Ny laptop, vilken rekommenderas?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Ny laptop, vilken rekommenderas?
Har planer på att skaffa en ny laptop till helgen och det hade varit bra med lite tips kring vilket märke och modell som fungerar bäst med ubuntu. Hade tänkt mig att köpa en för ungefär 6 000 kr. Som jag förstått bör jag undvika ATI grafikkort, finns det något mer man behöver veta innan köp?
- sacredeagle
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Ny laptop, vilken rekommenderas?
* Ta med dig en Live skiva och be att få boota upp med den för att testa om Ubuntu kan köra utan tjafs.
* Kolla också http://www.linux-laptop.net/
* Sök i Forumet för denna fråga är inte ny verkar det som.
* Köp för allt i världen bara inte Packard Bell

42
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Rent generellt verkar det som att massa Intel-komponenter är att föredra samt ett grafikkort från Nvidia.
Märken som jag upplevt bra är: Sony, Acer, LG (Vissa modeller), Compaq (Även här endast vissa modeller).
Det du bör fråga dig är; Vad ska jag använda datorn till?
Beroende på om du vill ha massa lull-lull igång med compiz, emerald, beryl så krävs lite mer av exempelvis grafikkortet.
Märken som jag upplevt bra är: Sony, Acer, LG (Vissa modeller), Compaq (Även här endast vissa modeller).
Det du bör fråga dig är; Vad ska jag använda datorn till?
Beroende på om du vill ha massa lull-lull igång med compiz, emerald, beryl så krävs lite mer av exempelvis grafikkortet.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag köpte nyss en HP Compaq Presario CQ71-110EO. Allt funkade "out of the box" bortsett från ljudet, jag var tvungen att kompilera den senaste alsa-drivaren. Fast den datorn kanske är en tusing för dyr? Lite under 7000:-
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

OT: vad är det för fel på packard bell?sacredeagle skrev:* Ta med dig en Live skiva och be att få boota upp med den för att testa om Ubuntu kan köra utan tjafs.
EDIT:

- sacredeagle
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
En motfråga; är det något som är rätt eller bra i en Packard Bell dator, att inte tala om deras (brist på) service?95monye skrev:OT: vad är det för fel på packard bell?
EDIT:
När jag under några år arbetade som mest med att serva andras datorer stötte jag ibland på detta bedrövliga lågpris(lågvatten)-märke. Jag tröttnade så till den grad på Packard Bell datorer att jag vägrade till slut att ta emot dem, rekommenderade de stackarna att skaffa en dator istället.
42