Givetvis är det så, men samtidigt kan det vara farligt att skämta bort för mycket också. Nu har jag valt att ta det mesta allvarligt ganska länge för att uppmärksamma en del brister, och det är klart att det blir tröttsamt att ta ställning till allt och lockande att skämta bort det, men nu ber jag er att ta min kritik mot Urban för vad den är även om det är jobbigt stundtals.vulfgar skrev:Aha, men det framgick inte alls att du menade så. Jag tror förstås - på allvar - att både sprit och hormoner har viss del att det blir bråk. Även att en del har långtråkigt och tycker det är kul att bråka lite osv. En stor del är givetvis också äkta missnöje med situationen. En blandning således.upnorth skrev: Du skyllde allt "ståhej" på hormoner, jag försökte säga att det var lika relevant som Urbans påståenden om midsommarsprit.
Kritik är bra, särskilt om den är konstruktiv. Sådan förekommer i flera trådar men det förekommer också en del som är rena påhopp och som inte leder framåt, tvärtom.
Humor är ett bra sätt att få distans, som GG så riktigt påpekar. Den dag man inte kan se varken sej själv eller andra med en glimt i ögat så är man illa ute IMO.
Bit inte er själva i svansen
Re: Bit inte er själva i svansen
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kritiken mot Urban har försigått under så lång tid och varit så intensiv och något nytt har inte framkommit som motiverar att detta ältas i det oändliga. Att upprepa samma kritik om och om igen utan att tillföra något nytt känns inte som ett sätt att komma framåt IMO, snarare skapar det bara irritation. Jag menar inte att du ska sluta vara kritisk eller att du ska tänka om, bara att kritiken kanske skulle få större gehör och innehålla större tyngd om inte samma sak upprepades i det oändliga, räkna till 10 då och då innan du skriver. Dessutom vore det en fördel om flera personer här insåg att man inte kan göra allting på fem minuter. Vissa saker tar tid att genomföra hur frustrerande det än kan verka. Ett tåg som rusar framåt utan bromsar kommer oundvikligen att spåra ur.upnorth skrev: Givetvis är det så, men samtidigt kan det vara farligt att skämta bort för mycket också. Nu har jag valt att ta det mesta allvarligt ganska länge för att uppmärksamma en del brister, och det är klart att det blir tröttsamt att ta ställning till allt och lockande att skämta bort det, men nu ber jag er att ta min kritik mot Urban för vad den är även om det är jobbigt stundtals.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Vad är det jag har upprepat?vulfgar skrev:Kritiken mot Urban har försigått under så lång tid och varit så intensiv och något nytt har inte framkommit som motiverar att detta ältas i det oändliga. Att upprepa samma kritik om och om igen utan att tillföra något nytt känns inte som ett sätt att komma framåt IMO, snarare skapar det bara irritation. Jag menar inte att du ska sluta vara kritisk eller att du ska tänka om, bara att kritiken kanske skulle få större gehör och innehålla större tyngd om inte samma sak upprepades i det oändliga, räkna till 10 då och då innan du skriver. Dessutom vore det en fördel om flera personer här insåg att man inte kan göra allting på fem minuter. Vissa saker tar tid att genomföra hur frustrerande det än kan verka. Ett tåg som rusar framåt utan bromsar kommer oundvikligen att spåra ur.upnorth skrev: Givetvis är det så, men samtidigt kan det vara farligt att skämta bort för mycket också. Nu har jag valt att ta det mesta allvarligt ganska länge för att uppmärksamma en del brister, och det är klart att det blir tröttsamt att ta ställning till allt och lockande att skämta bort det, men nu ber jag er att ta min kritik mot Urban för vad den är även om det är jobbigt stundtals.
- vulfgar
- ung forumnörd
Hela den här tråden är en upprepning av tidigare kritik http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=40872 Det finns mer, men jag har varken tid eller ork att leta reda på alla gamla inlägg just nu.upnorth skrev: Vad är det jag har upprepat?
Jagt tycker du har många bra och vettiga synpunkter och bortsett från ovanstående tråd tillhör du dom som försöker kritisera någorlunda sakligt, men ibland blir det lite för mycket på en gång och du är så otålig. Det sista är du iofs inte ensam om, men det går inte att svänga på en femöring i alla lägen, ibland måste man ta det lite lugnare för att man inte ska tappa bort något på vägen.
Du säger också att du inte vill utföra något arbete, utan att "bara" komma med idéer. Det är absolut inte fel att "bara" komma med idéer, man måste inte göra allting som man har idéer om själv, men... du kan absolut inte begära att någon annan ska genomföra dom, du kan bara hoppas. Dom som gör jobbet avgör själva vad och hur det ska göras, annars hoppar dom av. Arbetet är ju både frivilligt och obetalt.

Så jag framför saklig kritik, men lite för intensivt och för länge, samtidigt som jag inte hjälper till med någon supportliknande. Är det vad som legitimerar att kalla mig för mobbare och Urban för martyr?
- vulfgar
- ung forumnörd
Det som är rödmarkerat i citatet är rätt uppfattat, precis vad jag menade.upnorth skrev:Så jag framför saklig kritik, men lite för intensivt och för länge, samtidigt som jag inte hjälper till med någon supportliknande. Är det vad som legitimerar att kalla mig för mobbare och Urban för martyr?
Jag har inte kallat dej för mobbare, fast jag tycker du tangerade gränsen när du skapade tråden jag länkade till. Jag tycker fö inte att Urban är någon martyr, men han förtjänar respekt för det han gjort och gör för LoCot även från dom som är kritiska. Han är en människa precis som du och jag och människor har känslor.
Hur kom supporten in här? När jag nämnde det där med att utföra arbete så tänkte jag mer på att det hade underlättat om du varit beredd på att själv jobba för att genomföra dina idéer och att du inte kan kräva att någon annan ska genomföra dom, bara önska att någon annan tycker idéerna är tillräckligt bra för att jobba vidare med.

- Grön Göling
- Städsegrön
Ååååkejjjj - nu är jag en smula putt!
Dels på att tråden spårat ur och blivit en upprepning av debatterna som redan försigått så länge och på såpass många olika håll i forumet att det bara är de närmast sörjande som orkar intressera sig längre, medan vi övriga stoppar ett par pluggar i öronen och lyssnar på favoritmusiken istället.
Det var inte det jag avsåg då jag skapade tråden!
Det jag ville var att kreti och pleti kanske skulle ta och skärskåda sig själva i sömmarna litet, fundera på vad som egentligen är rimligt och hur faaan det gått så här långt och därefter tagga ned. Ge forumet arbetsro genom att vara konstruktiva istället för destruktiva ett tag. Sluta hacka på allt och alla som inte vill exakt vad man själv vill. Tänk om det skulle kunna bli bra iallafall?
Och sen är jag litet lack på att tråden plötsligt delegerats till Debatt! Det är inte här den skall ligga! Den handlar om Forumet, då, nu och framöver. Varför fick den inte ligga kvar där jag lagt den då?
Med anledning av detta och i väntan på förändring och rättelse/återflytt, så avvaktar jag med vidare kommentarer.
Sorry, upnorth, du och ev. alla andra får vänta litet till.
Och inte blir det någon dansbana heller!

Dels på att tråden spårat ur och blivit en upprepning av debatterna som redan försigått så länge och på såpass många olika håll i forumet att det bara är de närmast sörjande som orkar intressera sig längre, medan vi övriga stoppar ett par pluggar i öronen och lyssnar på favoritmusiken istället.
Det var inte det jag avsåg då jag skapade tråden!
Det jag ville var att kreti och pleti kanske skulle ta och skärskåda sig själva i sömmarna litet, fundera på vad som egentligen är rimligt och hur faaan det gått så här långt och därefter tagga ned. Ge forumet arbetsro genom att vara konstruktiva istället för destruktiva ett tag. Sluta hacka på allt och alla som inte vill exakt vad man själv vill. Tänk om det skulle kunna bli bra iallafall?
Och sen är jag litet lack på att tråden plötsligt delegerats till Debatt! Det är inte här den skall ligga! Den handlar om Forumet, då, nu och framöver. Varför fick den inte ligga kvar där jag lagt den då?
Med anledning av detta och i väntan på förändring och rättelse/återflytt, så avvaktar jag med vidare kommentarer.
Sorry, upnorth, du och ev. alla andra får vänta litet till.
Och inte blir det någon dansbana heller!

En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
GG. Vi kanske tycker att vi kan tänka själva och inte som Du anser att du kan och bör diktera.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
GG
Dålig moderering kan reta gallfeber på en, såna bara förstör stämningen i forumet.
Dålig moderering kan reta gallfeber på en, såna bara förstör stämningen i forumet.
- janne-5011
ja vi har helt olika uppfattning om bloggen vulfgar. Bara att konstatera.
För mig var det där att schabbla bort ngt mkt viktigt på ett omdömeslöst sätt.
För mig var det där att schabbla bort ngt mkt viktigt på ett omdömeslöst sätt.
vulfgar skrev:Om du frågar något kommer du säkert att bli tagen på allvar och sannolikt att få ett seriöst svar. Det innebär förstås inte med automatik att du får det svar du önskar eller ens förväntar dej. Det är vuxet att acceptera att det är så och att det finns olika åsikter och ståndpunkter. Jag har fö inte sett att du ställt någon fråga till mej där du inte fått svar, men jag kan givetvis ha missat något.janne-5011 skrev:ok vulfgar nu ska jag sluta att vara ironisk. Om jag gör mig besväret att ta upp en fråga förväntar jag mig att bli tagen på allvar.
Om du och ua istället för att bara försvara misstaget (alla gör såna) med bloggen och istället frågat--- bara som exempel:
ok, förlåt, hur fixar vi till det?
hade ni öppnat upp kommunikationen och det hade säkert kunnat bli ngt bra.
Man förväntar sig att sändare och mottagare är vuxna människor även om vi är olika och strävar mot ngn sorts samarbete och koherens i sammanhanget man finns i även när det strular till sig.
När det gäller Urbans egen blogg så är det hans sak hur han använder den. Det finns många här som använt bloggar i olika sammanhang för att påverka och det kan man tycka lite olika om, men är inget vi kan göra något åt. Om bloggen tillhört LoCot eller varit en officiell LoCo-kanal så hade det varit en annan sak, men nu är det inte så. Med tanke på dom påhopp som förekommit mot Urban i olika trådar/inlägg så har jag en del förståelse för att han skrivit som han gjort, precis på samma sätt som jag har förståelse för att Farmfield och Ulsak uttalar sej bittert om förtroenderådet.
Aha, men det framgick inte alls att du menade så. Jag tror förstås - på allvar - att både sprit och hormoner har viss del att det blir bråk. Även att en del har långtråkigt och tycker det är kul att bråka lite osv. En stor del är givetvis också äkta missnöje med situationen. En blandning således.upnorth skrev: Du skyllde allt "ståhej" på hormoner, jag försökte säga att det var lika relevant som Urbans påståenden om midsommarsprit.
Kritik är bra, särskilt om den är konstruktiv. Sådan förekommer i flera trådar men det förekommer också en del som är rena påhopp och som inte leder framåt, tvärtom.
Humor är ett bra sätt att få distans, som GG så riktigt påpekar. Den dag man inte kan se varken sej själv eller andra med en glimt i ögat så är man illa ute IMO.
- Grön Göling
- Städsegrön
Om du anser att jag dikterar så har jag förmodligen inte uttryckt mig klart nog.janne-5011 skrev:GG. Vi kanske tycker att vi kan tänka själva och inte som Du anser att du kan och bör diktera.
Det jag ville var att ni skulle just tänka efter, syna er själva och kanske tagga ner en del.
Jag försöker göra det på min kant, kan jag ju säga. Dessutom försöker jag låta bli att hacka på enskilda personer.
Jag kan inte styra andras handlande, men även jag har rätt att uttrycka en åsikt.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
- janne-5011
GG det är ingen som "hackar" på enskilda.
Så det är inte ens en fråga.
Däremot ifrågasätts funktionärer som har roller här och vad dom gjort.
Vilket visar att det finns liv.
Finns det liv finns det hopp
Så det är inte ens en fråga.
Däremot ifrågasätts funktionärer som har roller här och vad dom gjort.
Vilket visar att det finns liv.
Finns det liv finns det hopp

GG, jag ger mig nu. Ser ut som att saker löser sig till det bättre inom snart framtid.
- Grön Göling
- Städsegrön
Jag vill fortfarande ha den här tråden på sin rätta plats!
- Grön Göling
- Städsegrön
....och jag noterar med en viss fascination hur litet gehör jag får för min önskan......
Ja, tyvärr så moddas det ganska dåligt på det här forumet.Grön Göling skrev:....och jag noterar med en viss fascination hur litet gehör jag får för min önskan......
(förstör mer än det hjälper till, tyvärr)
Jag flyttade din tråd till tavlan "Ubuntu Sverige".Grön Göling skrev:Jag vill fortfarande ha den här tråden på sin rätta plats!
Hoppas att jag har gjort rätt, vad jag kan se efter att läst igenom tråden så hör den inte hemma i tavlan "Debatt".
mvh Rune
- Grön Göling
- Städsegrön
Tack Rune.
För att förtydliga, så placerade jag tråden i delen Forum, eftersom det var det den handlade om från början.
Och förbanne mig det den ska sluta som också!
För att förtydliga, så placerade jag tråden i delen Forum, eftersom det var det den handlade om från början.
Så där skall det se ut Rune K.Rune.K skrev:Jag flyttade din tråd till tavlan "Ubuntu Sverige".Grön Göling skrev:Jag vill fortfarande ha den här tråden på sin rätta plats!
Hoppas att jag har gjort rätt, vad jag kan se efter att läst igenom tråden så hör den inte hemma i tavlan "Debatt".
mvh Rune

Det kallar jag moddning.
Hade jag haft "tummen upp" smilisen i det här forumet, så hade jag använt den.

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
ROFLGrön Göling skrev:Tack Rune.
GG: Du är underbar
Sen instämmer jag i hyllningen runt Rune, du är en mycket lovande moderator.