Prestanda på grafik och wifi
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Prestanda på grafik och wifi
Hejsan, jag är ny både på forumet och Linux, har nyligen konverterat till ubuntu jaunty och gillar det skarpt dock har jag några problem.
1, jag upplever det trådlösa som att det jobbar mycket segt motför vad det gjorde i windows, jag har inga problem att komma upp i ok hastighet vid nedladdning men när jag surfar i firefox så tar det minst fem gånger så lång tid att ladda en sida motför tidigare, ibland är det som att det tar ett tag för kommandot att "gå in"
2. Grafiken är sporadiskt seg, det är inget lagg normalt men ibland får man samma syndrom som om man har installerat fel drivrutin att det hackar när man bläddrar sida men animering vid förminskning av fönster och dylika sker mjukt och fint, samt att titt som tätt får jag ett svart streck som blinkar till mitt över skärmen, inget man egentligen hinner se vad det är men det blinkar till.
Nu är jag ju väldigt grön på detta så förklaringar tas gärna emot i övertydligt utförande.
Jag misstänker att drivrutinerna inte är korrekta eller fungerar som de ska men vet inte hur jag ska kunna verifiera detta.
Datorn i fråga är en asus ft3 med geforce go 7600
Tacksam för hjälp
1, jag upplever det trådlösa som att det jobbar mycket segt motför vad det gjorde i windows, jag har inga problem att komma upp i ok hastighet vid nedladdning men när jag surfar i firefox så tar det minst fem gånger så lång tid att ladda en sida motför tidigare, ibland är det som att det tar ett tag för kommandot att "gå in"
2. Grafiken är sporadiskt seg, det är inget lagg normalt men ibland får man samma syndrom som om man har installerat fel drivrutin att det hackar när man bläddrar sida men animering vid förminskning av fönster och dylika sker mjukt och fint, samt att titt som tätt får jag ett svart streck som blinkar till mitt över skärmen, inget man egentligen hinner se vad det är men det blinkar till.
Nu är jag ju väldigt grön på detta så förklaringar tas gärna emot i övertydligt utförande.
Jag misstänker att drivrutinerna inte är korrekta eller fungerar som de ska men vet inte hur jag ska kunna verifiera detta.
Datorn i fråga är en asus ft3 med geforce go 7600
Tacksam för hjälp
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Prestanda på grafik och wifi
Hej, för att utesluta att det är det trådlösa kan du prova:
men antagligen är det ff som strular.
du kan prova swiftfox istället och se om det blir bättre
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... refox.html
grafiken: vet ej.
Kod: Markera allt
sudo iwconfig wlan0 rate auto
du kan prova swiftfox istället och se om det blir bättre
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... refox.html
grafiken: vet ej.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kan du inte förklara vad detta kommandot gör också? Då det är en ny ubuntu-användarejanne-5011 skrev:Hej, för att utesluta att det är det trådlösa kan du prova:Kod: Markera allt
sudo iwconfig wlan0 rate auto
så kanske han inte har någon aning om vad som kommer hända när han skriver in detta.
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
sant bungalowbill.
kommandot betyder att man ställer in det trådlösa kortet så det automatiskt går på max , faller ner på lägre om det inte fungerar.
har man 54 mb kort kan man skriva
vill man att kortet ska använda allt under och upp till 54 mb skriver man
är det trådlösa kortet men det kan heta och också.
vad man har får man fram om man skriveri terminalen
betyder "gör mig till Adminstratör" (root) ungefär och man skriver in lösenordet efter att man skrivit in kommandot,lösenordet syns inte i terminalen men fungerar ändå när man trycker enter. Man måste ha rooträttigheter för att ändra inställningar för det trådlösa kortet
förutsättningen är förstås att man har ställt in sin router rätt så kortet maxar.
kommandot betyder att man ställer in det trådlösa kortet så det automatiskt går på max , faller ner på lägre om det inte fungerar.
har man 54 mb kort kan man skriva
sudo iwconfig wlan0 rate 54M
sudo iwconfig wlan0 rate 54M auto
wlan0
ra0
ath0
vad man har får man fram om man skriver
iwconfig
sudo
förutsättningen är förstås att man har ställt in sin router rätt så kortet maxar.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Hej och tack för en mycket bra beskrivning! Dock gjorde det ingen skillnad men jag håller på att testa ubuntu på ytterligare en laptop för att se om det blir likadant där.
Dock en konstig grej, på min asus så om jag trycker winkey+e så öppnar sig en överblick av alla mina skrivbord där jag snabbt kan välja emellan dem men på den nya hp-datorn så finns inte den funktionen, är detta något som jag råkat få med på köpet vid en installation eller har jag missat att aktivera något? jag gillar funktionen skarpt så vill gärna få med den till nya datorn.
Ang grafiken kan jag köra något prestandatest för att se om det laggar totalt?
edit: en av processorerna på asus-datorn går för jämnan på 100% vilket medför att fläkten även den går på 100%.
Dock en konstig grej, på min asus så om jag trycker winkey+e så öppnar sig en överblick av alla mina skrivbord där jag snabbt kan välja emellan dem men på den nya hp-datorn så finns inte den funktionen, är detta något som jag råkat få med på köpet vid en installation eller har jag missat att aktivera något? jag gillar funktionen skarpt så vill gärna få med den till nya datorn.
Ang grafiken kan jag köra något prestandatest för att se om det laggar totalt?
edit: en av processorerna på asus-datorn går för jämnan på 100% vilket medför att fläkten även den går på 100%.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det är en funktion som kommer fram när du aktiverar visuella effekter som ligger under System -> Inställningar -> Utseende -> Visuella Effekter.zemren skrev: Dock en konstig grej, på min asus så om jag trycker winkey+e så öppnar sig en överblick av alla mina skrivbord där jag snabbt kan välja emellan dem men på den nya hp-datorn så finns inte den funktionen, är detta något som jag råkat få med på köpet vid en installation eller har jag missat att aktivera något? jag gillar funktionen skarpt så vill gärna få med den till nya datorn.
Tack så mycket, detta löste problemet med den blinkande skärmen då jag tog bort visuella effekter samt överarbetningen av processornbungalowbill skrev:Det är en funktion som kommer fram när du aktiverar visuella effekter som ligger under System -> Inställningar -> Utseende -> Visuella Effekter.zemren skrev: Dock en konstig grej, på min asus så om jag trycker winkey+e så öppnar sig en överblick av alla mina skrivbord där jag snabbt kan välja emellan dem men på den nya hp-datorn så finns inte den funktionen, är detta något som jag råkat få med på köpet vid en installation eller har jag missat att aktivera något? jag gillar funktionen skarpt så vill gärna få med den till nya datorn.

Däremot så är hastigheten på trafiken forfarande dålig jag ska försöka laborera med drivrutiner och se om det gör någon skillnad.
avaktiverade du effekterna eller aktiverade du dom?
om du inte har effekter på så kan du inte använda "expo" (där du ser alla skrivbord)
om du inte har effekter på så kan du inte använda "expo" (där du ser alla skrivbord)
Jag deaktiverade dem när jag blev av med "skenande-fläkt" problemet.95monye skrev:avaktiverade du effekterna eller aktiverade du dom?