väl lämna utanför?
CryingFreeman skrev:
Bättre ta upp det med moderatorerna själva. :)

Som medlem helt utan epåletter tycker jag att flyttande av trådar ska lämna en hänvisning i ursprungstavlan, med tillhängande motivering.
Man försöker komma till tals med forumadmin för att se om han kan kolla läget, men man har inte fått några svar.

I övrigt håller jag fullständigt med dig - och så skedde också förr. Varför har det upphört?

Förresten. Hur har du färre epåletter än jag?? ;)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
Det är ju regelboken för alla medlemmar.
Jag menar naturligtvis moderatorernas regelbok.
T.ex hur lång tid det får ta innan en anmälan av ett inlägg modereras.
Och att en moderator inte bör handlägga en anmälan där han/hon själv är skapare av inlägget som anmälts.
Alltså du har en poäng i att det kanske skulle behövas någon form av "handbok". Det finns ju duktiga moderatorer med
lång erfarenhet här och andra som är nytillkomna och naturligtvis mindre erfarna, men hur för man erfarenheter vidare så att
inte hjulet måste uppfinnas av alla och alla göra samma misstag?

Kanske du som nybliven tillsammans med någon riktigt erfaren kan författa någonting kort och kärmfullt ihop. Förankra det
med CF, som gjorde ett kort men bejublat inhopp.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Grön Göling skrev:Som medlem utan epåletter så skulle jag vilja veta om det är rätt att det moddas helt anonymt.
Jag tycker det är skrämmande att moderatorer med så kallad lång "erfarenhet" inte vågar sätta ut sitt namn, när de modererar.
Det tillhör i mitt tycke helt normalt folkvett att man talar om vad man gör och varför.

Personligen tycker jag det är helt åt skogen att det modereras så mycket anonymt som det görs på det här forumet, det verkar som det är standard, tyvärr.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
Grön Göling skrev:Som medlem utan epåletter så skulle jag vilja veta om det är rätt att det moddas helt anonymt.
Jag tycker det är skrämmande att moderatorer med så kallad lång "erfarenhet" inte vågar sätta ut sitt namn, när de modererar.
Det tillhör i mitt tycke helt normalt folkvett att man talar om vad man gör och varför.

Personligen tycker jag det är helt åt skogen att det modereras så mycket anonymt som det görs på det här forumet, det verkar som det är standard, tyvärr.
Du kan ha en poäng i det du säger, men det viktiga är att ni moderatorer internt kommer överens om hur det ska gå till,
det är inget vi andra behöver besväras med.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:
Rune.K skrev:

Du kan ha en poäng i det du säger, men det viktiga är att ni moderatorer internt kommer överens om hur det ska gå till,
Men nu är det faktiskt så att vanliga medlemmar besväras av hur modereringen sköts/inte sköts.
Är du själv besvärad av den här tråden så behöver du inte läsa i den.
Jag förespråkar öppenhet och dessutom är detta inte första gången det klagas på hur modereringen sköts på det här forumet.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Urban Anjar skrev:
Rune.K skrev:

Du tycker inte att vi som modereras ska få ha ett finger med i spelet?

Personligen tycker jag att men moderator ALLTID ska skriva i tråden när han moderer, vad han har gjort (om han flyttar ska han även skriva ursprungstavlan/tråden), och en motivering varför.
Sen skulle jag även vilja ha ett pm när det sker i inlägg/trådar som berör mig (trådar jag har skrivit i (bara om tråden berörs, om nån modererar enstaka inlägg behöver inte något pm skickas), inlägg jag citerar, mina egna trådar/inlägg).

Rune: Du stiger mer och mer i mina ögan, hoppas du kommer fortsätta som moderator länge.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev: Men nu är det faktiskt så att vanliga medlemmar besväras av hur modereringen sköts/inte sköts.
Det kan så vara, men nu är du moderator och måste gemensamt med andra moderatorer ta ansvar för vad ni gör och förbättra det.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:
Rune.K skrev: Men nu är det faktiskt så att vanliga medlemmar besväras av hur modereringen sköts/inte sköts.
Det kan så vara, men nu är du moderator och måste gemensamt med andra moderatorer ta ansvar för vad ni gör och förbättra det.
Menar du att moderatorkåren är en helt egen "stat i staten" som inte ska lyssna på medlemmarnas synpunkter?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

@rune.k

Om du stannar upp en sekund och läser vad Urban egentligen skriver så förstår du nog vad han menar med.

Du är en moderator bland många andra. Gör en moderator fel så spiller det över på alla de andra.

Då är det ju bra att ta en diskussion i moderatortavlan och dels reda ut vad som gick snett och dels prata fram en mera gemensam hållning som alla moderatorer ska arbeta efter.

Självklart ska moderatorerna lyssna till medlemmarna och ta till sig av kritik för att därigenom kunna bli bättre på moderering och även förbättra era arbetsrutiner.

GG:s tråd som bollas hip som hap emellan olika tavlor, är ju ett lysande exempel på usel moderering på flera sätt.

Den som modererat GG:s tråd borde få sig en genomgång på hur man ska arbeta som moderator, att en moderering ska ske på ett trevligt men ändå bestämt sätt och att man även meddelar sig i tråden varför en moderering skett och vem som har gjort modereringen.

Jag förutsätter att du fått en genomgång innan du blev lokal moderator i hur du ska arbeta från de som är globala moderatorer.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:

När jag moddar i mina forum så är jag alltid tydlig med att sätta ut vad jag gör för att det inte skall uppstå förvirring. Flyttar jag en tråd så talar jag om det, givetvis. Jag tycker att modsen här skulle titta lite mer på hur man jobbar i andra forum, speciellt större forum.

Och jag flyttar aldrig tveksamma trådar utan bara solklara fall, som att en tråd om film eller om mat hamnat i avdelningen medicin eller psykologi. Då är den garanterat på fel ställe. ;)
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Xcore skrev: Och jag flyttar aldrig tveksamma trådar utan bara solklara fall, som att en tråd om film eller om mat hamnat i avdelningen medicin eller psykologi. Då är den garanterat på fel ställe. ;)
Mat kan ju ha både en medicinsk och psykologisk påverkan och film kan iaf. ha en psykologisk påverkan ;)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rasmus skrev:
Xcore skrev: Och jag flyttar aldrig tveksamma trådar utan bara solklara fall, som att en tråd om film eller om mat hamnat i avdelningen medicin eller psykologi. Då är den garanterat på fel ställe. ;)
Mat kan ju ha både en medicinsk och psykologisk påverkan och film kan iaf. ha en psykologisk påverkan ;)
"Hur gör ni smörgåstårta?"

Postat i psykologi låter inte som en höjdare. ;D

Eller.........

"Såg nya Matrix filmen"

Postat i "Medicin" låter inte heller så lyckat.

Vi skulle få leta länge innan vi hittade nåt i forumet. ;)
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

måste säga att Rune.K vinner alltmer respekt. Mot all förmodan=) ... har han skött sig allt bättre och bevarat sin integritet. :)
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Skriv svar

Återgå till "Forum"