jonasbjork skrev:Den här tråden visar klart och tydligt den bild av Ubuntu-SE som sattes tidigt när LoCot startade. Ett fåtal medlemar kommer aldrig att bli nöjda och kommer, oavsett vad, alltid att gnälla. De skulle inte ens kunna göra ett bättre jobb själva i Ubuntu-SE om de satt "högre upp" för att deras grundinställning är att just gnälla. Det är tragiskt att se hur en av sveriges mest populära (om inte den populäraste) distributioner har dragit till sig folk som inte förstår sig på hur utveckling av öppen- och fri programvara fungerar och hur man jobbar i community.
Jag var i ett liknande läge 2003 (om jag inte minns fel) då jag hoppade av min post som vice ordförande i Svenska Linuxföreningen. Jag tröttnade helt enkelt på att alla snackade men ingen gjorde något. Jag valde att vara aktiv medlem i SE Linux (föreningen) och försökte få igenom projekt efter projekt. "Linux i skolan" var ett sådant som startades på föreningens webbplats, men deras ovilja att ge oss de verktyg vi behövde för att köra projektet gjorde att vi startade Fri IT i Skolan (fritis.se) istället med en egen webbplats. 2005 började jag putta på den dåvarande styrelsen om att vår (föreningens) webbplats sög. Verkligen sög. Jag ifrågasatte valet av den plattform (PLONE) som vi körde som var omöjlig att publicera något på och gjorde studier vad de internationella sidorna körde. Drupal som för mig var okänt användes av bland annat linuxjournal och linux international. Jag ansåg att vi skulle köra Drupal efter att sett hur enkelt det var för medlemar att publicera och bidra med inlägg. NEJ vi kör PLONE. Inte ens risk-argumentet höll, en kille i föreningen kunde Plone och han var iof jävligt duktig på det. Men om han tröttnade? Vad skulle hända då? Jag bestämde mig för att starta en egen sida, som ett socialt experiment. Alla medlemar skulle ha rätten att publicera nyheter, blogga om livet och diskutera i forum. En del tyckte jag var en idiot. Vilket intresse har jag av att veta att Kalle målat om sitt staket? eller att Anna har fått kattungar? Jag menade på att vi är MÄNNISKOR och vi tillhör en gemenskap. Mitt ledarskap på Linuxportalen har ifrågasatts flera gånger. Jag hänvisar till att alla är fria att starta sin egen webbplats och jag tänker inte hindra dem. Faktum är att det hade varit ganska skönt att slippa hålla sidan levande. Det enda jag inte accepterat är att man publicerar saker som strider mot svensk lagstiftning. Anledningen är enkel - jag är ansvarig utgivare och det är mig domstolen kommer hänga om det spårrar ur. Diskussioner har vi också, ibland på sandlådenivå . Men oftast löser vi dem.
Det är inte enkelt att vara en frontfigur för en rörelse med så många olika viljor. Fan, vi delar ju sällan samma grundvärderingar, politiska ideologi eller sociala status. Jag brukar se det från andra sidan istället. Visst är det fantastiskt att så många människor runt om i världen kan samarbeta och skapa något bra? För första gången i mitt liv hittade jag något som jag kunde hålla på med där religös uppfattning, politisk uppfattning, kulturella skillnader inte hade någon betydelse. Färgen på min hud och hur jag pratar har ingen betydelse - det är VAD jag GÖR som är det viktiga och folk dömer mig efter det jag bidrar med. Jag har aldrig velat bli en "kändis" inom den öppna och fria rörelsen. Det har bara blivit så. Kanske för att jag är en av få i Sverige som faktiskt GÖR saker och inte bara snackar.
Fundera lite grann på detta. Vad fan är det att slänga bort en massa tid på att gnälla? Om Urban dessutom skall avgå i höst, vad spelar det då för roll? Måste man vinna en krig man själv skapat? Ibland är det bättre att bara lägga ned stridsyxan och fokusera på "vad skall jag göra nu?" och gå vidare.
Ha nu en riktigt trevlig midsommar!
kram/ Jonas Björk, linuxnörd sedan 1994
Det var ju trevligt att höra hur jätteduktig du är då.
Fan, vi delar ju sällan samma grundvärderingar, politiska ideologi eller sociala status.
Gör vi?
Har inte den blekaste om vilket parti du håller på, har du någon aning om vilket parti jag håller på? Vilka grundvärderingar står du för? Som alla andra? Men som aldrig fungerar något vidare? Min sociala status är definitivt inte nörd i alla fall kan jag tala om.
Visst, det är inte lätt att vara en frontfigur för en förening. Men det hindrar inte att man lyssnar på folk istället för att bara vifta bort dem, eller hur?
För övrigt, ha en trevlig midsommar själv.