Vissa sidor visas inte när jag kör trådlöst
Vissa sidor visas inte när jag kör trådlöst
Ledsen om det här varit uppe innan. Är inte så bra på att söka i forumet...
Jag har ett ganska konstigt problem, tycker jag själv i alla fall. Det är så att vissa sidor på internet inte visas när jag surfar trådlöst. Tidigare har jag märkt det på tex http://www.crossfitnordic.se. Hittade då inget fel men efter ett par veckor så löste det sig av sig själv. Idag har jag dock fått problem med att komma in på Swedbanks hemsida vilket är lite mer problematiskt, om jag vill betala räkningar och så. Så jag tänkte kolla om det är någon som har några bra förslag på vad jag kan kolla upp.
Jag är oerfaren när det gäller nätverk så just nu känns det som att det kan vara i princip vad som helst som kan vara fel. Hittade min tvååring vilt bankande på datorn här om dagen. En massa skojjiga fönster var öppna så något kan ha blivit omställt någonstans om det finns möjlighet till det. Troligen är det väl något annat då jag märkt av det här förut.
Är det någon som har några förslag på vad jag kan börja med? Kanske någon matnyttig tråd eller andra förslag?
Jag har en bärbar HP och kör 8.04. Har testat att uppgradera till 8.10 men den gick inget vidare på den här burken. Slutade med att jag lade tillbaka 8.04 efter att ha jobbat en hel helg med datorn. Har inte vågat testa att göra några fler uppgraderingar efter det...
Tack på förhand!
Jag har ett ganska konstigt problem, tycker jag själv i alla fall. Det är så att vissa sidor på internet inte visas när jag surfar trådlöst. Tidigare har jag märkt det på tex http://www.crossfitnordic.se. Hittade då inget fel men efter ett par veckor så löste det sig av sig själv. Idag har jag dock fått problem med att komma in på Swedbanks hemsida vilket är lite mer problematiskt, om jag vill betala räkningar och så. Så jag tänkte kolla om det är någon som har några bra förslag på vad jag kan kolla upp.
Jag är oerfaren när det gäller nätverk så just nu känns det som att det kan vara i princip vad som helst som kan vara fel. Hittade min tvååring vilt bankande på datorn här om dagen. En massa skojjiga fönster var öppna så något kan ha blivit omställt någonstans om det finns möjlighet till det. Troligen är det väl något annat då jag märkt av det här förut.
Är det någon som har några förslag på vad jag kan börja med? Kanske någon matnyttig tråd eller andra förslag?
Jag har en bärbar HP och kör 8.04. Har testat att uppgradera till 8.10 men den gick inget vidare på den här burken. Slutade med att jag lade tillbaka 8.04 efter att ha jobbat en hel helg med datorn. Har inte vågat testa att göra några fler uppgraderingar efter det...
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 R8N, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Vissa sidor visas inte när jag kör trådlöst
1. Vad visas istället för sidan?
2. Får du inga felmeddelande så småningom?
3. I vilket program visas de inte?
4. Har du testat andra program? Är det samma i alla? Prova flera.
5. Har du plugins installerad i ditt program? Slå av dem och prova igen.
6. Fungerar de alltid när du kör nätverkskabel på exakt samma dator?
7. Ge exempel på flera sidor som strular.
Enda gången din browser borde bli påverkad av att du kör trådlöst är om du har problem med just den trådlösa uppkopplingen och den "hakar" upp sig, t.ex. för att du laddar ner saker via torrent (ställer ofta till det för routers/modem), för att den är felinställd eller annat. Då borde det emellertid märkas på flera sätt än just när du surfar på vissa sidor, men det kan också bero på hur du använder internet - gör du inget annat är det svårt att märka av det på andra sätt.
Enda gången din browser borde bli påverkad av att du kör trådlöst är om du har problem med just den trådlösa uppkopplingen och den "hakar" upp sig, t.ex. för att du laddar ner saker via torrent (ställer ofta till det för routers/modem), för att den är felinställd eller annat. Då borde det emellertid märkas på flera sätt än just när du surfar på vissa sidor, men det kan också bero på hur du använder internet - gör du inget annat är det svårt att märka av det på andra sätt.
Tack för ditt svar.
2. Jo, sidan försöker ladda i en halv evighet och sedan får jag antingen Pirvoxy's felsida eller också har jag stängt ner. Det verkar som att utan Privoxy så laddar den hur länge som helst. Kör ett test just nu när jag tänkte vänta ut den. Får se om jag lyckas. - Japp det gjorde det. Fick Firefox felsida som säger att anslutningen avbröts pga servern inte svarade.
3. Det är FilreFox jag använder för att surfa.
4. Har inte testat några andra webläsare. Skall kolla om jag hittar någon lämplig. Tänkte vara lite duktig och gjorde en Ping för att se vad den sa men ping verkar inte funka för mig. Det är deprimerande dött när jag kör den. Har testat ping med Firestarter avslagen också men det blev inte bättre av det. Antagligen gör jag något fel.
5. Har Adblock Plus installerat. Har testat att inaktivera den utan något resultat. Har även provat att koppla bort Privoxy och slagit av och på Firestarter.
6. Jag kör inte så mycket med nätverkskabel men de gånger jag haft de här problemen så har det funkat att bubba iväg datorn till uttaget och sätta i sladden.
7. Just nu har jag inte hittat några fler sidor som strular. När jag hade problem med crossfitnordic så har jag för mig att jag såg att de låg under worldpress eller något sådant, kommer inte ihåg riktigt. Så den gången testade jag att gå dit och det visade sig att jag inte kom in på några sidor som kom från dem. Det verkar finnas en del bloggar och så som de håller i och om jag minns rätt så funkade inga av dem. Men just nu vet jag bara av Swedbanks sida och har inte märkt något hos någon annan. Just nu tex så sitter jag på trådlöst utan problem. Så länge jag inte försöker komma in på just Swednbansk sida.
En lite skum sak som jag sett är att när jag kollar loggarna i min router (Netgear) så ser jag att när jag skall gå till tex Aftonbladet så kommer det upp en massa olika uppkopplingar men när jag försöker gå till Swedbank så syns det inget alls. Det är nästan som att jag inte ens kommer till routern.
1. Beror på om jag har Privoxy på eller inte. Om jag kör via Privoxy så visar den sin felsida som man får när man inte kan ansluta till en websida om jag kopplar förbi Privoxy via inställningarna i FireFox så fortsätter sidan att ladda. Har nog aldrig set vad som händer tillslut.eyerouge skrev:1. Vad visas istället för sidan?
2. Jo, sidan försöker ladda i en halv evighet och sedan får jag antingen Pirvoxy's felsida eller också har jag stängt ner. Det verkar som att utan Privoxy så laddar den hur länge som helst. Kör ett test just nu när jag tänkte vänta ut den. Får se om jag lyckas. - Japp det gjorde det. Fick Firefox felsida som säger att anslutningen avbröts pga servern inte svarade.
3. Det är FilreFox jag använder för att surfa.
4. Har inte testat några andra webläsare. Skall kolla om jag hittar någon lämplig. Tänkte vara lite duktig och gjorde en Ping för att se vad den sa men ping verkar inte funka för mig. Det är deprimerande dött när jag kör den. Har testat ping med Firestarter avslagen också men det blev inte bättre av det. Antagligen gör jag något fel.
5. Har Adblock Plus installerat. Har testat att inaktivera den utan något resultat. Har även provat att koppla bort Privoxy och slagit av och på Firestarter.
6. Jag kör inte så mycket med nätverkskabel men de gånger jag haft de här problemen så har det funkat att bubba iväg datorn till uttaget och sätta i sladden.
7. Just nu har jag inte hittat några fler sidor som strular. När jag hade problem med crossfitnordic så har jag för mig att jag såg att de låg under worldpress eller något sådant, kommer inte ihåg riktigt. Så den gången testade jag att gå dit och det visade sig att jag inte kom in på några sidor som kom från dem. Det verkar finnas en del bloggar och så som de håller i och om jag minns rätt så funkade inga av dem. Men just nu vet jag bara av Swedbanks sida och har inte märkt något hos någon annan. Just nu tex så sitter jag på trådlöst utan problem. Så länge jag inte försöker komma in på just Swednbansk sida.
Jag är en ganska oavancerad internetanvändare. Jag läser tidningen och lite olika forum, kollar på YouTube och betalar räkningar. Tankar inte medvetet något från torrents eller så. När jag laddar ner saker till datorn försöker jag att använda pakethanteraren när det går.eyerouge skrev: Enda gången din browser borde bli påverkad av att du kör trådlöst är om du har problem med just den trådlösa uppkopplingen och den "hakar" upp sig, t.ex. för att du laddar ner saker via torrent (ställer ofta till det för routers/modem), för att den är felinställd eller annat. Då borde det emellertid märkas på flera sätt än just när du surfar på vissa sidor, men det kan också bero på hur du använder internet - gör du inget annat är det svårt att märka av det på andra sätt.
En lite skum sak som jag sett är att när jag kollar loggarna i min router (Netgear) så ser jag att när jag skall gå till tex Aftonbladet så kommer det upp en massa olika uppkopplingar men när jag försöker gå till Swedbank så syns det inget alls. Det är nästan som att jag inte ens kommer till routern.
Nu har jag testat med Ephiphany web browser och det ser lika ut. Så det är väl troligen inte webbläsaren som är problemet, utan något annat.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Har du möjlighet att testa råder jag dig starkt att testa köra utan router och se om problemen kvarstår. Det låter som att vissa sidor time-outar eller blir blockade av antingen din router, din routers eventuella brandvägg, eller mjukvarubrandvägg. Men om det är fallet bör det inte bara gälla det trådläsa utan även med kabel.
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
googlade lite på det här problemet och det verkar inte helt ovanligt.
-Kolla på netgears hemsida om dom har en ny firmware, eller iaf om dom har en ny sån ,om det nya kan tänkas lösa problemet.
-Ryck ut sladden till routern och sätt i den igen och prova. Ingen bra lösning men tsv.
-titta om det finns några inställningar du kan fippla med i routern, kanske inaktivera ngt i brandväggen?
-Kolla på netgears hemsida om dom har en ny firmware, eller iaf om dom har en ny sån ,om det nya kan tänkas lösa problemet.
-Ryck ut sladden till routern och sätt i den igen och prova. Ingen bra lösning men tsv.
-titta om det finns några inställningar du kan fippla med i routern, kanske inaktivera ngt i brandväggen?
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Ledsen att jag inte svarat på ett tag. Har varit en hektisk vecka på jobbet och privat. Sitter just nu hemma hos en kompis och har loggat på hans hemmanätverk. För att testa att ansluta trådlöst utan att gå via min router. Här funkar det att accessa Swedbank!!!
Eftersom att det är midsommar så kommer jag inte att undersöka det här vidare idag. Kanske i morgon om jag hinner innan vi far hemöver.
Det är just ingen skillnad mellan mitt och min kompis nätverk. Han har WEP kryptering och jag har WPA. Annars är det ganska lika. Märker att nätverket beter sig på samma vis som vanligt. Om jag inte är aktiv så tappar jag nätverkskontakten (har skrivit om det i en annan tråd).
Kollar man på det hårdvarumässigt så har min kompis en Motorola router och jag har en Netgear router. Kan det verkligen vara så enkelt? Är det fel på min router? Om det är så kan någon förklara det för mig? I routerns loggar ser jag inget om att jag ens försökt ansluta till Swedbank när det här problemet dyker upp.
Konstigt värre är det, men det är väl lite så när man håller på med saker som man inte vet något om.
Eftersom att det är midsommar så kommer jag inte att undersöka det här vidare idag. Kanske i morgon om jag hinner innan vi far hemöver.
Det är just ingen skillnad mellan mitt och min kompis nätverk. Han har WEP kryptering och jag har WPA. Annars är det ganska lika. Märker att nätverket beter sig på samma vis som vanligt. Om jag inte är aktiv så tappar jag nätverkskontakten (har skrivit om det i en annan tråd).
Kollar man på det hårdvarumässigt så har min kompis en Motorola router och jag har en Netgear router. Kan det verkligen vara så enkelt? Är det fel på min router? Om det är så kan någon förklara det för mig? I routerns loggar ser jag inget om att jag ens försökt ansluta till Swedbank när det här problemet dyker upp.
Konstigt värre är det, men det är väl lite så när man håller på med saker som man inte vet något om.
Tack för att du engagerar dig i mitt problem. Jag har inte kollat på Netgears hemsida men däremot så letar jag efter ny firmaware varje gång jag startar administratörskonsollen på min router, och det har varit ett antal gånger på slutet kan jag säga. Har inte varit några uppdateringar nu på länge. Kanske några år... De verkar inte så akiva faktiskt om jag skall vara ärligt.janne-5011 skrev:googlade lite på det här problemet och det verkar inte helt ovanligt.
Som du ser i mitt förra inlägg så har jag testat hemma hos en kompis och där funkar det. Har iofs inte testat på ett par dagar hemma men här funkar det och jag skall kolla igen när jag kommer hem om det helt plötsligt funkar där igen. Men nog verkar det konstigt i alla fall. Är det någon som vet om Netgear funkar dåligt ihop med Linux?
Jag har också letat en del. Tyvärr så är de flesta träffar jag fått från motsvarande amerikanska forum och det vekar ofta handla om folk som har nsdiswrapper eller vad den heter installerad (är i alla fall någon historia för att köra propreitära grejjor eller så och det har jag inte just nu). Kan hända att jag inte har lika bra sökningar som dig. Jag är ganska dålig på att söka på internet och hittar oftast helt andra saker än det jag är ute efter, men det är ofta så när man inte är helt säker på vad man letar efter.janne-5011 skrev:googlade lite på det här problemet och det verkar inte helt ovanligt.
Jag skall leta lite nogrannare framöver och hoppas på att hitta mer info. Har du några informativa trådar eller så så vore jag jätteglad om du kunde länka till dem. Tack i alla fall för att du hjälper en nybörjare med lite konstigheter.
Hej,eyerouge skrev:Har du möjlighet att testa råder jag dig starkt att testa köra utan router och se om problemen kvarstår. Det låter som att vissa sidor time-outar eller blir blockade av antingen din router, din routers eventuella brandvägg, eller mjukvarubrandvägg. Men om det är fallet bör det inte bara gälla det trådläsa utan även med kabel.
Som du ser av mina tidigare inlägg så har jag testat att köra hemma hos en kompis och där funkar det helt plötsligt. Din idé om att testa utan min router verkar inte så dum. Skall testa med min egen när jag kommer hem och berättar om resultatet (kanske har det hänt något magiskt sedan jag testad hemma sist). Men nog verkar det lite misstänkt va? Frägan är om jag gjort något dumt med min routern. Hoppas inte det bara för jag vet inte vad det skulle vara?
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
jag sökte på swedbank netgear har jag för mig.liknande konstighet som du har men ingen lösning. Iaf kom jag fram till det jag skrev mha av det jag läste.
kanske du ska prova att köra utan routern först för att vara säker på saken, dvs att det är routern det är fel på som föreslagits.
går det att slå av brandväggen i routern gör det (om det finns ngn).
har du sen kvar felet kanske en ny router kan komma på frågan.
Lite nytt teknikgodis muntrar upp
kanske du ska prova att köra utan routern först för att vara säker på saken, dvs att det är routern det är fel på som föreslagits.
går det att slå av brandväggen i routern gör det (om det finns ngn).
har du sen kvar felet kanske en ny router kan komma på frågan.
Lite nytt teknikgodis muntrar upp

R8N skrev:Jag har också letat en del. Tyvärr så är de flesta träffar jag fått från motsvarande amerikanska forum och det vekar ofta handla om folk som har nsdiswrapper eller vad den heter installerad (är i alla fall någon historia för att köra propreitära grejjor eller så och det har jag inte just nu). Kan hända att jag inte har lika bra sökningar som dig. Jag är ganska dålig på att söka på internet och hittar oftast helt andra saker än det jag är ute efter, men det är ofta så när man inte är helt säker på vad man letar efter.janne-5011 skrev:googlade lite på det här problemet och det verkar inte helt ovanligt.
Jag skall leta lite nogrannare framöver och hoppas på att hitta mer info. Har du några informativa trådar eller så så vore jag jätteglad om du kunde länka till dem. Tack i alla fall för att du hjälper en nybörjare med lite konstigheter.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag hoppas inte mitt svar kommer som goddag yxskaft. Jag vill i alla fall påminna om paketen. Att paketen skulle ha en livslängd som gör att de dör av att passera routern verkar väl inte troligt. Jag tror dock att det tidigare funnits inställningar i operativsystemet (Linux) för maximal paketstorlek som gjort att bara vissa internet-sidor kunnat visas. Hoppas någon annan kan fylla på med mer kunskap om detta.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Nu har jag äntligen blivit av med problemet. Det verkar som att min trådlösa router kan ha varit boven i dramat, men samtidigt så har jag haft samma problem på ett annat trådlöst nätverk med en annan router.
I alla fall så har jag nu fått ett nytt modem med trådlös anslutning direkt i modemet så jag har alltså ingen router kopplad till det och då försvann problemen. Så jag vet alltså egentligen inte vad det berodde på. Men nu är jag av med problemen för tillfället i alla fall.
Tack all hjälp och alla förslagen i alla fall.
I alla fall så har jag nu fått ett nytt modem med trådlös anslutning direkt i modemet så jag har alltså ingen router kopplad till det och då försvann problemen. Så jag vet alltså egentligen inte vad det berodde på. Men nu är jag av med problemen för tillfället i alla fall.
Tack all hjälp och alla förslagen i alla fall.