Kommer inte åt en Windows Share [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
PetersJazz
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kommer inte åt en Windows Share [LÖST]

Inlägg av PetersJazz »

Jag har installerat Ubuntu 9.04 på en Acer Laptop. PCn är ansluten med nätverkskabel på Telia ADSL nätverk. Försöker kopiera filer från en annan PC i nätverket med XP. Gör Connect to Server men får det inte att fungera.

Efter standardinstallation av Ubuntu så får jag upp ett meddelande om att nätverket är urkopplat eller liknande, visas bara en liten stund, är det det som gör att jag inte kommer åt den andra PCn?
Senast redigerad av 1 PetersJazz, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kommer inte åt en Windows Share

Inlägg av mcNisse »

Hej och mycket välkommen till ubuntu-se!
PetersJazz skrev:Efter standardinstallation av Ubuntu så får jag upp ett meddelande om att nätverket är urkopplat eller liknande, visas bara en liten stund, är det det som gör att jag inte kommer åt den andra PCn?
Försvinner nätverkskopplingen kan du inte komma åt utdelningar. Det borde helt klart vara problemet....

Till att börja med gäller det du är helt säker på att du inte har nätverksanslutning.
Fungerar andra nätverkstjänster, tex internet, när du inte kan kopiera filer?
Hur långt kommer du? Kan du hitta servern?
PetersJazz

Inlägg av PetersJazz »

Här kommer lite mer info:

När jag startar upp PCn får jag meddelandet "Network discovery service disabled".

När jag försöker komma åt den Windows Share jag skapat får jag:

Could not open location 'smb://one@peters./rippadmusik/'

One är användaren i XP, Peters. heter XP-PCn och rippadmusik är den windows share jag skapat.

Internet fungerar så någon form av nätverkskontakt har jag.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Kolla på den här och se om du kan få igång "Network discovery service"
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-465925.html

Ta bort punlkten efter peters så kanske det går bättre
smb://one@peters/rippadmusik/
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Välkomen till forum. Alltid kul med nya frågor och svar man kan försöka lära sig något av.

Det är alltså så att ni har två datorer sammankopplade via en router?

Man kan prova att använda IP-nummer. Ta reda på XP-datorns IP-nummer genom Windows/DOS-kommandot ipconfig

Skriv sedan in IP-numret i Ubuntu-datorn, skriv in det i filbläddrarens adressfönster:

t.ex:

smb://192.168.1.101

Välkommen :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
PetersJazz

Inlägg av PetersJazz »

hej,

nej tyvärr får jag det inte att fungera. Instruktionen som hänvisas till stämmer inte med den version jag har, hittar ingen knapp för att sätta på nätverksinställningen och ta bort meddelandet som kommer upp vid uppstart. Kan inte heller adressera med ip-nummer. Försökte att ställa in på den andra PCn att tillåta nätverksanslutning. Men det är väl Windows inställning, skulle kanske behöva kolla på brandväggens inställning också (använder brandvägg och antivirus enligt Telias rekommendation).
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Det gäller alltså två datorer som är hopkopplade med en router?

Det kan nog ofta vara inställningarna i brandväggen som kan trassla till det. Jag själv brukar prova med att helt ta bort brandväggen under en kort stund. Om det då fungerar vet man ju att brandväggen var problemet och sdan sätter man tillbaka brandväggen snarast och försöker rätta inställningarna.

Det brukar ju vara någon ställe i brandväggen där man kan skriva t.ex. "Tillåt uppkopplingar från lokalt nätverk 192.168.1.100 - 192.168.1.256" eller liknande.

Bara att fråga vidare om det inte funkar. Det finns många här som kan ge svar. :)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Nu vet jag ju inte så mycket då jag själv är nybörjare men måste man inte ha samba installerat för att kunna dela filer med en windowsdator?

Har du installerat det?
Bild
Satlover
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Satlover »

Ligger datorerna in samma nät?? dvs 192.168.0.1 (Router) 192.168.0.2 192.168.0.3 osv på maskinerna
har du pingat mellan datorerna i windows arkiv-kör-cmd komando= ping 192.168.0.x .......... och i ubuntu under admin..-nätverksverktyg..

Routern/sw har den portar avsedda för flera datorer så att dom inte är konfigurerade för ex iptel/Tv eller liknande
Samma windowsnät namn =workgroup och olika netbiosnamn typ laptop pc1 osv..
smbconf kräver lite pill..... kommer då åt ubuntu maskinen från windows
ubuntu är underbart bara att starta om samba med terminalen kommando efter ändringar
kod: sudo /etc/init.d/samba restart
jag brukar lägga en #*****test***** rad ikonfen så hittar man det som man pillat på
för att ändra i samba konf kod:sudo gedit
filen ligger under /etc/
Jag hade själv pill inan jag fattade hur det hängde ihop
/Peter
PetersJazz

Re: Kommer inte åt en Windows Share [LÖST]

Inlägg av PetersJazz »

Borde kanske ha skrivit att det löste sig efter en del trasslande. När jag provade att skriva in länken i Firefox så verkade det som att Ubuntu förstod att det var en tillgänglig share och jag kom åt det.
ycc
Kontakt:

Re: Kommer inte åt en Windows Share [LÖST]

Inlägg av ycc »

Bra att du skrev in att du löst problemet och hur du gjorde. Det underlättar för andra. Om man löser problemet själv bör man meddela detta så snart man har möjlighet. Tack. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"