Demokrati och utnyttjande av den samma.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Demokrati och utnyttjande av den samma.

Inlägg av Kattskrället »

Kom in via portalen idag som vanligt och vad får man se där, blåsväder på se.org.

Går in där och tittar och vad får man se?

Att Urban helt ogenerat utnyttjar sin blogg till röstfiske. (Eller är det locots officiella blogg han utnyttjar i egna intressen?) Inte så att han nöjer sig med att berätta att det pågår en omröstning av olika motioner framlagda av medlemmarna. http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1860

Nej Urban gör som Urban brukar, framhåller sig och sina ideer som vanligt och direkt uppmanar folk till vilka alternativ de SKA rösta på och anger sina egna alternativ. Luktar rutten fisk lång väg.

Det blåser kalla vindar på Ubuntu Sverige, men du kan göra en insats för att få verksamheten på rätt köl igen. Det finns ett antal omröstningar att ta ställning till och efter dem har vi förhoppningsvis en vettigare organisation och ett tydligare fokus.

Den första frågan handlar om vad vi ska hålla på med och där behöver man inte krångla till det mer än att peka ut support, dokumentation, översättning och marknadsföring. Rösta på alt 1

Nästa fråga handlar om hur detta ska ske, och där tror jag vi behöver arbetsgrupper med tydliga spelregler, tydliga befogenheter och en tydlig koppling till varandera. Hela näringslivet jobbar med processer och lite av det tänket skulle göra susen även hos oss. Rösta på alt 3

Sen är det frågan om hur ledningen ska se ut. Organiserar vi själva verksamheten väl behöver vi knappast en stor och byråkratisk ledning, men den kan gott vara tydligare och ha lite mer befogenheter än idag. Rösta på alt 2
Finner detta otroligt motbjudande att se ett så vidrigt tilltag av vår företrädare av vårt loco som dessutom själv anser sig vara en upprätthållare av demokratiska principer.

Jag anser att det här tillvägagångs sättet, sätter allt vad demokratiska processer heter ur spel.

Jag anser att hela den här omröstningsprocessen av framlagda motioner ska ogiltigförklaras.

Sedan får vi gå till förhandlingsbordet och försöka diskutera fram en alternativ lösning på röstningsförfarandet.
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Demokrati och utnyttjande av den samma.

Inlägg av Pink Panther »

Är dags att vakna nu. Ganska gamla nyheter för mig. Se min tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p329054

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Pink Panther skrev:Är dags att vakna nu. Ganska gamla nyheter för mig. Se min tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p329054

Pink Panther

;)
Du syftade väl till den här tråden i din post?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=40872

Det är ju redan konstaterat att det var trådskaparen som bad en admin att lägga till ytterligare ett val i den omröstningen som trådskaparen själv glömde lägga till när han skapade omröstningen.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Kattskrället skrev:
Pink Panther skrev:Är dags att vakna nu. Ganska gamla nyheter för mig. Se min tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p329054

Pink Panther

;)
Du syftade väl till den här tråden i din post?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=40872

Det är ju redan konstaterat att det var trådskaparen som bad en admin att lägga till ytterligare ett val i den omröstningen som trådskaparen själv glömde lägga till när han skapade omröstningen.
Delvis rätt, men det du nämner var också konstaterat/bekräftat av mig. Men jag konstaterade också att det uppmanades att rösta på Ubuntu.se forum. Så jag är kluven till vem som är den största syndaren i det här fallet. Inte vackert eller korrekt förfarande från någon part. Inte allas mina förhoppningar. Ni har svikt mig och mitt förtroende.

Därför föredrar jag följande lösning:

Som jag ser på omröstningen/omröstningarna inte legitim längre. Den bör omedelbart avbrytas. Nuvarande ledning skall omedelbart avgå och ersättas av en övergångslösning. En tillfällig administration som tar över ledningen av portalen. Börjar om med omröstningar, styrning och ledning till en permanent ledning är vald.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Ok, har varit och kollat andra forat och det finns en tråd skapad av upnorth med topic "Tänkte att ni kanske var intresserade?" och en länk som pekar på misstroendevotumet. Men ingen uppmaning om vad man ska rösta på för alternativ i misstroendevotumet.

Men det finns inget vad jag kan hitta om motionerna och som berör den omröstningen. Så det är ju 2 helt skilda saker.

Men, ska det vara så som Urban tycker att oröstningsförfarandet ska fungera så är det ju bara att ragga folk var sjutton ifrån som helst och peka på vad de ska rösta om. hur legitimt blir resultatet då?

Efter Urbans övertramp så kan jag bara hålla med dig i det du säger nedanför:
Pink Panther skrev:Därför föredrar jag följande lösning:

Som jag ser på omröstningen/omröstningarna inte legitim längre. Den bör omedelbart avbrytas. Nuvarande ledning skall omedelbart avgå och ersättas av en övergångslösning. En tillfällig administration som tar över ledningen av portalen. Börjar om med omröstningar, styrning och ledning till en permanent ledning är vald.
Jag skulle gärna se Crying Freeman i en övergångslösning och som tillfällig TL tills allt detta med omröstningar av motioner, hur de ska genomföras osv är klargjort....och fram till att en ny ledning är utsedd enligt omröstningsresultatet.
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Har inga invändningar i mot ditt förslag Kattskrället. Jag bifaller ditt förslag: Jag skulle gärna se Crying Freeman i en övergångslösning och som tillfällig TL tills allt detta med omröstningar av motioner, hur de ska genomföras osv är klargjort....och fram till att en ny ledning är utsedd enligt omröstningsresultatet.

Pink Panther

;D
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

PP skriver:
Men jag konstaterade också att det uppmanades att rösta på Ubuntu.se forum. Så jag är kluven till vem som är den största syndaren i det här fallet.
OCH . . . ?

Du får gärna förklara dig, i det avseendet.

Där finns ingen uppmaning till någon som ännu är oregistrerad här, till att registrera sig här och att därefter rösta.

Däremot uppmanas man till att rösta. Det är faktiskt, en viss skillnad.
Det kan väl knappast vara din mening att, man inte får rösta här, om man nu är medlem på båda forumen?

Jag har röstat. Jag är medlem på båda forumen. Kommer det någon omröstning på det andra forumet, så kommer jag
eventuellt att lägga min röst i det valet, på det forumet. Det är för mig enbart en fråga om valet i sig, intresserar mig,
eller inte.

Att uppmärksamhet till ett val utlyses på flera platser, det ser jag mer som ett led i en demokratisk process, för att
använda mig av en av våra kontaktpersoners favorituttryck och inget annat. Ju fler som röstar, ju större sannolikhet
för att resultatet präglar flertalets inställning i avsedd fråga.

Snälla, kalla inte ett sådant förfarande för att man "syndar". Det verkar helt malplacerat, enligt min uppfattning.

Vill du däremot se något som tangerar termen "syndar", så kanske detta kan vara något att fundera över:
http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1860
Snyggt jobbat, eller hur? 8)
Tillagt i denna tråd, mest för att visa nytillkomna läsare på, hur en vald förtroende- och kontaktperson agerar i denna
fråga. Mindre riktat som en information till PP, som nu tydligen har läst det.

Vad gillar du den? Självfallet säger jag inte att jag tycker att du har fel. Men du får gärna ge mig din synpunkt på
varför du tycker att just en information på Ubuntu.se skulle vara mer syndigt, än det som Urban skriver i sin blogg
på PCförAlla. Hade han inte skrivit, som en företrädare för vårt LoCo, så hade situationen varit en HELT annan.
INTE heller, att det just ÄR en förtrodendvald, som talar om för dem, vilka förslags nummer i olika valfrågor,
som de också bör rösta på. . . . ???

För mig, är detta ett uttryck för ett lågvattenmärke av mer sällan skådat slag.
(Han bemötte sina medlemmar i en annan tråd, med att raljera om att midsommarspriten hade hunnit fram till en
och annan av dem (hur nu en medlemsrepresentant kan välja att uttrycka sig så)), men frågan är nog snarare VEM och
HUR MYCKET som hade nåtts av detta. Annars uttrycker man sig kanske inte riktigt på detta vis. Hur skall de som ombeds
att bli nya medlemmar i ett sådant team tänka, inför utsikten att själva kanske, bli beskrivna på likartat sätt?

Som enskild medlem, må du få ha all världens rätt till att försöka få människor till att gå och rösta på redan framlagda
och specifika förslag. Men som delintressent i framtagningen av röstalternativen, bör du kanske ha en något mer
ödmjuk framtoning och kanske mest sträva efter, att få så många som möjligt till valurnorna.

Det, är ett grovt övertramp av någon som säger sig företräda Ubuntu i Sverige, enligt mitt sätt att se det.
Det kallar jag för syndfullt. Gillar dig stundtals ändå, men fundera gärna ett par varv till, angående din föregående
skrivning. Eller.. .. .. ? ;) :D

Tukken
Senast redigerad av 6 Broder Tuck, redigerad totalt 19 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Och på några timmar vänder ALLA röstningar till Urbans favör... Urbans förslag leder nu i alla tre omröstningarna, hehe... ;D

Ja, varför inte vinna demokratiskt när man är villig att gå hur långt som helst... Fast å andra sidan, det kanske jag också hade varit om jag suttit där i slutet av karriären och har endast haft IT-tekniker som titel... ::)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Spelar ingen roll vad resultaten pekar på i det här läget, omröstningarna måste anses som ogiltiga och kastas i papperskorgen. Finns ingen annan lösning.

Finns ingen legitimitet i dem längre.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Konstigt.....

UA har hela tiden uttryckt att man ska ta saker internt och att folk inte skall lägga sig i interna angelägenheter. Är det tvärtom som gäller nu, eller?

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Naturligtvis tycker jag att Urbans förfarande är allvarligt och han bör genast avgå. Men man kan inte tvinga en människa att avgå om han inte har förstånd att inse det själv. Jag tycker att vad han har gjort är mer allvarligt och förkastligt än vad som sket på Ubuntu.se. Ni har fortfarande mig på er sida och jag står tillsammans med er i vårt förslag i motgångar och framgångar. Men jag har också rätten att tycka att man uppmanar inte sina medlemmar på konkurrerande forum att rösta. Även om de har varit medlemmar här tidigare. Det upp till den privata individen att rösta eller inte rösta. Skall man ta över ett forum gör man det på snyggt sätt. Sådana metoder krävs inte. Men ni lyssnar aldrig på mig. Men det är härligt att uppleva att personer så fullständigt missbedömer en persons förmåga och kunskaper.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Pink Panther skrev:Naturligtvis tycker jag att Urbans förfarande är allvarligt och han bör genast avgå. Men man kan inte tvinga en människa att avgå om han inte har förstånd att inse det själv. Jag tycker att vad han har gjort är mer allvarligt och förkastligt än vad som sket på Ubuntu.se. Ni har fortfarande mig på er sida och jag står tillsammans med er i vårt förslag i motgångar och framgångar. Men jag har också rätten att tycka att man uppmanar inte sina medlemmar på konkurrerande forum att rösta. Även om de har varit medlemmar här tidigare. Det upp till den privata individen att rösta eller inte rösta. Skall man ta över ett forum gör man det på snyggt sätt. Sådana metoder krävs inte. Men ni lyssnar aldrig på mig. Men det är härligt att uppleva att personer så fullständigt missbedömer en persons förmåga och kunskaper.

Pink Panther
Om du tror att ubuntu.se vill ta över detta forum kan du inte ha mer fel. Det finns inget som helst intresse att göra någon form av takeover eller nåt annat konstigt och dumt. Skulle någon göra en sådan aktion kommer jag aldrig att supporta det.

//FH
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Samtliga har klantat sig på ett anmärkningsvärt sätt. Så jag får nästan spel. Urban lär ha klantigt sig vilket fall som helst. Men att ni skulle va så djävla korkad får mig att se rött.

Om du tror att ubuntu.se vill ta över detta forum kan du inte ha mer fel. Det finns inget som helst intresse att göra någon form av takeover eller nåt annat konstigt och dumt. Skulle någon göra en sådan aktion kommer jag aldrig att supporta det.

Svar: Varför låter du då medlemmar på ditt forum uppmana andra medlemmar att rösta. Ta och räta på din rygg. Var lite rak ryggen och visa att du är man för dina ord. Annars går du med krokig rygg i all framtid.

Därför föredrar jag följande lösning:

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Pink Panther skrev:Om du tror att ubuntu.se vill ta över detta forum kan du inte ha mer fel. Det finns inget som helst intresse att göra någon form av takeover eller nåt annat konstigt och dumt. Skulle någon göra en sådan aktion kommer jag aldrig att supporta det.

Svar: Varför låter du då medlemmar på ditt forum uppmana andra medlemmar att rösta. Ta och räta på din rygg. Var lite rak ryggen och visa att du är man för dina ord. Annars går du med krokig rygg i all framtid.

Pink Panther
Gör dig inte dummare än vad du är. Alla vet att det är massor av medlemmar på ubuntu.se som också är medlem här. Att uppmana folk att rösta utan att för den skull tala om vilket alternativ som skall kryssas för är väl hur korrekt som helst imho. Jag kan inte se det konstiga i det inlägget som upnorth gjorde på ubuntu.se. För att undvika en konstig diskussion, med en massa tyckanden, låste vi tråden i stället. Jag går med rak rygg i framtiden!

//FH
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Gör dig inte dummare än vad du är. Alla vet att det är massor av medlemmar på ubuntu.se som också är medlem här. Att uppmana folk att rösta utan att för den skull tala om vilket alternativ som skall kryssas för är väl hur korrekt som helst imho. Jag kan inte se det konstiga i det inlägget som upnorth gjorde på ubuntu.se. För att undvika en konstig diskussion, med en massa tyckanden, låste vi tråden i stället. Jag går med rak rygg i framtiden!

Vad har det med saken att göra. Man gör varken som Urban gör eller som ni har gjort oavsett om medlemmarna är med i båda forumen. Du gav fel svar. Du går för evigt med krokig rygg. Ingen heder kommer nånsin falla över din skepnad.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

LOL

Vad han No1Viking med att Upnorth startade en tråd på .se att göra?

Skall han skämmas för detta för resten av livet nu?

xD
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:LOL

xD
Japp, nu ska jag skämmas resten av mitt liv. ;)
Speciellt som en medlem informerar om en omröstning, så ska jag skämmas.
Alltså skall TV, tidningar och folk som skriver på Internet skämmas för att de rapporterar om riksdags eller EU-valet.

Jag har kommenterat denna diskussion färdigt och PP får fortsätta med sin tro och övertygelse, att jag har krokig rygg.

//FH
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

farmfield skrev:LOL

xD
Nej! Men han ger mig hela tiden fel svar.

Han beklagar inte att de har blivet så olyckligt. Nu blev de här lite mer invecklat än nödvändigt. Det är förlorad tid som enligt mitt sätt att se på det beror på bristande kommunikation mellan berörda parter i vårt förslag.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Pink Panther skrev:Naturligtvis tycker jag att Urbans förfarande är allvarligt och han bör genast avgå. Men man kan inte tvinga en människa att avgå om han inte har förstånd att inse det själv. Jag tycker att vad han har gjort är mer allvarligt och förkastligt än vad som sket på Ubuntu.se. Ni har fortfarande mig på er sida och jag står tillsammans med er i vårt förslag i motgångar och framgångar. Men jag har också rätten att tycka att man uppmanar inte sina medlemmar på konkurrerande forum att rösta. Även om de har varit medlemmar här tidigare. Det upp till den privata individen att rösta eller inte rösta. Skall man ta över ett forum gör man det på snyggt sätt. Sådana metoder krävs inte. Men ni lyssnar aldrig på mig. Men det är härligt att uppleva att personer så fullständigt missbedömer en persons förmåga och kunskaper.

Pink Panther
På något sätt, ger din skrivning ett uttryck för något som jag inte har sett någonannanstans. Som jag inte känner igen.
Något av detta är det som du skriver så här: Skall man ta över ett forum gör man det på snyggt sätt.. Ta över?

Vem snackar om att ta över? Här talas om att befria någon som har överskridit "trädgränsen" för sin tillväxts förmåga och avlösa denne
från en uppgift som mer tycks tynga och dra ner i dyn. Vi vill befria just individen från en bevisligen övermäktig uppgift och
skänka denne person ett lugn, en inre harmoni i sin vardagliga gärning. Förhoppningsvis också, en mer glädjefylld och bättre anpassad
sådan.

Ta över? Detta forum skall inte tas över.

Det och dess medlemmar, som ÄR forumet, inkluderande den i tråden omtalade kontaktmannen, skall försöka erbjudas alternativ
som gör oss ÄN bättre, ÄN starkare och förhoppningsvis ÄN mer målmedvetna, än vad som hitintills har varit fallet. Ingenting har
gjorts förgäves. Det mesta är gott. Men gott, kan bli godare och nu, skall vi försöka fixa till en mer fokuserad ledning som kan ta oss
vidare och framåt, de närmaste åren.

Ett namn har nämnts i tråden på en sådan, väl kunnig person och det finns fler.

Detta forum har gjort mycket bra, tillsammans och med nuvarande och flyktade medlemmar. Nu är det dags att höja ribban
ytterligare några snäpp. Problemet för stunden, är just att "tävlingsledningen", in i det sista, vägrar att inse att de redan
har nått "sin vägs ände", ribban skall inte höjas, trots att medlemmar önskar att nya krafter skall forma morgondagen.

Om en aktiv "tävlingsledning" därtill går ut med lite besynnerliga aktiviteter, för att ännu en tid, förlänga sitt inflytande över
förändringsprocessen, så lider forumet som forum mest av sådant. Några medlemmar kan också komma att lida. Men mest
är det forumet som hamnar i bakvattnet. Men tävlingsledningen känner sig "hemma".

Intill dess att tävlingsledningen inser detta och fortsätter med att göra vad den kan, för att försena förändringen, så ligger ribban kvar,
på den lägre och i vissa avseenden, "dallrande" nivån. Risk finns, att det rent av kan bli en utdömd "rivning".

Simma lugnt du, du behöver inte ursäkta dig visavi mig, på något sätt.

Jag har varit en av dem, som i det längsta har försvarat vår valde kontaktman. En av dem, som har tyckt mycket illa om
angrepp på hans person i egenskap av vår valde kontaktman. Jag har reviderat mitt ställningstagande, mycket på grund av
det jag har sett som hans sätt att närma sig "bråkiga och störande" medlemmar. Hans svepande skrivningar, hans vägran
att möta sina kritiker face to face, s.a.s.. Det finns en del frågor kring, i mitt tycke, otillbörligt hanterande av några
medlemmar, som han vägrar att besvara, när de direkt ansvariga inte heller gör det.

Men det, borde vara hans uppgift. Att ikläda sig forumrocken och kanske be om ursäkt för att man vingklipper medlemmar.
Att han själv inte har vingklippt någon, men väl att andra förtroendevalda på hans forum har gjort det och där han är vald
till en förtroendepost, tvingar honom till att kunna avge ett svar till en medlem som har blivit misskött.

Detta gör, bland en del annat, att jag börjar se sprickorna i fasaden och önskar en nyordning.

Ditt svar till FH här före är mer än trist.
Var var du någonstans, när du istället hade kunnat läsa mitt förra inlägg? FH är inte mer insyltad än någon annan av oss som har skrivit här. Detta var, minst sagt, ett förunderligt bemötande av FH.

Låt oss koncentrera oss på tråden i första hand och sedan på hur vår nuvarande kontaktman hanterar sin förtroendeställning.

Han tror sig fortfarande om att både vara Kapten och rorsman, på samma sätt tror han sig om att vara den enda lugnande
delen för detta forum. Skild från verkligheten i sitt medvetande, inser han förmodligen inte, att det är just han själv, som
är orsaken till nu rådande turbulens.

Liksom sin föregångare på posten, försöker han själv idag, med liknande medel, hålla sig kvar "i sin position", helt övertygad om
att allt faller, med honom. Med en dåres envishet, kämpar han för att till sista stund, sista minut, sista sekund, kämpa sig
krampaktigt kvar i sin postition. Att det kostar på, för forumet och dess medlemmar, det verkar idag mer vara något som han
eventuellt konstaterar, men accepterar, bara han själv slipper att tvingas sluta, tidigare än vad han själv har föresatt sig.

Jag har sagt det på annan plats, jag säger det igen, detta som nu sker, det är som en direkt kopia av vad som timade i slutfasen
av DSK. Samma brister på självinsikt. Samma självgoda uppfattning om sina egna förträffligheter och "demokratiska" beslut.
Så länge de gagnar honom själv. Jag beklagar att även Urban hänföll till ett likartat beteende.

Jag har hela tiden trott, att både han och jag, hade lärt oss den läxan. Idag bidrar han till, att jag får återuppleva den.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

ja vad ska man säga, ska detta aldrig ta slut? :-\ Å ena sidan en ledning som inte funkar, andra sidan farmfiled, upnorth som är rätt tongivande ,och andra farsoter inte nämnda, i en såpopera som heter duga, allt detta inhyst inuti ett internetakvarium med brun färg.

Finns väl ingen vettig människa som kan betro ngn av alla mer aktiva aktörer ett skit längre.
Misstros nu t.om omröstningen finns det bara en grej kvar ,allt annat är uttömt:
jono
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"