Hej
Jag försöker få igång mitt mobila bredbnand på min eeePC 901 med Ubuntu 9.04 NBR.
Mobila modemet är av typen Qualcomm 3GCDMA Model GIO225 och operatören Glocalnet.
Jag började med att plugga in modemet och network-manager hittar modemet och ber mig välja operatör,
Glocalnet finns med i listan och när man klickar på ikonen där status för nätverk finns så kan man välja
Glocalnet och den försöker koppla upp men efter en liten stund får man felmeddelandet "GSM Network not availible" och
den hoppar tillbaka till mitt trådlösa nätverk jag har hemma. Har provat att ta bort pinlkoden men samma resultat.
Läste på andra trådar att man kunde prova wicd istället och den har jag installerat nu men den hittar inte modemet alls.
Mer tips ?
Tack på förhand
Glocalnet mobilt bredband Ubuntu 9.04
- Geraner
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Glocalnet mobilt bredband Ubuntu 9.04
Högerklicka på network-managern och välj "Edit Connections".
Går sedan till - GSM/UMTS, och editera din Glocalnet anslutning.
Skriv in något ord, till exempel "web" i både username & password.
Spara inställningarna och prova igen.
På så sätt fick jag mitt 3G kort från Telenor att fungera unter Jaunty. Kanske det är samma problem hos dig.
Går sedan till - GSM/UMTS, och editera din Glocalnet anslutning.
Skriv in något ord, till exempel "web" i både username & password.
Spara inställningarna och prova igen.
På så sätt fick jag mitt 3G kort från Telenor att fungera unter Jaunty. Kanske det är samma problem hos dig.
Kassör i Föreningen Ubuntu Sverige

Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Köp klistermärken, böcker och installations-/Live-skivor hos oss.

Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Installerade network-manager omigen och provade det du föreslog, lade in användarnamn & lösenord web men
samma resultat. "GSM Network Disconnected". Vad kan man mer göra ?
samma resultat. "GSM Network Disconnected". Vad kan man mer göra ?
- Geraner
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ta ut 3G kortet från datorn. Stäng av datorn.
Sätta in modemet igen via USB.
Starta om datorn.
Prova om det hjälper. - Det hände för mig några ggr. att jag fick ta ut modemet och stoppa in det igen. Men nu har det fungerat bra sen några dagar tillbaka. Har samma modem som du, fast Telenor som 3G abonnemang.
Sätta in modemet igen via USB.
Starta om datorn.
Prova om det hjälper. - Det hände för mig några ggr. att jag fick ta ut modemet och stoppa in det igen. Men nu har det fungerat bra sen några dagar tillbaka. Har samma modem som du, fast Telenor som 3G abonnemang.
Kassör i Föreningen Ubuntu Sverige

Har provat det flera gånger, no luck... finns det nån logg man kan kolla i för att se vad som händer ?
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Prova /var/log/syslog /var/log/daemon /var/log/messages
De borde ge något att titta på. (tail -F filnamnen är ett bra kommando att köra i ett terminalfönster)
wicd hanterar väl bara trådlöst nätverk? Network Manager hanterar trådbundet, trådlöst och trådlöst bredband. Om du installerar wicd så skall den tydligen ta över från Network Manager, så du behöver inte avinstallera den.
De borde ge något att titta på. (tail -F filnamnen är ett bra kommando att köra i ett terminalfönster)
wicd hanterar väl bara trådlöst nätverk? Network Manager hanterar trådbundet, trådlöst och trådlöst bredband. Om du installerar wicd så skall den tydligen ta över från Network Manager, så du behöver inte avinstallera den.