Hjälp med platsbrist

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Randor244
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hjälp med platsbrist

Inlägg av Randor244 »

Hej!

Har en netbook där jag kör Ubuntu (netbook remix).

Storleken på min SSD (i stället för hårddisk) är 8 gb.
För drygt en månad sedan när jag formaterade om datorn och installerade Ubuntu på den var ungefär 6 gb ledigt. Nu är 100 mb ledigt! Och jag förstår verkligen inte varför. Alla mina filmer, min musik osv. är lagrade på ett externt minneskort. Jag har installerat en hel del program, men de flesta har jag avinstallerat.

Jag märker dock att utrymmer krymper mer och mer för varje program jag installerar för att sedan avinstallera.

Så min fråga är:
Tar avinstallation inte bort allt? Vad själ allt mitt utrymme?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med platsbrist

Inlägg av Dagon^ »

Prova att köra en

Kod: Markera allt

sudo apt-get clean
i en terminal (Program -> Tillbehör -> Terminal)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Wael
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med platsbrist

Inlägg av Wael »

Visa konfigurationsfiler tas inte bort. Tryck CTRL+H i din hemmapp så kommer du se ett antal .**** mappar.
Dessa är oftast inte så stora men på en SSD blir det en hel del. Särskilt om man installerar en massa och sedan
avinstallerar. För att lösa det hela kan du öppna Synaptic och kolla efter inte installerade program med
kvarlämnad konfiguration. Dessa hittar du genom att klicka på Status nere i vänstra hörnet och sedan välja
Inte installerat (kvarlämnad konfiguration) i listan precis ovanför. Markera alla och högerklicka. Välj alternativet
Markera för total borttagning.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"