Behöver hjälp med Mini Disc och Sonic Stage
Behöver hjälp med Mini Disc och Sonic Stage
Hej
Jag är nybörjare vad det gäller datorer och installerade Ubuntu 8.04 fullt ut igår och upptäcker idag att jag inte kan installera Sonic Stage som behövs för att föra över musik till min Sony Mini Disc (Net MD MZ-NF 810).
Jag är beroende av min Mini Disc och behöver därför hjälp!!!!
Jag har försökt med både Sonic Stage 1.5 från installeringsskivan och version 4.3 från Sonys support sida Jag har installerat Windows-simulatorn Wine, som fungerade fint med Spotify men den verkar inte fungera med Sonic Stage.
Finns det något sätt att få Sonic Stage att fungera med Ubuntu?
Eller finns det något sätt eller program som hjälper mig att överföra musik till MD, så att Sonic Stage inte behövs?
Om inte, måste jag ha en Windowspartition på min dator eller finns det någon att kontakta som kanske kan fixa till detta?
Tacksam för svar./Yurita
Jag är nybörjare vad det gäller datorer och installerade Ubuntu 8.04 fullt ut igår och upptäcker idag att jag inte kan installera Sonic Stage som behövs för att föra över musik till min Sony Mini Disc (Net MD MZ-NF 810).
Jag är beroende av min Mini Disc och behöver därför hjälp!!!!
Jag har försökt med både Sonic Stage 1.5 från installeringsskivan och version 4.3 från Sonys support sida Jag har installerat Windows-simulatorn Wine, som fungerade fint med Spotify men den verkar inte fungera med Sonic Stage.
Finns det något sätt att få Sonic Stage att fungera med Ubuntu?
Eller finns det något sätt eller program som hjälper mig att överföra musik till MD, så att Sonic Stage inte behövs?
Om inte, måste jag ha en Windowspartition på min dator eller finns det någon att kontakta som kanske kan fixa till detta?
Tacksam för svar./Yurita
Re: Behöver hjälp med Mini Disc och Sonic Stage
Jag har även skickat en fråga till Sony support och deras svar blev:
Menar hon Wine eller något annat program?Tack för att du kontaktar Sony teknisk support.
Sonic Stage fungerar inte med Linux eller någon av dess program.
Ni kan dock ha datorn med virtuell Windows så bör det fungera.
Med vänliga hälsningar
Annelie
Sony Support
Jag skickade ny förfrågningar till supportern efter deras svar.
Deras svar blev:Tack för svaret. Det låter lovande, men hur får jag virtuell Windows?
Menar du Wine? Eller finns det något annat program?
Jag har provat Sonic Stage med Wine men det verkar inte fungera som
det gör med Spotify. Ska jag kanske göra några speciella inställningar
i Wine eller Sonic Stage? Fungerar alla Sonic Stage versioner med
virtuell Windows?
Jag och andra på olika forum på Internet undrar om Sony arbetar på att
lösa detta problem mer permanent eller om de ignorerar situationen? Om
det blir en permanent lösning, när beräknas den bli klar? Det är bra
att veta inför framtida köp av Sonyprodukter.
Trist att stora Sony inte arbetar mot att kunna fungera tillsammans med Linux!!!Tack för att du kontaktar Sony teknisk support.
Det där med datortekniken kan jag inte hjälpa Dig med.
Antingen tala med datorsupporten eller sök online efter Virtuellt Windows i Linux.
Sonic Stage funkar inte rakt av, med Linux, det är därför Ni inte får det att fungera.
Det bör fungera med alla versioner (Ni kan uppdatera till 4.3 på hemsidan:http://support.sony-europe.com/dna/md/n ... m=MZ-NF810) i Windows, virtuellt.
Vi har inte fått någon information på att det skulle jobbas på detta.
när han säger att du kan köra det virtuellt så menar han att du kan köra windows i viritual box.. alltså att du får ha ett fönster med windows xp t.ex. om man säger så...
Tack för att du engagerar dig i min fråga, det började kännas lite ensamt att besvara sina egna inlägg 
Hur ska jag gå tillväga för att ha ett fönster med Windows? Jag har inget Windows kvar på min dator... går det ändå?

Hur ska jag gå tillväga för att ha ett fönster med Windows? Jag har inget Windows kvar på min dator... går det ändå?
ja, du installerar windows "inuti" ubuntu , genom att använda ett program som heter viritual box...
om du kanske startar en tråd som heter: hur installerar jag viritual box?? (eller liknande) så kan du nog få hjälp med just det
jag använder nämligen inte själv det
om du kanske startar en tråd som heter: hur installerar jag viritual box?? (eller liknande) så kan du nog få hjälp med just det

jag använder nämligen inte själv det

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Du installerar virtualbox härifrån http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
Troligtvis ska du ha "i386" om du inte är säker själv...
Därifrån skapar du en "maskin" som du installerar windows i precis som "på riktigt"
Utanför ämnet: @95 borde inte det kunna tas här eftersom det är relaterat till problemet? Iof. kanske fler som är riktigt duktiga på virtualbox ser om man tar det i en dedikerad tråd... Du får gärna dela om du tycker så
Troligtvis ska du ha "i386" om du inte är säker själv...
Därifrån skapar du en "maskin" som du installerar windows i precis som "på riktigt"
Utanför ämnet: @95 borde inte det kunna tas här eftersom det är relaterat till problemet? Iof. kanske fler som är riktigt duktiga på virtualbox ser om man tar det i en dedikerad tråd... Du får gärna dela om du tycker så
Utanför ämnet: @rasmus. Eftersom du verkar kunna en del om viritual box så avvaktar jag och ser. 

Jag skulle kunna installera Virtualbox men problemet blir då att jag inte har Windows att installera. Jag tog också bort Windows, som fanns i datorn efter en reparation, när jag installerade Ubuntu.
Men det är bra att veta vart jag kan hitta Virtualbox, om jag skulle få tag i Windows. Så tack för svaren.

Men det är bra att veta vart jag kan hitta Virtualbox, om jag skulle få tag i Windows. Så tack för svaren.

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Okej, får hoppas att det löser sig. Nu kanske man inte ska tipsa om detta men personligen tycker jag att man kan köpa den billigt(gratis) via en internet "affär" om man redan har en licens 

Jag markerar denna tråd med en grön glad gubbe och anser att problemet är löst - åtminstone för stunden.