Brasero hänger sig [LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
fashoin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Brasero hänger sig [LÖST]

Inlägg av fashoin »

Jag installerade Skivbrännaren Brasero alldeles nyss men
efter jag lade till några låtar som skulle brännas fryser hela programmet!

Någon som har något tipps på en lösning eller något bättre program för att bränna skivor???
Senast redigerad av 1 fashoin, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Brasero hänger sig

Inlägg av Hund »

Starta Brasero i terminalen med flaggan "g" för debug mode:
brasero -g
Eller om du vill spara outputen i en textfil då det blir en hel del rader:
brasero -g > brasero
Detta skapar en fil vid namn "brasero" i din hemmapp. Och förhoppningsvis lär den innehålla något intressant. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

fashoin skrev:Jag installerade Skivbrännaren Brasero alldeles nyss men

Någon som har något tipps på en lösning eller något bättre program för att bränna skivor???
Om du inte gillar det kan du alltid prova k3b, jag gillar det bättre iaf :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
fashoin

Inlägg av fashoin »

Dagon^ skrev:

jag skall ta mig en titt på kb3

Tackar!

/fashoin
fashoin

Inlägg av fashoin »

Dagon^ skrev:

k3b verkade bra till en början! men de går inte att lägga till filer som inte finns lokalt!
Mina ljudfiler ligger på nätverket, men när jag drar och släpper filerna till kb3 står det bara:

Not support non-local files.

Sedan provade jag att dra några mp3 filer som finns lokalt men då gick de inte heller!? *pust* ???

Unable to handle the following files due to an unsupported format:
You may manually convert these audio files to wave using another
application supporting the audio format and then add the wave files to the K3b project.
/media/disk//Iron Maiden - Flight 666 the (Original Soundtrack) [2009]/205-Iron_Maiden-Iron_Maiden.mp3
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du saknar nog paketet libk3b3-extracodecs.
fashoin

Inlägg av fashoin »

Hund skrev:Du saknar nog paketet libk3b3-extracodecs.
De gick bättre! men "non-local" files går fortfarande inte att bränna!?

Men de kanske inte går att bränna filer som inte finns lokalt med något annat program heller?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Med Brasero går det utmärkt. Jag har all data på min server och det går utmärkt att bränna en skiva för mig.
fashoin

Inlägg av fashoin »

Hund skrev:Med Brasero går det utmärkt. Jag har all data på min server och det går utmärkt att bränna en skiva för mig.

Om det inte hade varit för att brasero hänger sig hade jag använt de! men jag
ska kolla vad jag kan göra!
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Du säger att du "installerade" brasero, och då utgår jag från att du inte kör jaunty? Anledningen till att brasero är standard nu är ubuntus utvecklare ansåg att det inte tillräckligt "moget" förut. Ett argument som kanske även stärks av dina erfarenheter. Men är det så kanske du kan hitta en uppdaterad version i något PPA? Berätta vilken version av ubuntu du kör är du snäll.
Mina ljudfiler ligger på nätverket, men när jag drar och släpper filerna till kb3 står det bara:
K3b är igentligen ett KDE program, och använder sig av KDE (tänk "kubuntu") tjänster för att komma åt nätverksfiler m.m.
Detta är en av anledningarna folk normalt sett föredrar gtk/gnome program i xfce/gnome och vise versa, även om det i många fall funkar bra att använda KDE program i gnome.

Vill du "fuska", så kan du troligen det, om du har en senare version av ubuntu. Öppna den dolda katalogen .gvfs i din hemmamapp när du monterat en nätverksenhet, och navigera dig till katalogen som motsvarar denna. Sen drar du filerna i plats. Om det inte funkar, så har du förmodligen en för gammal version av ubuntu.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
fashoin

Inlägg av fashoin »

palle-kuling skrev:Du säger att du "installerade" brasero, och då utgår jag från att du inte kör jaunty? Anledningen till att brasero är standard nu är ubuntus utvecklare ansåg att det inte tillräckligt "moget" förut. Ett argument som kanske även stärks av dina erfarenheter. Men är det så kanske du kan hitta en uppdaterad version i något PPA? Berätta vilken version av ubuntu du kör är du snäll.
K3b är igentligen ett KDE program, och använder sig av KDE (tänk "kubuntu") tjänster för att komma åt nätverksfiler m.m.
Detta är en av anledningarna folk normalt sett föredrar gtk/gnome program i xfce/gnome och vise versa, även om det i många fall funkar bra att använda KDE program i gnome.

Vill du "fuska", så kan du troligen det, om du har en senare version av ubuntu. Öppna den dolda katalogen .gvfs i din hemmamapp när du monterat en nätverksenhet, och navigera dig till katalogen som motsvarar denna. Sen drar du filerna i plats. Om det inte funkar, så har du förmodligen en för gammal version av ubuntu.
Jag har Ubuntu Intrepid 8.10. De står ju till höger om mina inlägg :)

Jag har provat att dra filerna till programmet från gvfs mappen! men de funkade inte p.g.a att brasero hänger sig
Det är inget problem i övrigt med just Brasero förutom att de låser sig när man ska lägga till filer
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jag har provat att dra filerna till programmet från gvfs mappen! men de funkade inte p.g.a att brasero hänger sig
Du behöver inte "fuska" med brasero (som visserligen ändå inte funkar så bra för dig), för brasero readan bör klara nätverksfiler i gnome. Jag nämde det för att du skulle kunna använda K3b med nätverksfiler....

Nu har jag letat upp en nyare version åt dig. Gissa var den finns!? Redan i ubuntu's repositorier. (packages.ubuntu.com)
# intrepid (gnome): CD/DVD burning application for GNOME
0.8.2-0ubuntu1: amd64 i386
# intrepid-backports (gnome): CD/DVD burning application for GNOME
0.9.1-0ubuntu3~intrepid1: amd64 i386
Så, aktivera "backports", installera om brasero, och deaktivera "backports, så du inte installerar och uppdaterar allt annat som hamnat i "backports".
Här får du en screenie (från jaunty på engelska, men det bör vara snarlikt intrepid på svenska...); )
Bilagor
screen.jpg
screen.jpg (55.03 KiB) Visad 1995 gånger
fashoin

Inlägg av fashoin »

palle-kuling skrev:
Du behöver inte "fuska" med brasero (som visserligen ändå inte funkar så bra för dig), för brasero readan bör klara nätverksfiler i gnome. Jag nämde det för att du skulle kunna använda K3b med nätverksfiler....

Nu har jag letat upp en nyare version åt dig. Gissa var den finns!? Redan i ubuntu's repositorier. (packages.ubuntu.com)
# intrepid (gnome): CD/DVD burning application for GNOME
0.8.2-0ubuntu1: amd64 i386
# intrepid-backports (gnome): CD/DVD burning application for GNOME
0.9.1-0ubuntu3~intrepid1: amd64 i386
Så, aktivera "backports", installera om brasero, och deaktivera "backports, så du inte installerar och uppdaterar allt annat som hamnat i "backports".
Här får du en screenie (från jaunty på engelska, men det bör vara snarlikt intrepid på svenska...); )

Programmet hänger sig fortfarande. Få se här nu om jag gjort rätt!!

*Först gick jag in i Pakethanteraren Synapic.
*Väl där inne gick klicka jag på Inställningar och sedan Förråd.
*Där valde jag fliken Uppdateringar.
*Sedan Bockade jag för Uppdateringar utan officielt stöd (intrepid-backports) och sedan på Stäng.

*Nu skrev jag "brasero" i snabbsökningsfältet och högerklicka på det enda valet som fanns och sedan på ominstallation.

*Efter detta gick jag in och deaktivera backports.

Trots denna process hänger sig brasero som vanligt. Ingen förändring!?

Har jag kanske gjort något fel?

Det är enbart när jag ska lägga till filer som inte lagras lokalt som programmet fryser. Inteom jag lägger till sådant som finns lokalt.

Tacksam för svar!

MVH Anders
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Kolla vilken version du har nu (brasero), om det är 0.9.1 så har du ju lyckats. Du bör väl kunna se det i "about" i någon av menyerna.
Men buggen kan va i något paket som brasero använder sig av också. Då är det ju lite svårt att veta vilket. Du kan ju testa att starta brasero i en terminal och se om den spottar ur sig något när der hänger sig?
Sist, som nödlösning kan du ju prova att uppdatera hela systemet med backports aktiverat. Det är ju lite mer riskabelt än att köra de "vanliga" reposarna, men till 95% så bör det funka bra om du inte installerat t.ex grafikkortdrivrutiner direkt från nvidia/ati's hemsida och så vidare! (dvs din installation är rätt så "vanilla" eller "standard").
fashoin

Inlägg av fashoin »

palle-kuling skrev:Kolla vilken version du har nu (brasero), om det är 0.9.1 så har du ju lyckats. Du bör väl kunna se det i "about" i någon av menyerna.
Men buggen kan va i något paket som brasero använder sig av också. Då är det ju lite svårt att veta vilket. Du kan ju testa att starta brasero i en terminal och se om den spottar ur sig något när der hänger sig?
Sist, som nödlösning kan du ju prova att uppdatera hela systemet med backports aktiverat. Det är ju lite mer riskabelt än att köra de "vanliga" reposarna, men till 95% så bör det funka bra om du inte installerat t.ex grafikkortdrivrutiner direkt från nvidia/ati's hemsida och så vidare! (dvs din installation är rätt så "vanilla" eller "standard").

Fasen åxå :(

Jag hade fortfarande 0.8.2 men jag ska göra nått försök till!

Såg de rätt ut som jag hade gjort eller hade jag missat något i mitt förra inlägg??
fashoin

Inlägg av fashoin »

Nu har jag lyckats!
valde inte ominstallation utan uppgradering eller vad de nu stod!

Och programmet är nu "frysfritt" ;D ;D
palle-kuling

Re: Brasero hänger sig [LÖST]

Inlägg av palle-kuling »

Fina fiskar! :D
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"