Sätta upp en virtual machine host.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Sätta upp en virtual machine host.

Inlägg av HOLMEN »

Halloj,

Jag tänkte ta mig i kragen och börja virtualisera. Tanken är såhär:

Jag har en dator som ska agera "huvudserver" och som är host för alla virtualla insatser. På denna dator tänkte jag sedan (till en början) ha två virtuella servrar. En webbserver och en filserver.

Webbservern vill jag ska ha tillgång till ett eget nätverksgränssnitt (nätverkskort), medans huvudservern och filservern ska dela på ett annat som i sig är delat i två virtuella portar (eth0 och eth0:1). Alla servrar, såväl fysiska som virtuella ska alltså ha ett eget IP (iallfall dessa tre).

Men det svårtaste är nog det att jag vill att de båda virtuella servrarna ska ha tillgång till varsin fysisk hårddisk. Inget imagefil, eller en partition, en hel hårddisk. Vill helt enkelt att de ska leva som i sandlådor ifrån varandra.

Jag började att tänka på KVM, men då servern inte har stöd för NTEL-VT eller AMD-V (det får helt enkelt gå ändå) så återgick jag till att välja mellan VirtualBox och VMWare Server (som jag funderade på innan).

Det tillhör ju också det att servern i sig inte ska ha någon skärm, och alltså inget X igång överhuvudtaget (förutom vid ev. installation). Och det ska inte någon av de virtuella datorerna heller. Jag vill alltså kunna installera och konfigurera datorera över SSH. Kan man via CLI ställa in både VirtualBox och VMWare Server relativt enkelt?

Jag vill gärna ha lite synpunkter på det hela och gärna lite hjälp i form av erfarenhet.
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sätta upp en virtual machine host.

Inlägg av Thomas »

i VMWare Server den senaste på deras sida så gör du alla dina virutela host från en websida, du kan även köra consolen på websidan.

VirtualBox har jag inte testa på.. så jag röstar på vmware, har kört den på rätt många burkar och aldrig några problem.

kör en server hos en bekant företag med ubuntu som domän kontrollant för win burkar, men för att få deras bokföringsprogram spsc att funger så fick jag installera win2000 i vmware som bootas igång och delar ut programet över nätverket.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Virtualbox klarar cli, i hur stor omfattning vet jag inte. Jag tror att den klarar allt du kan i det grafiska läget och lite till, men som sagt jag tror, jag använder bara det grafiska.

Det går att använda riktiga hårdiskar.
http://wiki.archlinux.org/index.php/Ins ... vmdk_image

EDIT: Anledning till att använda virtualbox framför vmware är att virtualbox är open source, något annat skulle iaf. inte jag vilja ha i servern.
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

i VMWare kan du köra emot riktiga hårddiskar med.

men tror att båda två kommer fungera lika bra för din server.

sitter själv och spånar på samma sak.. en server med virtuala maskiner.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Tack för era svar! Det blev VMWare då de är partners med Canonical angående just virtualisering. Nu har jag bara lite problem med att komma in på webbgränssnittet. Letar.
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

har för mig att den den försöker gå in på https: testa http: istället för där e nått fel med https.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Går jag in på HTTP så skickas jag vidare till HTTPS :/ Men jag testar att installera om utan en patch jag fick till innan.
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

okej.

http://www.howtoforge.com/how-to-instal ... buntu-9.04 guide för hur man installera vmware, kanskse kan hjälpa dig komma vidare.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Tackar!

Nu är det fixat. Jag använde (av lathet, antar jag) scriptet här: http://radu.cotescu.com/2009/05/16/how- ... jackalope/ som kom med en patch. Och det var med högsta sannolikhet patchen som ställde till det för utan den så gick det som smort.

Skit häftigt med att köra det igenom ett web interface!

Dock så har jag en fråga; Ifall jag nu vill att "huvservern" och den ena virtuella servern ska dela på ett nätverkskort så vill jag ändå att de ska få varsitt IP ifrån samma DHCP server, annars så ifall jag ska SSH in på den virtuella servern så måste jag ju gå via "huvudservern". Vilket av alla alternativ är detta i nätverksvalen? Host, Bridged osv?

Eller ska man sköta det direkt i systemets network/interfaces fil á la eth0 och eth0:1?
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

du ska köra bridged på nätverks typ så får din virtuala burk eget ip nr.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Tackar!

Det var det som var inställt och det funkar fantastiskt.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"