För att äntligen få det svart på vitt

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Bör Urban Anjar omedelbart lämna sitt uppdrag som Kontaktperson?

Ja
23
45%
Nej
21
41%
Vad snackar du om/osäker?
7
14%

Antal röster: 51

Xcore

Re: För att äntligen få det svart på vitt

Inlägg av Xcore »

Little John skrev:@Xcore: Varför är det alltid person som aldrig ställer upp för något här?
Bara tjafs. Ut med skiten säger jag.

LJ
Missförstå mig inte.

Nej, jag tycker inte alls illa om Urban som person, tvärtom. Urban är en en riktigt trevlig person som jag lärde mig tycka bra om tidigt. Men man får skilja på "handling" och "person".

Vi kan inte bara lasta ena sidan för detta, eller hur?

Då är vi nog ute och cyklar.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag såg nyss på the rise of the evil och där finns massor vi kan lära oss!!!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Utanför ämnet:
Utanför ämnet: Det var ett evigt tjatande :P ;D
Utanför ämnet:
ROFLMAO!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Det här ser jag som en ganska onödig omröstning. Alla får tycka vad ni vill om Urban, det gör jag. Men låt oss nu välja en ny ledning. Inte hänga ut någon på det här viset. Det är inte kultiverat eller på något vis försvarbart. Han har gjort vad han har kunnat men inte räckt till för att samla alla viljor. Vi har omröstningar som pågår. Urban har själv uppgett att han avgår inom snar framtid, oavsett hur det går i omröstningarna. Vi har klagat på att enskilda medlemmar blir utsatta för mobbning. Men är det här inte den yttersta och extremaste formen av förödmjukelse och mobbning.

Jag ogiltigförklarar den omröstning. Den har inget giltigt eller meningsfullt innehåll. Den är skriven med onda och högst tveksamma avsikter.

Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 19 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Xcore

Inlägg av Xcore »

Little John skrev:@Xcore: Varför är det alltid person som aldrig ställer upp för något här?
Bara tjafs. Ut med skiten säger jag.

LJ
När argumenten tryter, kör in personangreppen. Brukar vara nästa steg det. ;)

Samma barnliga attityd om att alla måste vara militäriskt ordnade för support, annars döms man ut som värdelös. Support sker på "frivillig" basis och genom "intresse" inte genom tvång. Glöm aldrig det. Alla är lika välkomna oavsett om de är bra på support eller inte då det inte rör sig om ett renodlat supportforum.
Ulsak skrev:ROFLMAO![/ot]
Självklart blir det ett evigt tjafs då ledningen vägrar att lyssna?

Hade någon väntat sig nåt annat? Troligen inte.

Innan man kan få igång support så måste forumet fungera. Och det gör det bara genom att nya personer tillsätts som alla har förtroende för, och som gör ett bättre jobb. Det finns inget annat sätt, problemen kommer att finnas där hela tiden tills den saken är ordnad. Att gömma undan dem fördröjer bara det som ändå är oundvikligt. Ingen vits med att kosta på den sjunkande skutan mer lappar för hålen, skaffa en ny istället.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Folk som röstar "ja" förstår tydligen inte att det aldrig kommer att bli bättre än så här, förrän det sitter en ny ledning på plats som kan sin sak, och som alla har förtroende för.

Har ni inte sett det senaste året?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Urban verkar numera ha blivit en hack-kyckling som alla ska hacka på!!!

Rösta mera....snacka mindre!!!!
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:Urban verkar numera ha blivit en hack-kyckling som alla ska hacka på!!!

Rösta mera....snacka mindre!!!!
Samma fel igen. Läs gärna några av Urbans inlägg om du missat dem.

Nej, det är inte bara en sida som gör fel. Läs om och gör rätt.

Att försöka få Urban att framstå som en oskyldig stackars martyr, stämmer inget vidare med den faktiska situationen.
Senast redigerad av 2 Xcore, redigerad totalt 19 gång.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ok...oavsett...rösta mera!!!
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:Ok...oavsett...rösta mera!!!
Där är vi överens i alla fall. ;)

Det är lätt att tro att någon helt oskyldigt utsätts för en massa elaka personer, då skall man tänka på "varför" det är så. Jag tror inte att någon gillar att skriva sånt här till Urban, men eftersom inget händer och inga frågor besvaras så blir folk desperata till sist. Urban är inte så dålig på att ge tillbaka han heller stundtals, förmodligen i ren desperation.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Urban är inte så dålig på att ge tillbaka han heller stundtals, förmodligen i ren desperation.
Hitills har Urban inte gett sig på mig....undrar vad det det beror på???

???
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Men ta bort den här omröstningen. Den visar bara på extremt dåligt omdöme och är inget som gynnar Ubuntu. Det här den yttersta och extremaste formen av förödmjukelse och mobbning. Är det vill vi ha? Jag ställer frågan. För nu är jag verkligen osäker.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av jonasbjork »

Den här tråden visar klart och tydligt den bild av Ubuntu-SE som sattes tidigt när LoCot startade. Ett fåtal medlemar kommer aldrig att bli nöjda och kommer, oavsett vad, alltid att gnälla. De skulle inte ens kunna göra ett bättre jobb själva i Ubuntu-SE om de satt "högre upp" för att deras grundinställning är att just gnälla. Det är tragiskt att se hur en av sveriges mest populära (om inte den populäraste) distributioner har dragit till sig folk som inte förstår sig på hur utveckling av öppen- och fri programvara fungerar och hur man jobbar i community.

Jag var i ett liknande läge 2003 (om jag inte minns fel) då jag hoppade av min post som vice ordförande i Svenska Linuxföreningen. Jag tröttnade helt enkelt på att alla snackade men ingen gjorde något. Jag valde att vara aktiv medlem i SE Linux (föreningen) och försökte få igenom projekt efter projekt. "Linux i skolan" var ett sådant som startades på föreningens webbplats, men deras ovilja att ge oss de verktyg vi behövde för att köra projektet gjorde att vi startade Fri IT i Skolan (fritis.se) istället med en egen webbplats. 2005 började jag putta på den dåvarande styrelsen om att vår (föreningens) webbplats sög. Verkligen sög. Jag ifrågasatte valet av den plattform (PLONE) som vi körde som var omöjlig att publicera något på och gjorde studier vad de internationella sidorna körde. Drupal som för mig var okänt användes av bland annat linuxjournal och linux international. Jag ansåg att vi skulle köra Drupal efter att sett hur enkelt det var för medlemar att publicera och bidra med inlägg. NEJ vi kör PLONE. Inte ens risk-argumentet höll, en kille i föreningen kunde Plone och han var iof jävligt duktig på det. Men om han tröttnade? Vad skulle hända då? Jag bestämde mig för att starta en egen sida, som ett socialt experiment. Alla medlemar skulle ha rätten att publicera nyheter, blogga om livet och diskutera i forum. En del tyckte jag var en idiot. Vilket intresse har jag av att veta att Kalle målat om sitt staket? eller att Anna har fått kattungar? Jag menade på att vi är MÄNNISKOR och vi tillhör en gemenskap. Mitt ledarskap på Linuxportalen har ifrågasatts flera gånger. Jag hänvisar till att alla är fria att starta sin egen webbplats och jag tänker inte hindra dem. Faktum är att det hade varit ganska skönt att slippa hålla sidan levande. Det enda jag inte accepterat är att man publicerar saker som strider mot svensk lagstiftning. Anledningen är enkel - jag är ansvarig utgivare och det är mig domstolen kommer hänga om det spårrar ur. Diskussioner har vi också, ibland på sandlådenivå . Men oftast löser vi dem.

Det är inte enkelt att vara en frontfigur för en rörelse med så många olika viljor. Fan, vi delar ju sällan samma grundvärderingar, politiska ideologi eller sociala status. Jag brukar se det från andra sidan istället. Visst är det fantastiskt att så många människor runt om i världen kan samarbeta och skapa något bra? För första gången i mitt liv hittade jag något som jag kunde hålla på med där religös uppfattning, politisk uppfattning, kulturella skillnader inte hade någon betydelse. Färgen på min hud och hur jag pratar har ingen betydelse - det är VAD jag GÖR som är det viktiga och folk dömer mig efter det jag bidrar med. Jag har aldrig velat bli en "kändis" inom den öppna och fria rörelsen. Det har bara blivit så. Kanske för att jag är en av få i Sverige som faktiskt GÖR saker och inte bara snackar.

Fundera lite grann på detta. Vad fan är det att slänga bort en massa tid på att gnälla? Om Urban dessutom skall avgå i höst, vad spelar det då för roll? Måste man vinna en krig man själv skapat? Ibland är det bättre att bara lägga ned stridsyxan och fokusera på "vad skall jag göra nu?" och gå vidare.

Ha nu en riktigt trevlig midsommar!

kram/ Jonas Björk, linuxnörd sedan 1994
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Tack för dom fina orden, Jonas. Håller med dig.
Trevligt midsommar !!

LJ
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

PALLA.

EDIT: glad misommar.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Tack för de orden Jonas. Lite för vissa att tänka på. Det här är osmakligt och ett personangrepp på Urban sådant kan man inte stödja. I vilket forum tolererar man sådana påhopp. JU! Det finns ett Ubuntu-se.org

Trevligt midsommar !

Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 19 gånger.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

bra sagt Jonas. grejen är nog rätt mkt att man måste inte starta portaler och skruva ihop remixer själv, utan alla kan bidra lite med det dom kan så rullar det på finfint :).

trevlig midsommar
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Xcore

Inlägg av Xcore »

jonasbjork skrev:Den här tråden visar klart och tydligt den bild av Ubuntu-SE som sattes tidigt när LoCot startade. Ett fåtal medlemar kommer aldrig att bli nöjda och kommer, oavsett vad, alltid att gnälla. De skulle inte ens kunna göra ett bättre jobb själva i Ubuntu-SE om de satt "högre upp" för att deras grundinställning är att just gnälla. Det är tragiskt att se hur en av sveriges mest populära (om inte den populäraste) distributioner har dragit till sig folk som inte förstår sig på hur utveckling av öppen- och fri programvara fungerar och hur man jobbar i community.

Jag var i ett liknande läge 2003 (om jag inte minns fel) då jag hoppade av min post som vice ordförande i Svenska Linuxföreningen. Jag tröttnade helt enkelt på att alla snackade men ingen gjorde något. Jag valde att vara aktiv medlem i SE Linux (föreningen) och försökte få igenom projekt efter projekt. "Linux i skolan" var ett sådant som startades på föreningens webbplats, men deras ovilja att ge oss de verktyg vi behövde för att köra projektet gjorde att vi startade Fri IT i Skolan (fritis.se) istället med en egen webbplats. 2005 började jag putta på den dåvarande styrelsen om att vår (föreningens) webbplats sög. Verkligen sög. Jag ifrågasatte valet av den plattform (PLONE) som vi körde som var omöjlig att publicera något på och gjorde studier vad de internationella sidorna körde. Drupal som för mig var okänt användes av bland annat linuxjournal och linux international. Jag ansåg att vi skulle köra Drupal efter att sett hur enkelt det var för medlemar att publicera och bidra med inlägg. NEJ vi kör PLONE. Inte ens risk-argumentet höll, en kille i föreningen kunde Plone och han var iof jävligt duktig på det. Men om han tröttnade? Vad skulle hända då? Jag bestämde mig för att starta en egen sida, som ett socialt experiment. Alla medlemar skulle ha rätten att publicera nyheter, blogga om livet och diskutera i forum. En del tyckte jag var en idiot. Vilket intresse har jag av att veta att Kalle målat om sitt staket? eller att Anna har fått kattungar? Jag menade på att vi är MÄNNISKOR och vi tillhör en gemenskap. Mitt ledarskap på Linuxportalen har ifrågasatts flera gånger. Jag hänvisar till att alla är fria att starta sin egen webbplats och jag tänker inte hindra dem. Faktum är att det hade varit ganska skönt att slippa hålla sidan levande. Det enda jag inte accepterat är att man publicerar saker som strider mot svensk lagstiftning. Anledningen är enkel - jag är ansvarig utgivare och det är mig domstolen kommer hänga om det spårrar ur. Diskussioner har vi också, ibland på sandlådenivå . Men oftast löser vi dem.

Det är inte enkelt att vara en frontfigur för en rörelse med så många olika viljor. Fan, vi delar ju sällan samma grundvärderingar, politiska ideologi eller sociala status. Jag brukar se det från andra sidan istället. Visst är det fantastiskt att så många människor runt om i världen kan samarbeta och skapa något bra? För första gången i mitt liv hittade jag något som jag kunde hålla på med där religös uppfattning, politisk uppfattning, kulturella skillnader inte hade någon betydelse. Färgen på min hud och hur jag pratar har ingen betydelse - det är VAD jag GÖR som är det viktiga och folk dömer mig efter det jag bidrar med. Jag har aldrig velat bli en "kändis" inom den öppna och fria rörelsen. Det har bara blivit så. Kanske för att jag är en av få i Sverige som faktiskt GÖR saker och inte bara snackar.

Fundera lite grann på detta. Vad fan är det att slänga bort en massa tid på att gnälla? Om Urban dessutom skall avgå i höst, vad spelar det då för roll? Måste man vinna en krig man själv skapat? Ibland är det bättre att bara lägga ned stridsyxan och fokusera på "vad skall jag göra nu?" och gå vidare.

Ha nu en riktigt trevlig midsommar!

kram/ Jonas Björk, linuxnörd sedan 1994
Det var ju trevligt att höra hur jätteduktig du är då.
Fan, vi delar ju sällan samma grundvärderingar, politiska ideologi eller sociala status.
Gör vi? :o

Har inte den blekaste om vilket parti du håller på, har du någon aning om vilket parti jag håller på? Vilka grundvärderingar står du för? Som alla andra? Men som aldrig fungerar något vidare? Min sociala status är definitivt inte nörd i alla fall kan jag tala om.

Visst, det är inte lätt att vara en frontfigur för en förening. Men det hindrar inte att man lyssnar på folk istället för att bara vifta bort dem, eller hur?

För övrigt, ha en trevlig midsommar själv. :)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ash, nu vet jag inte vad jag skriver här.

Tar nörd semester på obestämd tid. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Till er som kritiserar röstningen här,

Räcker det inte med en sån sak som att Urban inte svarar på direkta frågor som orsak till att ifrågasätta hans lämplighet att sitta kvar?
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"