Bankid med Swedbank fungerar nu!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bankid med Swedbank fungerar nu!

Inlägg av ThinLizzy »

många turer kring detta. själv körde jag 8.04 i virtualbox på fruns dator och 8.04 skarp i min egen. nu kör jag allt från en usb-pinne istället.
jag installerade 8.04 på usb-pinnen. koppla ur andra diskar i datorn innan, så slipper ni problem med grub i booten. sedan så exporterade jag våra bankid till usb-pinnen för att sedan importera dom 8.04 på usb-pinnen. funkar klockrent.
Tigge
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Tigge »

Har stött på några problem i min kamp att få till BankID på Ubuntu 8.10. Jag uppdaterade wikisidan med lite information som kanske någon kan ha användning av.
http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Tigge skrev:Har stött på några problem i min kamp att få till BankID på Ubuntu 8.10. Jag uppdaterade wikisidan med lite information som kanske någon kan ha användning av.
http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal
Det tackar vi för :) Och välkommen till forumet!
Tigge

Inlägg av Tigge »

Tack tack!. Nu fick jag dock problem med 9.04 istället. Typiskt...
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Med 8.10 var det bara omöjligt att använda Telias och bankernas e-legg, men nu med 9.04 går det inte att starta Ubuntu alls! Skönt att det går framåt...
Tigge

Inlägg av Tigge »

Jag lyckades i alla fall lösa mina problem med att hämta ut ett nytt BankID med Swedbank. Kan dock inte säga vad det var som var fel. Ibland verkar det bara som man får prova ett par gånger innan det lyckas.
Morgano

Inlägg av Morgano »

Hmmm funkade i februari, men efter systemuppdateringar (firefox var nog 2.x förut), kan jag inte skaffa nytt BankID i swedbank.

Det funkar fortfarande att logga in med på andra ställen inkl test.bankid.com, men swedbank kan ej ge nytt BankID. Igår sade sajten internt fel, idag ingenting förutom massa CSS-fel i firefox fellogg, när det är meningen att dialog för lösenord ska dyka upp. (Firefox 3.0.8 )

Mitt gäller ännu ett halvår men frugan behöver nytt...

Detta är på Mandriva 2008.1 och 2009.1, Nexus helt OK installerat enligt http://www.linuxportalen.se/blogs/ppcru ... riva-20090 och funkar.

Kan det tänkas funka med firefox 2 idag?
Morgano

Inlägg av Morgano »

Bah, säkerhetsfunktion utan funktionssäkerhet är värdelöst!

Nu har jag installerat virtualbox och i den Ubuntu 8.04 bara för att det ska vara funktionssäkert och för att supporten ska vilja svara om/när det ändå skiter sig.

Det enda jag extrainstallerade är sun-java6 (och nfs-common för fildelning), samt virtualbox gästtillägg bl.a för musintegration samt så man kan steglöst ändra skärmstorlek under drift.
(OBS mappdelning med värd funkar endast med versionen från virtualbox.org, ej med OSE-versionen)
Jag vågar inte installera några systemuppdateringar, och kör detta system ENDAST för BankID pg att det nu funkar och deras supports krav att köra exakt ubuntu 8.04.

Snabbhet: Det går på mindre än 10 sekunder att "stänga/återstarta" gästsystemet om man väljer metoden att spara tillståndet, på min Thinkpad R51 :)

Systemkrav: Resulterande hårddiskfilen är på 2,7 GByte, och jag har gett den 200 MB RAM. (funkar bra på en värd med 512 MB)
Användarvisningsbild
chavash
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av chavash »

Är det någon som har lyckats få BankID att funka på ubuntu 9.04?
Jag får bara ett felmeddelande:

Kod: Markera allt

deleted stale lock file '/home/me/.personal-me'
Så störigt...
Jag försökte installera och ominstallera flera gånger. Kan det vara det som är problemet?
Kör ubuntu 9.04 x86, sun java 1.6.0.13
enligt bankid-hemsidan är allt fint förutom att det inte kan hitta programmet, alltså det inte kan starta...
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Ja. Jag tror dom flesta har fått det att funka med senaste versionen av bankid. Om inte så har jag det iaf.
Var extra noga med att avinstallera bankid, innnan du installerar om det.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

Tack för svaret!
Jag har avinstallerat innan jag installerat på nytt. Jag misstänker att det ligger konstiga filer som inte tagits bort under avinstallationen. Kan det vara det?
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Kan vara vad som helst. Det är lite svårt att spekulera kring det iom att jag aldrig stött på meddelandet.
Prova att ta bort mappen .personal i din hemmamapp.
När får du meddelandet?
Vilken version installerar du?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

jag använder den senaste versionen, alltså direkt från install.bankid.com: version 4.10.2.16.
Meddelandet deleted stack lock file '/home/nisse/.personal-me får jag när jag kör personal från terminalen.
Om jag försöker starta programmet från menyn Program-Övriga-Nexus då händer absolut ingenting.

Grejen är att det går att installera. Men det går inte att använda på grund av någon spökefil tror jag, som är kopplad till ens eget användarkonto på ubuntuinstallationen.

Nu har jag skaffat en $USER till och försökt köra programmet i dess konto. Utmärkt! Startar direkt, går att importera bankID från min USB.

Ska försöka ta bort min .personal mapp i mitt konto, får se om det hjälper...

Om man inte installerar flera gånger så funkar Nexus perfekt på Ubuntu.
Senast redigerad av 1 chavash, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

palle-kuling skrev:Prova att ta bort mappen .personal i din hemmamapp.
Mitt i prick! Tack så jättemycket! Man måste ta bort två mappar: .personal och .personal-me (eller .personal-nisse eller whatever).
Nästa gång man kör programmet, så skapas mapparna igen med nya fungerande konfigurationsfiler.

Mappen .personal-nisse är en tillfällig mapp, den skapas när nexus körs och tas automatiskt bort när nexus stängs.

När man avinstallerar Nexus, stannar mappen .personal i ens hemmamapp. Den konfigurationen blir då gammal och icke fungerande på en ny instalation av Nexus.

Så nästa gång avinstallera Nexus och ta bort .personal i hemmamappen.
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

har haft den fräckheten och skrivit det i wikin:
http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal#Ominstallation

Fast det hade varit optimalt, om Nexus avinstatallationsskriptet tog bort /home/user/.personal mappen också.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag kan inte ladda säkerhetsmodulen i Firefox. Vet inte vad som felar.. Nollställer jag Fx helt från allt fungerar det dock bra. Någon som känner igen det? Har provat att inaktivera Ad Block Plus.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Hund skrev:Jag kan inte ladda säkerhetsmodulen i Firefox. Vet inte vad som felar.. Nollställer jag Fx helt från allt fungerar det dock bra. Någon som känner igen det? Har provat att inaktivera Ad Block Plus.

Får du ssl error meddelandet?..

Jag har löst detta igenom att gå in på

edit --> Inställningar --> advancerat --> tabben encryption --> bocka i att den skall välja automatiskt och inte fråga varje gång.

efter jag testade det rullade handelsbanknen igång utan problem, och det är ju samma program:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

LA skrev:Jag fick ett svar från Swedbank att deras bankidprogram (Nexus) nu fungerar i Ubuntu med.

Och ja det fungerade att installera, bara se till att ha senaste Java hemma.

Själv har jag bara lite strul att foxe hänger sig när jag väl ska använda det, men det är säkert lokalt. Eller det finns nån med en lösning på det med?
Har du något strul, får du nog titta över vad som hänger sig, jag har kört Swedbanks BankId sen tidigt i våras, det har fungerat klockrent.
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

Nu efter uppgraderingen till Lucid funkar inte Nexus Personal. Har försökt att avinstallera och installera på nytt. Har även gjort så som det står på https://install.bankid.com/sv/installba ... tallation/
I Ubuntu 10.04 och Firefox 3.6 måste du även skriva följande kommando för att skapa en länk till programvaran i rätt katalog:

sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins
Det funkar ändå inte. install.bankid.com påstår att det inte installerat någon version av personal nexus. Förmodar att det är något problem med firefox, för det går att starta grafiska programmet Nexus (Program → Övrigt → Nexus) och jag kan se min e-legitimation
Senast redigerad av 1 chavash, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

chavash skrev:Nu efter uppgraderingen till Lucid funkar inte Nexus Personal. Har försökt att avinstallera och installera på nytt. Har även gjort så som det står på https://install.bankid.com/sv/installba ... tallation/
I Ubuntu 10.04 och Firefox 3.6 måste du även skriva följande kommando för att skapa en länk till programvaran i rätt katalog:

sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins
Det funkar ändå inte. install.bankid.com påstår att det inte installerat någon version av personal nexus.
Men har inte typ alla banker i sverige möjlighet till inloggning med dosa nuförtiden?:) mycket smidigare:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"