Ubuntuee (easypeasy) vodafoneforge och huawei e220

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Intr newb

Ubuntuee (easypeasy) vodafoneforge och huawei e220

Inlägg av Intr newb »

Har efter en massa försök och många timmar förlikat mig med tanken att ubuntueee stöder mobilt bredband utan tillägg. Märkligt men sant. Har också förstått att det i princip är vodafones forge? betavine? (alldeles för mycket av en nybörjare för att riktigt förstå vad begreppen betyder) som gäller (http://christianengstrom.wordpress.com/ ... ntu-linux/). Enligt de instruktioner som finns ska det räcka med ett enkelt dubbelklick, men så enkelt är det åtminstone inte när jag gör det.

Länken http://forge.vodafonebetavine.net/frs/? ... ease_id=14 för mig till en lista över olika linuxversioner. Ubuntueee finns inte med, men jag antar att det går med " Debian, Ubuntu, Ubuntu Netbook Remix, Linux Mint". Därifrån tas jag till ett meddelande om att jag måste "install usb-mode switch too" innan jag kommer tillbaka till en lista över filer som jag antar ingår i paketet. Men ska man verkligen ladda hem filerna en och en? Hur gör man i så fall sen?

Sitter som ni förstår fast...
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Ubuntuee (easypeasy) vodafoneforge och huawei e220

Inlägg av bbauto »

Det där är gammalt... modemet ska vara inbyggt numera (network-manager). Man anger i princip bara vilken operatör man använder från en lista.
Klicka på nätverksikonen! Vilken version har du?
Intr newb

Inlägg av Intr newb »

Mycket möjligt att det ärgammalt,men fungerar gör det inte. Vilken version vi pratar om är jag inte helt säker på, men installerade den i lördags från geteasypeasy.com så det bör vara en hyfsat sen version. Fastän det låter osannolikt så har jag faktiskt prövat att klicka på nätverksikonen. Där borde det komma upp något automatiskt (typ en lista på operatörer, dongelmodeller osv), men tyvärr finns det inte ens några alternativ som har med mobilt bredband att göra (antar därför att det ska ligga under punkt till punkt). Det märkliga är att dongeln lyser blått så det borde verkligen funka. Men borde funka är inte alltid samma sak som att det faktiskt funkar...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Intr newb skrev:Mycket möjligt att det ärgammalt,men fungerar gör det inte. Vilken version vi pratar om är jag inte helt säker på, men installerade den i lördags från geteasypeasy.com så det bör vara en hyfsat sen version. Fastän det låter osannolikt så har jag faktiskt prövat att klicka på nätverksikonen. Där borde det komma upp något automatiskt (typ en lista på operatörer, dongelmodeller osv), men tyvärr finns det inte ens några alternativ som har med mobilt bredband att göra (antar därför att det ska ligga under punkt till punkt). Det märkliga är att dongeln lyser blått så det borde verkligen funka. Men borde funka är inte alltid samma sak som att det faktiskt funkar...
Jag har problem när jag har dongeln isatt under uppstart, testa att ta ur dongeln, starta om datorn plugga i dongeln när skrivbordet är uppe, Först ska den blinka grönt, sen overgår den att blinka blått(ready), pröva att klicka på nätverks-ikonen... Tror det står konfigurera Mobilt bredband->Välj Operatör->Ev. PIN-Kod...
Själv har jag tagit bort PIN-koden m.h.a en mobil telefon.
Intr newb

Inlägg av Intr newb »

Jag har testat både att ha dongeln i vid uppstart och att sätta i den i skrivbordsläge, men ingenting händer och alternativet konfigurera bredband finns inte under nätverksikonen.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Intr newb skrev:Jag har testat både att ha dongeln i vid uppstart och att sätta i den i skrivbordsläge, men ingenting händer och alternativet konfigurera bredband finns inte under nätverksikonen.
Kan inte easypeasy men kolla om network-manager är installerad i Synaptic...
Intr newb

Inlägg av Intr newb »

Hur gör jag det?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Intr newb skrev:Hur gör jag det?
Det måste väl finnas någon pakethanterare? förutsätter att disten bygger på ubuntu??
Om den inte finns så får du väl hitta en fast uppkoppling, och köra pakethanteraren, eller "sudo apt-get install network-manager".
Jag talar enbart med utgångspunkt från ubuntu, vad för special inställningar easypeasy kan ha har jag ingen aning om. Annars finns möjligheten att använda ppp:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/search/label/E220
Skriv svar

Återgå till "Internet"